محمدرضا اصلانی: سینمای کوتاه سکوی پرواز برای رسیدن به فیلم سینمایی نیست

تهران (پانا) - عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اهدای جایزه در بخش ویژه را موجب ایجاد انگیزه‌ای برای فیلم‌سازان برای توجه بیشتر به مضامین فرهنگی و بومی و محدود نشدن ساخت فیلم‌های بومی به فیلم‌سازان بومی دانست.

کد مطلب: ۹۵۹۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
محمدرضا اصلانی: سینمای کوتاه سکوی پرواز برای رسیدن به فیلم سینمایی نیست

به گزارش ستاد خبری سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ محمدرضا اصلانی، سینماگر و هنرپژوه؛ درباره بخش ویژه این جشنواره که به مضامین فرهنگ بومی اقوام مختلف مردم ایران توجه دارد، گفت: «در وهله اول باید بگویم به نظر من واژه اقوام ایران بی‌معناست، چرا که همه اقوامی که ما در سرزمین­مان داریم ایرانی هستند. نباید واژه اقوام مفهوم پراکندگی سرزمینی پیدا کند. همه ما ایرانی هستیم، همه لهجه‌ها ایرانی است و فقط تلفظ‌های مختلف دارد. این به معنای جدایی و تفکیک نیست.»

عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران افزود: «همه ما ایرانی هستیم، اما در عین حال هر منطقه موضوع خاص خودش را دارد که گاهی ما به آن کم‌توجهی می­کنیم و اگر هم توجه کنیم در حد یک گزارش، مستند یا داستان‌پردازی‌های نوستالژیک از موضوع است. مردم سرزمین ما چه در تاریخ و چه در موقعیت خودشان هر کدام دارای قدرت‌های زیستگانی مهمی هستند اما معمولاً کمتر به آن توجه شده است. هدف این جایزه در واقع چنین توجهی برای فیلمسازان است که اکنون چقدر از این منابع عظیم و موقعیت خطیر استفاده می­کنند. پس نسبت به آن باید توجه داشته باشند و به صورت درست، دراماتیک و البته علمی با آن مواجه شوند.»

این مدرس سینما و پژوهش‌گر درباره تاثیر اختصاص جایزه ویژه به موضوع مضامین فرهنگ بومی اقوام مختلف عنوان کرد: «این موضوع انگیزه‌ای برای فیلم‌سازان ما خواهد شد که به مضامین فرهنگی و بومی توجه بیشتری کنند و ماجرا تنها به این محدود نشود که فقط فیلم‌سازان بومی از مناطق‌شان فیلم بسازند. البته فیلم‌سازان هر منطقه می‌توانند آثار فیلم‌سازان مناطق دیگر را تماشا کنند و همین فرایند در جشنواره بسیار طراوت ایجاد می‌کند.»

اصلانی با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران یادآور شد: «این جشنواره، جشنواره‌ای است که نسل جوان را دربر می‌گیرد و رابطه مستقیمی با نسل جوان دارد. نسل جوان هر مملکت، امید آن سرزمین است اما باید پرورش یابند و مورد توجه و نوازش قرار بگیرند، این مسئله بسیار مهمی است. از سوی دیگر امسال سعی شده بخش تجربی را کمی پررنگ تر ببینیم. چرا که جوانان ما نباید از تجربه کردن، حرف جدید زدن و حتی از اشتباه کردن بهراسند. همه این‌ها برای نسل جوان امری معتبر و مشروع است و باید از پیشنهادات نسل جوان برای خود سینما، جامعه و فرهنگ مملکت استفاده شود.»

وی ادامه داد: «توجه به نوآوری می‌تواند جشنواره را غنی کرده و به خلاقیت جامعه ما جهت دهد. متاسفانه خلاقیت در جامعه ما بسیار نازل و کم شده که این موضوع را باید در جامعه پرورش دهیم. مطمئن هستم داوران جشنواره به این موضوع به خوبی توجه خواهند کرد.»

این کارگردان پیشکسوت تاکید کرد: «در مجموع شورای سیاست‌گذاری جشنواره امسال، مجموعه متفاهمی بودند و توجه آنها بیشتر به پیشرو بودن سینما و نسل جوان متمرکز بود تا حرفه‌ای بودن. باید توجه داشت سینمای کوتاه سکوی پرواز برای رسیدن به فیلم سینمایی و ملحق شدن به سینمای بدنه نیست. فیلم کوتاه مانند نوبل برای رمان، طرفداران خاص خودش را دارد.»

گفتنی است، در بخش جوایز ویژه سی‌و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، به فیلم‌هایی با مضامین فرهنگ بومی اقوام مختلف مردم ایران زمین، تجربه زیسته فیلم‌سازان، توجه و تاکید بر هویت ایرانی اسلامی و تقویت اندیشه وطن‌دوستی، تندیس جشنواره و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌دبیری سیدصادق موسوی، 19 تا 24 آبان‌ماه سال جاری در پردیس سینماگالری ملت برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار