مدیرکل دفتر زنان و خانواده آموزش‌و‌پرورش خبر داد

طرح «پرورش مدیران زن آینده» آموزش و پرورش با حضور 420 نفر اجرا می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش خبر داد طرح تربیت مدیران زن با همکاری معاونت رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با حضور 420 نفر برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۸۶۵۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
طرح «پرورش مدیران زن آینده» آموزش و پرورش با حضور 420 نفر اجرا می‌شود

فرحناز مینایی‌پور صبح امروز با حضور در استودیوالفبا درباره ماموریت این دفتر گفت: «توجه دادن برنامه‌ریزان و حساس‌کردن آنان به جنسیت یکی از برنامه‌های مهم ماست. باید تلاش کنیم برنامه‌ها حساس به جنسیت شوند و شکاف و فاصله تاریخی حضور زنان را شناسایی و در رفع آن‌ها تلاش کنیم.»

او ادامه داد: «۳۰ سال پیش در آموزش دختران و دسترسی به سواد آنان ضعف داشتیم، اما در طول دهه‌های گذشته تلاش‌هایی در این زمینه انجام دادیم تا به ویژه در دوره ابتدایی فرصت تحصیل برابر فراهم شود.»

فعالیت نصف زنان کارمند کشور در وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش افزود: «دومین هدف دفتر ما دستیابی به آموزش مبتنی بر تفاوت جنسیتی و محرومیت‌زدایی از دختران دانش‌آموز در دوره‌های مختلف است که فضای آموزش آنان برابر با پسران شود. برابری عدالت آموزشی و بسترسازی برای دانش‌افزایی و نقش‌آفرینی دختران در عرصه‌های مختلف از دیگر برنامه‌های مهم دفتر اموز زنان وزارت آموزش و پرورش است.»

مینایی‌پور گفت: «ماموریت ما در حوزه دختران و زنان است. یک میلیون زن کارمند در کل کشور داریم که ۵۰۰ هزار زن در آموزش و پرورش هستند و غالبا زنان تحصیل‌کرده‌اند. باید برای نیمی از زنان کارمند جامعه فعالیت کنیم. اکنون ۱۴میلیون دانش‌آموز داریم که ۶.۵ تا ۷.۵ میلیون دانش‌آموز دختر مانند پسران درحال آموزش هستند. باید مشکلات دانش‌آموزان را در جامعه و مدرسه با آموزش‌های خاص برطرف کنیم.»

کتاب آموزش حقوق شهروندی به دختران در حال تدوین است

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: «چهار سال گذشته طرح بهبود وضع بهداشتی مراکز شبانه با تاکید بر محرومیت‌زدایی از این مدارس، آموزش حقوق، تقویت شیوه‌های ارتباطی و آموزش بقای زندگی انجام شد. پنج طرح دیگر نیز علاوه بر این موارد در حال پیگیری است. یکی از طرح‌ها آموزش حقوق شهروندی به دختران است و کتابی برای آموزش حقوق شهروندی در حال تدوین است.»

مینایی‌پور ادامه داد: «برابر ماده ۱۰۲ قانون پنجم توسعه برای تحکیم بنیان خانواده، فعالیت‌هایی را برای آموزش‌های قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج در دست اجرا داریم.»

آموزش سواد زندگی برای دختران دانش‌آموز از امسال آغاز شده است

او افزود: «آموزش سواد زندگی امسال با تاکید بر ازدواج در قالب کتابی به دختران آموزش داده می‌شود. امسال سازمان پژوهش و دفتر تالیف کتب درسی کتابی برای پایه ۱۲ در ۱۴ استان به صورت پایلوت درباره مدیریت خانواده برای دختران درنظر گرفته است.»

مینایی‌پور گفت: «طرحی با همکاری معاونت زنان ریاست‌جمهوری برای افزایش مشارکت دختران داریم که در دوره ابتدایی ۹۸ درصد پوشش تحصیلی به دست آورده‌ایم. مشارکت اجتماعی دختران در ایران کم است و باید دانش‌آموزان را با نهادهای مدنی آشنا کنیم. دانش‌آموزان می‌توانند نام خود را در ان‌جی‌او‌ها و خیریه‌ها ثبت کنند و زمینه آنان برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی به وجود آید. اکنون در حال تهیه بسته آموزشی در این قالب هستیم.»

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش به سلسله نشست‌های گفت‌و‌گو با دختران دهه ۸۰ اشاره کرد و گفت: «خواسته‌های بچه‌ها متفاوت است. تحقیقی به پژوهشگاه تعلیم و تربیت سفارش دادیم تا چالش‌های بچه‌ها بررسی شود و برنامه‌های آینده هم براساس نیازهای امروز دختران باشد. در سال‌های گذشته طرحی برای تقویت شیوه‌های مهارتی دختران داشتیم. معاونت زنان ریاست‌جمهوری پروژه‌هایی برای تربیت مدرسان گفت‌و‌گوی بین‌نسلی برگزار می‌کند که آموزش گفت‌و‌گو برای دانش‌آموزان شکل گیرد.»

او به فعالیت‌های زنان فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: «دوره‌های آموزشی مهارت‌های گفت‌و‌گو را برگزار کردیم و دوره توان‌افرایی مدیران زن کشور را هم داشته‌ایم که برای افزایش دانش و بینش آن‌ها برگزار شد. همچنین گردهمایی مدیران زن را با حضور۱۱۰ نفر در همدان برگزار کردیم که برای اولین بار بود. در سال گذشته ویژه‌نامه زنان در آموزش و پرورش را تهیه کردیم که گزارش ۲۵ ساله‌ای از فعالیت‌های دفتر زنان را دربرداشت و مستند راه بی‌پایان اهمیت و جایگاه دفتر زنان را نشان داد.»

طرح پرورش مدیران زن آینده اجرا می‌شود

مینایی‌پور گفت: «یکی از برنامه‌های آینده دفتر امور زنان، افزایش مهارت پرورشی مربیان است که این طرح با همکاری معاونت ریاست‌جمهوری اجرا می‌شود. طرح پرورش مدیران زن آینده هم مورد تایید وزیر است که برای ۴۲۰ نفر اجرا خواهد شد و در مرحله تامین اعتبار است.»

او ادامه داد: «حدود ۸۰ مدیر زن در آموزش و پرورش داریم، در آموزش و پرورش ۲۱ رئیس منطقه، ۱۶ معاون مدیرکل استان، ۱۰ مدیر آموزش و پرورش استثنایی، ۱۰ مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یک مدیرکل آموزش و پرورش استان، یک مدیرکل حوزه ستادی، ۲ مدیرکل نوسازی مدارس، ۴ معاون مدیرکل و رئیس مرکز، یک رئیس‌مرکز و یک معاون وزیر از بانوان فرهنگی هستند.»

مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش گفت: «اکنون تقریبا ۵ الی ۶درصد از مدیریت در آموزش و پرورش از سوی زنان انجام می‌شود که نسبت به سال گذشته رشد یک رصدی داشته است.»

او درباره ورزش زنان نیز گفت: «پیشنهاد داده‌ایم زنان ۳ روز در هفته هر روز یک ساعت از زمان اداری به ورزش بروند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی افزایش نشاط و شادابی برای زنان سرپرست‌خانوار نیز در استان‌ها در حال انجام است.»

طرح غربالگری زنان فرهنگی از دیگر موضوعاتی بود که این مسئول به آن اشاره کرد و خبر داد این طرح در مرحله تامین اعتبار است تا با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اجرا شود.

مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا درباره آموزش‌های دختران برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی هم گفت: «طرح سواد زندگی که با تاکید بر ازدواج است یکی از راه‌های جلوگیری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که در قالب دوره‌های آموزشی ۸ ساعته برای دانش‌آموزان و ۲ ساعته برای خانواده‌ها برگزار می‌شود.»

به گفته او افزا‌یش مشارکت دختران می‌تواند در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر باشد. مینایی‌پور از اجرای طرح آموزش بلوغ برای دانش‌آموزان دختر در ۱۰۰۰ شبانه‌روزی و مناطق محروم خبر داد و افزود: «درباره میزان حضور و سیمای زن در کتاب‌های مقطع ابتدایی، پژوهشی را به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سفارش دادیم.»

او همچنین از طرح بررسی عدم ورود دانش آموزان به مقطع متوسطه در قالب پژوهش خبر داد و گفت: «اکنون پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی ۹۸ درصد، در مقطع متوسطه اول ۹۲ درصد و در مقطع متوسطه دوم ۸۰ درصد است که این طرح برای برای دختران سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خوزستان اجرا می‌شود.»

مینایی‌پور در پایان گفت: «ادارات کل آموزش و پرورش سمنان، یزد و تهران در انتصاب خانم‌ها در پست‌های مدیریتی رشد داشته‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار