مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه :

خانه توسعه تکاب از پروژه‌های مهم احیای دریاچه ارومیه راه‌اندازی شد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: انتظار می رود با اجرای این پروژه اتفاقات موثری در حوزه واگذاری اختیارات به مردم و سازمان های غیردولتی و مردمی و همچنین توسعه و ترویج گیاهان کم آبر بر و معیشت جایگزین روی بدهد.

کد مطلب: ۸۶۰۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
خانه توسعه تکاب از پروژه‌های مهم احیای دریاچه ارومیه راه‌اندازی شد

مسعود تجریشی با اشاره به لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی و کم‌آبر اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم حوضه آبریز و بحث دریاچه ارومیه، مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: بنابراین یکی از راهکارهای مهم و اساسی در کنار توسعه معیشت‌های جایگزین، توجه به بحث ترویج کشت گیاهان دارویی و کم آبر است چراکه هم منتج به کاهش مصرف آب و هم دارای درآمد اقتصادی برای مردم خواهد بود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: این طرح در 9 شهرستان حوضه آبریز در مناطق مختلف به طور نمونه در حال اجرا است و امید می رود در کنار طرح های دیگر، در بخش فرهنگی همگی قابل اتکا به بحث کاهش 40درصدی مصرف آب کشاورزی باشد.

وی با اشاره به اقداماتی که در مرحله اجرایی این پروژه پیش‌بینی شده است اظهار کرد: در این رابطه تامین زمین در 9 شهرستان حوضه، کشت گیاهان مختلف دارویی، مطالعه گونه های سازگار با محیط و پربازده اقتصادی، بررسی نتایج آزمایشات و استخراج گیاهان منتخب و نیز ایجاد واحد نمونه فراوری گیاهان اشاره کرد.

تجریشی با بیان اینکه هدف این طرح در نهایت ترویج مزایای کشت گیاهان کم توقع و پربازده برای کشاورزان است گفت: در همین راستا مزارع نمونه برای ترویج در حال اجرا، راه اندازی شده که این مزارع نقشی مهم در رساندن پیام مصرف کم آب در بخش کشاورزی و داشتن عایدی اقتصادی برای خانوار روستایی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه های مهم ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمینه فرهنگی-اجتماعی، راه اندازی خانه توسعه تکاب است افزود: این پروژه توسط استانداری به موسسه آموزشی صبا سپرده شده و با توجه به مطالعات صورت گرفته انتظار می رود با اجرای این پروژه اتفاقات موثری در حوزه واگذاری اختیارات به مردم و سازمان های غیردولتی و مردمی و همچنین توسعه و ترویج گیاهان کم آبر بر و معیشت جایگزین روی بدهد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: مهمترین کارهایی که در این پروژه انجام شده است، شناسایی و بهره مندی از ظرفیت و توانمندی های بالقوه و بالفعل، توان افزایی و بسترسازی برای ایجاد فرصت های شغلی مناسب، توانمندسازی، پشتیبانی، تسهیل گری و کارآفرینی در بخش کشاورزی کم توقع و پربازده همچون کشت زعفران، آموزش تغییر الگوی کشت در راستای معیشت پایدار و جایگزین بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار