عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی: پروژه‌های ساخت نیروگاهی با افزایش نرخ ارز توجیه خود را از دست داده‌اند

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران می‌گوید ساخت پروژه های نیروگاه های خورشیدی و بادی به دلیل نوسان‌های نرخ ارز در ماه‌های اخیر متوقف شده است و احتمال خاموشی‌های گسترده به دلیل کاهش تولید برق در آینده نزدیک وجود دارد.

کد مطلب: ۸۶۸۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی: پروژه‌های ساخت نیروگاهی با افزایش نرخ ارز توجیه خود را از دست داده‌اند

بهزاد آسایی در نشستی خبری که با حضور تعدادی از سرمایه‌گذاران انرژی‌های بادی در محل سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برگزار شد، گفت:‌ پروژه‌های متوقف‌شده در مراحل مختلف اجرا قرار دارند. اعتبار اسنادی (ال.سی) برخی از این طرح‌ها گشایش یافته است و برخی حتی تسهیلات طرح را نیز دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به نوسان‌های نرخ ارز، هزینه‌ها سه برابر افزایش یافته است اما نرخ خرید تضمینی در این مدت ثابت بوده استبه همین دلایل، سرمایه‌گذاران منتظر تعدیل قراردادها هستند تا بعد از آن پروژه‌ها را ادامه دهند.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران اضافه کرد: در این مدت برخی بانک‌های ایرانی به سرمایه‌گذاران اعلام کرده‌اند که طرح ساخت انرژی تجدیدپذیر در وضع کنونی توجیه اقتصادی ندارد و نمی‌توانیم ریسک آن را قبول کنیم.

آسایی با یادآوری اینکه خرید انرژی بادی در گذشته 12 سنت بود اما با نوسان‌های نرخ ارز به سه سنت رسیده است، گفت: با توجه به سه برابر شدن نرخ ارز، نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید حداقل 2 برابر افزایش یابد.

در وضع کنونی، حتی ساخت نیروگاه‌های حرارتی نیز غیراقتصادی شده است و در سال‌های آینده، خاموشی در راه است؛ چون بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران به بازدهی پایین در برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد و افزود: اکنون متوسط بازدهی نیروگاه‌های تولید برق حرارتی 38 درصد است؛ یعنی 62 درصد انرژی‌هایی که برای تولید برق در این نیروگاه‌ها هزینه می‌شود، از بین می‌رود.علاوه بر این، بخشی از برق حرارتی نیز در میسر انتقال تلف می‌شود، در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر در محل مصرف مستقرند و چنین تلفاتی ندارد.

سیدهاشم اورعی‌، رئیس هیات مدیره انجمن انرژی بادی ایران نیز در این نشست اعلام کرد که برنامه‌های پنج ساله درخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر اجرا نشده است.

در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده بود که پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر ساخته شود اما فقط 200 مگاوات محقق شد.

وی ادامه داد: در طول پنج سال برنامه، این مساله پیگیری نشد که روند اجرای برنامه چگونه طی می‌شود. بعد از پنج سال همان برنامه را مجددا برای برنامه ششم توسعه در نظر گرفتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار