مراسم سنتی کاشت گندم در روستای آرک خوسف برگزار شد

خوسف (پانا) - آیین سنتی کاشت گندم در روستای آرک شهرستان خوسف بر اساس رسم هر ساله برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۱۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
مراسم سنتی کاشت گندم در روستای آرک خوسف برگزار شد

کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و باغی به روش سنتی از گذشته در نقاط مختلف با آداب و رسوم خاصی انجام می شده که بخشی از آن به مرور زمان بر اثر مکانیزه شدن کشاورزی و عرضه ابزار جدید، از بین رفته ولی در بعضی نقاط، بخشی از رسوم قدیمی همچنان پا برجاست که روستای آرک شهرستان خوسف تاکنون توانسته است آن را حفظ کند ، مراسمی که معمولا" در نیمه دوم آبان ماه پس از اعلام عمومی با حضور همه کشاورزان ، مردم روستا از مرد و زن گرفته تا جوان و پیر و حتی کودکان با در دست داشتن بیل و شال هایی از گندم ، خرما ، نقل و شیرینی به مزارع کشاورزی می کشاند و در یک قطعه زمین به صورت نمادین جمع می شوند و به محض رسیدن به محل مورد نظر (خید) بیل ها را در یک ردیف در زمین فرو می کنند سپس همه افراد بذرهایی که همراه آورده اند روی یک پارچه و همچنین شیرینی، نقل، خرما و آجیل محلی را روی سفره دیگری می ریزند و بعد هر یک مشت های خود را پر از گندم می کنند و رو به قبله می ایستند و نماینده کشاورزان (ملای روستا) یا پیشکسوت روستا پس از ذکر صلوات دعاهایی از جمله : برای نزول باران الهی و عاقبت بخیری مردم را می خواند .


بعد از تمام شدن دعا ، کشاورزان از بذرهایی که در دست دارند و از خرمن، مشت ها را پر می کنند و در چند نوبت تمام مزرعه (خید) مورد نظر را گندم می پاشند. پس از آن بیل ها را برمی دارند و کودهای حیوانی که قبلا" آماده شده را پخش می کنند و با گاوآهن سنتی (آساک) زمین را شخم سطحی می زنند تا گندم ها زیر خاک شود. در ادامه شیرینی ها و آجیل های محلی بین حاضران توزیع می شود و براساس اعتقادات و باورهای قبلی، هر یک از کشاورزان مشتی از بذرهای باقی مانده را که بر آن ها دعا خوانده شده به عنوان تبرک به خانه می برند و موقع کشت به بذرهای خود اضافه می کنند تا خیر و برکت بر محصولات آنان افزوده شود.


به گفته پیشکسوتان و ریش سفیدان آرک : این آیین مختص « آرک» خوسف است و حدود 300 سال قدمت دارد که از اجداد و پدرانشان به ارث رسیده و هر سال در نیمه دوم آبان (عقرب) برگزار می شود و به مراسم «ساعت» نیز معروف است.


* آیین کشت سنتی گندم روستای آرک شهرستان خوسف به شماره۱۳۲۲ در دی ماه سال 1395 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

فتنی است روستای آرک خوسف که در 40 کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در کوهستان دارای آب و هوای مطبوع می باشد ، آب آن از کوه تامین می شود ، دارای آبشار مصنوعی بوده و از جمله روستاهای هدف گردشگری شهرستان بوده که سالانه هزاران نفر مسافر و گردشگر را جذب می کند . تنظیم : محمد حسن مشمولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار