۹۷/۹/۷ یک روز جالب تقویمی

تهران (پانا) - در تقویم روزهایی که بنا به ظاهر دارای ویژگیهای خاص باشند وجود دارد که گاهی دستاویز برداشت های خاص می باشد.

کد مطلب: ۸۷۳۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
۹۷/۹/۷ یک روز جالب تقویمی

برخی از ایام سال دارای موقعیت خاصی می باشند و اگر سبقه تاریخی و سنتی و حتی مذهبی بر اهمیت آن ایام صحه گذاشته باشد دارای ارزش و ویژگی های خاصی می شوند.

با نگاهی گذرا در تقویم هجری خورشیدی ایرانی برای تعیین روز تقویمی آغاز سال همان اعتدال بهاری درنظر گرفته می‌شود و همینطور اعتدال پاییزی که مبنای جشن های مهرگان قرا می گرفته منسوب دانستن جشن مهرگان به نخستین روز ماه مهر در آثار ادبیات فارسی نیز دیده شده است. برای نمونه این بیت از ناصرخسرو که هر دو جشن نوروز و مهرگان را به هنگام اعتدالین می‌داند:

نـــــوروز بـه از مـهــــــرگـان، گرچـه

هــــــر دو زمـــــــانند، اعتدالــــی

در تمدن اسلامی نیز در طی ایام سال روزها و شبهای خاصی وجود دارد که بنا به دستورات دین توصیه و دستوراتی وارد شده که به مراقبت و درک بهتر این زمان ها تاکید دارد.

علاوه بر این برای هر ملت و دولتی روزهای ویژه ای وجود دارد که در آن اتفاقات مهم سیاسی اجتماعی وهنری و... به وقوع پیوسته که ارج نهادن و یادآوری آن ایام به عنوان فرهنگ و یک ارزش محسوب می شود.

حال اینکه برای هر خانواده و حتی فرد هم این روزهای خاص وجود دارد مثل روز ولادت، فارغ التحصیلی، عقد، ولادت فرزند و حتی روز دریافت کارت پایان خدمت و گواهینامه و... .

اما روزهایی هم وجود دارد مثل هالووین یا ولنتایین و...که هیچ جایگاهی در فرهنگ و سنت ما ندارد ولی بنا به جوزدگی و تاثیرات فضاهای مجازی مستمسک افرادی از جامعه می شود که برای ابراز هیجانات گذرا آنرا جلوه می دهند.

استفاده شناسنامه ای یا ابزاری حتی از تاریخ و روزهای دارای تناسب منظم هم از این قاعده مستثنی نیست، مثل روز ۸۸/۸/۸ که بنا به یک اتفاق تاریخی مصادف با ولادت امام هشتم علیه السلام شد.

در سالهای اخیرهم زمان به دنیا آمدن فرزند برخی از خانواده ها هم دچار این نوع نگاه شد تا جاییکه برای بدنیا آمدن فرزند در روزهای خاص مثل ۹۷/۵/۳۱(توالی اعداد فرد) یا ۹۷/۷/۷دارای امتیاز خاص محسوب شد.

امروز هم ۹۷/۹/۷ (دو نود هفت پشت سر هم) یکی از آن روزهایی است که می تواند برای جماعتی دارای جذابیت خاص باشد، البته همه روزها می توانند جذاب و جالب باشند ولی باید تلاش کنیم بنا به سخن امام موسی کاظم علیه‌‏السلام که فرمودند: کسى که دو روزش با هم برابر باشد، زیان کار است و کسى که امروزش بدتر از دیروزش باشد، از رحمت خدا به دور است در جهت کمال قدم برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار