رئیس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران: دغدغه‌مندی و اندیشه‌ورزی در فیلم‌های کوتاه کمتر شده است

آمار شرکت در جشنواره‌های خارجی نباید مارا به اشتباه بیندازد

تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران سیر تحول فیلم‌های کوتاه در ایران را به سمت بهترشدن تکنیک و ضعیف‌شدن محتوا و تاثیرگذاری آثار توصیف کرد.

کد مطلب: ۸۷۰۴۵۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران: دغدغه‌مندی و اندیشه‌ورزی در فیلم‌های کوتاه کمتر شده است

مهدی بوستانی شهربابکی، رئیس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران، در گفت‌وگو با پانا با اشاره به روند برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران طی 35 سال اخیر گفت: حدود 20 سال است که درگیر فیلمسازی هستم و در جشنواره‌ها حضور داشتم؛ اگر بخواهم نگاهی به مسیر طی شده در این سال‌ها داشته باشم می‌توانم بگویم هرچه به زمان حال نزدیک می‌شویم فیلم‌ها خوش‌آب و رنگ‌تر شده‌اند و نه لزوما بهتر.

وی توضیح داد: فیلم‌ها علیرغم اینکه به لحاظ تکنیکی بهتر شده‌اند و استاندارد فیلم‌سازی نسبت به 10 سال پیش بالا رفته اما به عقیده من دغدغه‌مندی و اندیشه‌ورزی در آن کمتر شده است. یعنی فیلم‌ها در زمینه فیلمبرداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین خیلی بهتر شدند و پول بیشتری در این بخش خرج می‌شود، اما این لزوما به مفهوم تاثیرگذاری بیشتر نیست.

فیلم‌ها از لحاظ تاثیرگذاری بر مخاطب ضعیف‌تر شدند

این فیلمساز در ادامه به جشنواره‌های فیلم کوتاه خصوصا جشنواره‌های خارجی و روند حضور فیلم‌های ایرانی در آنها اشاره کرد و گفت: حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی بیشتر شده است ولی فیلم‌ها از لحاظ تاثیرگذاری بر مخاطب ضعیف‌تر شدند. در گذشته دغدغه فیلمسازان بیشتر دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی بود اما امروز سینما به‌نفسه به عنوان مدیوم مطرح است و دغدغه‌مندی کمتر شده است.

در درازمدت سمت آثار فرم‌محور می‌رویم

وی در ادامه ضمن مقایسه فیلم‌های دهه‌های گذشته با آثار فعلی اظهار کرد: نسل گذشته سینما را ابزاری برای بیان اندیشه‌ها و دغدغه‌های خود می‌دید، ولی فیلمساز امروزی به سینما در ذات خود علاقه دارد. طبیعی است که اندیشه‌های حاکم هم بر سمت و سوی فیلمسازی موثر واقع می‌شود، چون دولت‌ها ترجیح می‌دهند فیلم‌ها به طرح مسائل اجتماعی و سیاسی و محیط زیستی و اخلاقی نروند، بنابراین با جایزه دادن به بعضی آثار خالی از تعهد فیلمساز را به جهت موردنظر خود سوق می‌دهد. فیلمساز هم می‌خواهد موفق باشد و جایزه بگیرد تا بتواند به کار خود ادامه دهد؛ نتیجه این می‌شود که فیلم‌ها به سمت فرمالیسم می‌روند و جایزه‌ها به فیلم‌هایی می‌رسد که تدوین و میزانسن و صدایشان قوی است. به این ترتیب در درازمدت سمت آثار فرم‌محور می‌رویم.

آمار بالای حضور در جشنواره‌های خارجی دلیل خوب بودن فیلم نیست

بوستانی حالت مطلوب را تقویت هردو بخش فرم و محتوا عنوان کرد و گفت: فرم و محتوا باید پا به پای هم پیش بروند. برعکس حالت اول هم میتواند اتفاق بیفتد. یعنی اگر محتوا باشد و تکنیک نباشد فیلم تبدیل به یک خطابه می‌شود.

این فیلمساز حضور بالای فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی را منوط به چند عامل دانست و گفت: سال‌های اخیر هم تعداد فیلم‌های کوتاه بیشتر شده و هم تعداد جشنواره‌های دنیا؛ بنابراین آمار نباید ما را به اشتباه بیندازد. گاه از میان 500 فیلم تولیدی در کشور تنها 5 فیلم می‌توانند به جشنواره‌های درجه یک راه پیدا کنند. حتی شاهد هستیم که فیلم در حدی نیست که برای حضور در جشنواره داخل کشور انتخاب شود، اما همین فیلم در 50 جشنواره خارجی شرکت کرده است. آمار شرکت در جشنواره‌های خارجی به تنهایی دلیل خوب بودن فیلم و شکوفایی فیلم کوتاه ایران محسوب نمی‌شود.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار