نیروگاههای تجدیدپذیر 25 درصد کسری برق سال آینده را تامین می‌کنند

تهران (پانا) - عضو هیأت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید سال آینده با استفاده از نیروگاههای تجدیدپذیر 25 درصد کسری برق سال آینده تامین می‌‌شود.

کد مطلب: ۸۷۵۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
نیروگاههای تجدیدپذیر 25 درصد کسری برق سال آینده را تامین می‌کنند

سیدمحمد‌جواد موسوی، عضو هیأت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه میزان تولید برق انرژی‌های تجدید پذیر از ۶۵۰ مگاوات کنونی تا تابستان سال آینده به ۱۰۰۰ مگاوات می‌رسد، گفت: انرژی‌ تجدیدپذیر می‌تواند ۲۵ درصد کسری برق کشور را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر دنیا رو به رشد است، گفت: امید است در کشور انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا کند، چرا که ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی از هر لحاظ برای کشوری که ۳۰ روز آفتابی دارد و بیشتر مناطق آن بادخیز است، می‌تواند صرفه اقتصادی خوبی برای کشور و صادرات برق به کشورهای همسایه داشته باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقدام‌های خوبی برای صادرات برق صورت گرفته است که می‌توان به امضاء تفاهم‌نامه میان بخش خصوصی و مدیران ارشد توانیر و برق‌های منطقه‌ای اشاره کرد و می‌توان برق تولید‌شده را به کشورهای عراق، عمان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان و گرجستان صادر کرد.

موسوی با تأکید بر اینکه تعامل خوبی می‌توان از محل صادرات برق با کشورهای همسایه داشت، گفت: صادرات برق می‌تواند کشورهایی را که دچار کمبود برق هستند، به نوعی وابسته به انرژی ایران کند.

عضو هیأت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: رسیدن به تولید ۵ هزار مگاوات برق تا سال ۱۴۰۱ توسط تجدیدپذیرها قطعاً با حمایت‌های دولت امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: میزان تولید برق تجدیدپذیرها ۶۵۰ مگاوات است که با توجه به شعار سال 98 می‌توان در صورت حمایت دولت این عدد تولید برق را تا تابستان ۹۸ به ۱۰۰۰ مگاوات رساند. قطعاً این عدد ۱۰۰۰ مگاوات ۲۵ درصد کسری برق را می‌تواند تأمین کند.

در ادامه، نیما نظامی - کارشناس آب - با اشاره به وضع قراگیری نیروگاه‌های تولید انرژی در دشت‌های آبی ایران گفت: بسیاری از نیروگاه‌های سوخت فسیلی ایران، در دشت‌های ممنوعه قرار دارد، درنتیجه منابع آبی زیرزمینی مطمنی که این نیروگاه‌ها در سال‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌دادند، در سال‌های آینده همانند سابق، قابل اطمینان نخواهد بود.
وی افزود: وزارت نیرو در دوره جدید رویکردی تحت عنوان آمایش آب‌محور را درنظر دارد که طرح‌های توسعه جدید برمبنای منابع آبی موجود، بیش‌تر ارائه می‌شود و این رویکرد می‌تواند در توسعه نیروگاه‌ها و به‌روزرسانی آن‌ها مدنظر قرار بگیرد.
وی با تاکید به این مساله که نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند بادی و خورشیدی، مصرف آبی بسیار کم و نزدیک به صفر دارند تصریح کرد: در مقابل نیروگاه‌های حرارتی و سوخت فسیلی به خصوص نیروگاه‌های بخاری برای خنک کردن، مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند که با توجه به وضع منابع آبی کشور نیازمند تجدیدنظر برروی این نیروگاه‌ها هستیم.
به گفته وی با نگاه به جانمایی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران و مناطقی که پتاسیلی بالای برای احداث نیروگاه‌های جدید دارند، مشاهده می‌شود که این مناطق منطبق بر مناطق خشک و دشت‌های ممنوعه ایران هستند که این مساله نشان می‌دهد پتانسیل خوبی وجود دارد تا به‌ جای برداشت آب زیرزمینی و احداث نیروگاه‌های آب‌بر، نیروگاه‌های با مصرف پایین‌تر آب احداث کنیم.
در ابتدای این جلسه محمد‌حسین غفوری، عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید‌پذیر با اشاره به تاریخ شروع به کار انجمن که از یک سال گذشته به شکل رسمی بوده است و به شکل خصوصی احداث شده است. هدف انجمن پیگیری مطالبات و حل موانع و مشکل‌های پیش‌روی نیروگاه ها و شرکت‌های مرتبط است.
هدف انجمن ۵ هزار مگاوات تا سال ۱۴۰۱ است که در برنامه پنجم و ششم توسعه گنجانده شده است اما زیرساخت‌های فراهم نیست.
مزایای انرژی‌های تجدیدپذیر به شکل خلاصه اشتعال‌زایی علی‌الخصوص در مناطق محروم، عدم استفاده از آب برای خنک سازی سیستم تولید برق (که نیروگاه های حرارتی ناچار به استفاده هستند)، نبود الودگی هوا، توسعه مناطق محروم، عدم استفاده از سوخت های فسیلی، زمینه ی توسعه ی اقتصادی و ملی کشور.
سپس هر یک از کارشناسان به ارایه گزارشی از بحران اب در ایران، مقایسه ایران با کشورهای همسایه، استان‌های با پتانسیل بالا برای بهره‌وری انرژی‌های تجدیدپذیر ارایه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار