در گفت‌و‌گو با پانا

مهرداد سلیمانی، فیلمساز فیلم کوتاه: فیلمسازان باید با سرمایه خودشان فیلم کوتاه بسازند

تهران (پانا) -– یک کارگردان فیلم کوتاه معتقد است نبود سرمایه‌گذاری کلان در بخش فیلم کوتاه کشور باعث شده است فیلمسازان ایرانی از حداقل امکانات، بیشترین بهره را ببرند.

کد مطلب: ۸۷۰۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
مهرداد سلیمانی، فیلمساز فیلم کوتاه:  فیلمسازان باید با سرمایه خودشان فیلم کوتاه بسازند

برگزاری «جشنواره فیلم کوتاه تهران» فرصت بی‌نظیری برای فعالان و سازندگان فیلم کوتاه کشور است تا ضمن دیدار با هم‌صنفان خود، از آخرین تحولات این عرصه در ایران و جهان مطلع شوند و در ضیافت صدها فیلم جدید به خلق ایده‌هایی تازه برسند.

مهرداد سلیمانی یکی از این فیلمسازان است که چند دهه اخیر را به فعالیت در بخش فیلم کوتاه سپری کرده و در ساخت حدود 100 فیلم نقش داشته است. او عضو انجمن سینمای جوان و انجمن فیلم کوتاه ایران است و در جشنواره فیلم کوتاه امسال (97) مسئول روتوسکوپی یا حذف و اضافه بخش بین‌الملل بوده است.

این فیلمساز در گفت‌وگو با پانا درباره حضور فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های دنیا با اشاره به انواع جشنواره موجود گفت: جشنواره نگاه‌های متفاوتی دارند. ممکن است نگاه سیاسی یا هنری به آثار داشته باشند. مثلا در دهه 60 شمسی نگاه بسیاری از جشنواره‌ها سیاسی بود و اغلب به فیلم‌هایی جایزه می‌دادند که نگاه انتقادی داشتند و چهره بدی از ایران ترسیم می‌کردند و این باعث شد فیلمسازان بسیاری به آن سمت بروند. طبیعی است که فیلمساز مایل است به جشنواره‌های خارجی برود، چون به این طریق هم پولی دریافت می‌کند و هم ساخت فیلم بعدی‌اش تضمین می‌شود.

وی ادامه داد: بعدها این نگاه از بین رفت و جشنواره‌ها به سمتی رفتند که ساختار و خلاقیت و تکنیک را ملاک قرار دادند و به این ترتیب کسانی که باید دیده می‌شدند دیده شدند.

فیلمسازان ایرانی می‌توانند از حداقل امکانات بیشترین بهره را ببرند

این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که «فیلم کوتاه ایران امروز در چه مرتبه‌ای ایستاده است؟» گفت: من فکر می‌کنم آثار فیلمسازان ایرانی حتی در بعضی بخش‌ها پیشروتر از آثار خارجی است. این یعنی فیلمسازان ایرانی می‌توانند از حداقل امکانات بیشترین بهره را ببرند چون سرمایه‌گذاری کلان در بخش فیلم کوتاه نداریم و مرکزی مثل انجمن سینمای جوان تنها حامی فیلمسازان است و بقیه باید با سرمایه خودشان فیلم بسازند.

سلیمانی در مورد پیشرفت‌های تکنیکی فیلم‌های کوتاه ایرانی در چند سال اخیر گفت: از لحاظ نورپردازی، صدابرداری، صداگذاری و تدوین بالاخص در دو - سه سال اخیر خیلی پیشرفت داشتیم. حتی در بسیاری از فیلمهای کوتاه صدای دالبی داریم و امروز در همین جشنواره فیلم کوتاه تهران تعداد فیلم‌های کوتاه خوب از نظر داشتن صدای دالبی بیشتر از فیلم‌های بلند جشنواره فجر است.

جای فیلم طنز در میان فیلم‌های کوتاه ایرانی خالی است

این کارگردان در ادامه به تغییرات محتوایی فیلم‌های کوتاه پرداخت و گفت: موضوعاتی همچون دغدغه‌های جوانی یا میانسالی، مسائل اجتماعی روز سوژه بسیاری از فیلم‌ها را تشکیل می‌دهند. البته فکر می کنم جای فیلم طنز در میان فیلم‌های کوتاه ایرانی خالی است و سال‌هاست که فیلم طنز کوتاه - البته به معنای طنز فاخر- ساخته نمی‌شود. به طور کلی به اسستانداردهای خوبی رسیدیم تا جایی که شما به عنوان بیننده اگر وسط فیلمی برسید و شروع به دیدن کنید ممکن است تصور کنید که تماشاگر یک فیلم بلند هستید. این دستاورد خوبی است و امیدوارم گام‌های بهتری در این مسیر برداریم.

گفت‌وگو : عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار