جمعه خبر؛ لاهه آمریکا را منزوی‌تر کرد، «ضربت محرم» سپاه به تروریست‌ها

تهران (پانا) - هفته‌ای گذشته با پیروزی‌های بزرگی برای ایران و مردم همراه بود که از جمله آنها می‌توان به پاسخ مقتدارنه سپاه به تروریست‌ها، کاهش قیمت ارز، رأی مثبت دادگاه لاهه به نفع ایران را نام برد.

کد مطلب: ۸۵۹۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ لاهه آمریکا را منزوی‌تر کرد، «ضربت محرم» سپاه به تروریست‌ها

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 7 تا 14 مهرماه، شاهد اتفاقات و رخدادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود.

کاهش نرخ ارز پس از سخنان واعظی

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری شنبه شب 7 مهرماه پس از بازگشت حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهوری از نیویورک با حضور در برنامه نگاه‌ یک شبکه اول سیما به تشریح این سفر پرداخت و علاوه بر این به برخی سوالات اقتصادی از جمله افزایش نرخ ارز پاسخ داد.

واعظی در این برنامه با بیان اینکه ریشه نوسان‌های نرخ ارز پیچیده‌تر از آن است که آن را به مسائل اقتصادی، سیاسی، روانی، داخلی یا خارجی ربط داده شود، اضافه کرد: «دولت هیچ تغییر رویه‌ای را در سیاست‌های خود طی چند ماه اخیر نداشته و همان دولتی است که از سال 92 در اقتصاد کشور ثبات ایجاد کرد و تورم را کاهش داده است.»

او همچنین با بیان اینکه چیزی در سیاست‌های ما اتفاق نیفتاد و آنچه روی داد فشار از خارج بود، اظهار کرد:‌ «باید به سرعت آماده شویم که نسبت به فشارهای بیرونی از جمله سیاسی، تبلیغاتی، جنگ روانی و اقتصادی عکس‌العمل مناسبی نشان دهیم.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: «باید آمادگی کامل را در دولت و بخش‌های گوناگون برای وضع جدید جنگ اقتصادی ایجاد کنیم و دولت همواره تلاش کرده است این مسائل را حل کند.»

واعظی افزود: «کاستی‌هایی وجود دارد اما تلاش می‌کنیم با تغییر سیاست‌ها فشارهای خارجی را پاسخگو باشیم.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان این که در دوران گذار هستیم، گفت: «با سازوکار‌های دولت تا دو ماه آینده قیمت‌ها کاهش می‌یابد.»

پس از این سخنان واعظی از روز 8 مهرماه بازار شاهد سیر نزولی قیمت ارز، طلا و سکه بود چهار راه استباول شاهد حضور مردم برای فروش ارز‌های خانگی بود.

واکنش ایران به ادعای تکراری عادل الجبیر بر ضد ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد سخنان عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل و ادعاهای واهی و تکراری او بر ضد ایران گفت: «بدون تردید عربستان سعودی با نام و نشان ترین حامی تروریسم در جهان است و ریشه و منشاء تروریسمی که امروزه تمام جهان بویژه خاورمیانه را در کام خود کشیده است، جایی جز عربستان سعودی و افکار و اندیشه‌های افراطی که توسط این رژیم تبلیغ، ترویج و تامین مالی می‌شود نیست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: «اینکه عادل الجبیر با افتخار حمایت کشورش از استراتژی ترامپ در مقابله با چندجانبه گرایی و تخریب توافقات و قراردادهای بین‌المللی را اعلام می کند، موضوع عجیبی نیست چرا که کشورش از جمله مهمترین حامیان جریان وابسته به اندیشه‌های ترامپ در آمریکاست که در کنار و همراه با لابی رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی با صرف میلیون ها بلکه میلیاردها دلار می‌کوشند سیاست خارجی به حراج گذاشته شده آمریکا را در مسیر جنگ افروزی و بی‌ثبات سازی دلخواه خویش پیش برند.»

انتصاب رحمانی فضلی به عنوان رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور

حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری، روز شنبه 7 مهرماه در حکمی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور را به عنوان «رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» منصوب کرد.

در بخشی از حکم او آمده است: «سیاست‌گذاری و برنامه ریزی رسانه ای و نظارت بر اجرای آنها برای ایفای نقش فعال و موثر در مواجهه با جنگ روانی و اقتصادی مورد انتظار است.

طبق مصوبه شورای عالی تمامی مسئولان و اعضای قوای سه‌گانه، ائمه جمعه، کارکنان نهادهای رسمی کشوری و لشگری و کلیه رسانه های کشور موظف به هماهنگی، همکاری و اجرای تصمیمات ابلاغی ستاد می‌باشند.»

حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات

در پی جنایت تروریستی 31 شهریور ماه 1397 اهواز که به شهادت 25 تن و مجروح شدن 69 تن از مردم مظلوم و بی‌دفاع و نیروهای مدافع میهن اسلامی منجر شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعت 2 بامداد روز دوشنبه 9 مهرماه محل استقرار و تجمع تروریست‌های تکفیری در شرق فرات در کشور سوریه را مورد ضربه موشکی قرار داد.

طی این عملیات که با نام «ضربت محرم» و با رمز «یا حسین( ع)» انجام شد، شش فروند موشک بالستیک میان برد از پایگاه‌های موشکی نیروی هوا فضای سپاه در غرب کشور شلیک و تروریست‌ها از فاصله 570 کیلومتری هدف ضربات مهلک و مرگبار قرار گرفتند.

متعاقبا 7 فروند پهپاد رزمی این نیرو مواضع و مقرهای تجمع و پشتیبانی تروریست‌ها را بمباران کردند.

بر اساس اطلاعات و گزارش‌های دقیق دریافتی، در این عملیات تعدادی از سرکردگان و عناصر موثر جنایت اخیر تروریست‌ها به هلاکت رسیده یا مجروح شده‌اند، همچنین زیرساخت‌های آمادی و انبار ذخیره مهمات آنان منهدم شد.

به گفته امیر حاتمی، وزیر دفاع، در حاشیه جلسه هیات دولت به پانا آمار اولیه حاکی از آن است که حدود 40 نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیده‌اند.

دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران حج با رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، ظهر دوشنبه 9 مهرماه در دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران حج، فرمان خداوند متعال برای تجمع مسلمانان در یک زمان و مکان خاص برای انجام فریضه حج را حامل جنبه‌ها و پیام‌های سیاسی مهمی همچون «لزوم ارتباط و هم‌افزایی مسلمانان» و «نشان دادن اقتدار امت اسلامی» دانستند و خاطرنشان کردند: علاوه بر جنبه معنوی حج که بسیار مهم است، باید این حقایق و اهداف اسلامی نیز برجسته و برای آنها برنامه‌ریزی و اقدام شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «ارتباط با آحاد امت اسلامی در حج»، «رساندن پیام انقلاب اسلامی به زائران و زدون شبهات و ابهامات آنها»، «زمینه‌سازی برای ایجاد یا تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای اسلامی» و «همزیستی برادرانه با فرقه‌های اسلامی» را از جمله پیام‌های سیاسی و لازم برای جهان اسلام در ایام حج خواندند و تأکید کردند: «حج باید برای جمهوری اسلامی آبروآفرینی کند، بنابراین نباید جنبه‌های سیاسی حج فراموش شود و حج ابراهیمی یعنی حجِ پس از انقلاب اسلامی با حجِ قبل از آن و حجِ کشورهایی که بویی از مبانی اسلام و انقلاب اسلامی نبرده‌اند، متفاوت است.»

ظریف: قابل اتکا بودن با اعتماد فرق دارد

محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر در پاسخ به سوالی درباره‌ آینده روابط میان تهران و واشنگتن گفت: «ما در دنیای احتمالات زندگی می‌کنیم بنابراین هیچ چیز غیرممکن نیست اما باید ببینیم چه می‌شود.»

او ادامه داد: «اول از همه باید بگویم که ما عصبانی نیستیم اگر قرار باشد به راه‌حلی دست یابیم شما باید بتوانید آن را بر مبنای چیزی که دارید بنا کنید، چرا که همچون فیلم 50 قرار اول شما مجبورید همه چیز را روز بعد از اول آغاز کنید این غیرممکن است.»

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «شما باید بتوانید یک رابطه‌ای داشته باشید که براساس یک مبنا ساخته شده است و ما یک سند داریم، توافق هسته‌ای . این یک سند 150 صفحه‌ای است نه یک توافق دو صفحه‌ای.»

اودر پاسخ به این سوال که آیا باب (مذاکرات با آمریکا) هنوز باز است، اظهار کرد:‌ «در صورت فراهم بودن وضع لازم برای مذاکرات من احتمال گفت‌وگو را رد نمی‌کنم. این وضع عبارت است از قابل اتکا بودن (طرف مقابل) البته قابل اتکا بودن با اعتماد فرق دارد. قابل اتکا بودن یعنی این‌که وقتی شما چیزی را (توافق) امضا می‌کنید باید به آن پایبند باشید. درغیر این صورت همه‌چیز فرو می‌پاشد.»

ظریف تاکید کرد: «ما منتظر دیدن کمی واقع‌گرایی هستیم.»

رای مثبت دادگاه لاهه به نفع ایران؛ بخشی از تحریم ها باید لغو شود

سرانجام روز چهارشنبه 11 مهرماه دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) پیش رای خود را درباره درخواست ایران مبنی بر توقف تحریم‌های آمریکا ضد ایران را اعلام کرد.

بنا به این رای، آمریکا موظف شده است تحریم‌هایی که بر اساس دستور 8 می 2018 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ضد ایران در زمینه واردات کالاهای کشاروزی، بهداشتی، ایمنی هوانوردی و ...وضع شده بود، لغو کند.

نکته جالب توجه آن که رای دادگاه لاهه در این پرونده با اتفاق آرا صادر شد؛ یعنی حتی قاضی آمریکایی عضو دادگاه نیز رای خود را به سود ایران اعلام کرد.

ایران روز دوشنبه 25 تیر طی دادخواستی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود تا اعلام کند که اقدام‌های محدود کننده جدید دولت آمریکا علیه ایران که به موجب دستور 8 می 2018 دونالد ترامپ برقرار شده بود مغایر با عهدنامه مودت 1955 میان تهران و واشنگتن است. از آنجا که صدور آرای دیوان ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان ببرد، ایران از دادگاه لاهه درخواست کرده بود تا با صدور قرار موقتی اعلام کند که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند.

جلسه قرائت رای دیوان در خصوص درخواست ایران مبنی بر صدور قرار موقتی در کاخ صلح لاهه با حضور قضات دیوان و تیم های حقوقی هر دو طرف برگزار شد.

قضات دادگاه لاهه اعلام کردند که اقدام‌های محدود کننده آمریکا ضد ایران، حیات و سلامتی مردم ایران را با خطراتی جبران ناپذیر مواجه می‌کند و باید با صدور رایی در مقابل این اقدامات ایستادگی کرد.

دادگاه لاهه، رکن قضایی سازمان ملل متحد و عام‌ترین دادگاه جهانی به شمار می‌آید. دولت‌ها با عضویت در سازمان ملل متحد می‌پذیرند که آرای این دادگاه را اجرا کنند. چنانچه دولتی از اجرای آرای دادگاه لاهه سرباز زند، طرف مقابل می‌تواند برای اجرای این رای به شورای امنیت سازمان ملل متحد مراجعه کند.

ایران از دادگاه لاهه خواسته بود تا دستور 8 می 2018 دونالد ترامپ به طور کامل لغو شود، اما دیوان تنها با بخشی از این درخواست ایران که به ویژه به ملاحظات انسان‌دوستانه مرتبط است، موافقت کرد.

حسن روحانی،رئیس‌جمهوری، روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از اصلاح طلبان گفت: «رای تامینی امروز دیوان بین‌المللی دادگستری نیز موفقیت حقوقی و سیاسی بزرگ و قابل ملاحظه ای است که اگر چه احتمالا دولت آمریکا از اجرای آن سر باز خواهد زد، به هر حال این پیروزی بزرگی برای ملت ایران است که توانسته است در یک نهاد بین المللی، آمریکا را محکوم کند. مسائل مختلف بزرگی در عرصه‌های بین‌المللی، اقتصادی و سیاسی پیش رو است که فقط با همفکری و یاری همگانی می توانیم از عهده حل و فصل آنها برآییم.»

حضور جهانگیری در جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل اقتصادی

بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات نشست غیرعلنی روز چهارشنبه مجلس اظهار کرد: «این نشست که با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد، جمع بندی مسائلی که مطرح شد این بود که معاون اول رئیس جمهوری گفت که دولت برای رفع مشکلات کشور و تامین کالاهای اساسی کشور هیچ گونه مشکلی نداشته و این قول را به نمایندگان مجلس و مردم داد که نیازهای اساسی کشور بدون مشکل خاصی تامین شود.»

او ادامه داد: «جهانگیری همچنین درباره تامین و تنظیم برنامه های کالایی کشور گفت که این موضوع در دستور کار اصلی دولت قرار دارد.»

سخنگوی هیات رئیسه مجلس متذکر شد: «صادرات غیرنفتی کشور در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 26 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته جهشی مناسب را تجربه کرده است. صادرات نفت نیز به رغم تمام شیطنت های آمریکایی ها از طراز بودجه ای کشور فراتر رفته و برای صادرات نیز با توجه به اینکه ایران مشتریان خاص خود را داراست، مشکل خاصی نخواهیم داشت.»

نعمتی بیان کرد: «آقای جهانگیری همچنین در این نشست گفت که باتوجه به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر حضور دولت در صف نخست اقدامات و لزوم هماهنگی امور با قوه مجریه، لازم است مجلس شورای اسلامی هماهنگی‌های بیشتری با دولت داشته باشد.»

نماینده مردم تهران ادامه داد: «بحث کمیته تخصیص ارز هم در این نشست غیرعلنی مطرح شد که آقای جهانگیری با صراحت اعلام کرد که در جلسات این کمیته نیازمندی‌های گروه‌های مختلف ارزی پیش‌بینی و تامین شده است و هیچ گونه بحثی در این باره وجود ندارد و هر زمان که گروه های مختلف نیازمند ارز باشند بعد از بررسی در این کمیته، این مهم در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.»

دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب با رئیس‌جمهوری

حسن روحانی عصر روز چهارشنبه در دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با قدردانی از حمایت‌ها و تلاش‌هایی که فعالان سیاسی اصلاح طلب در قبال دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشتند، گفت: «دوستان اصلاح‌طلب را همراه دولت‌های یازدهم و دوازدهم دانسته و می‌دانم.»

رئیس‌جمهوری افزود: «علت ورودم به انتخابات سال 92 این بود که باور داشتم باید کشور را از آن وضع و بن بست بوجود آمده نجات داد، چرا که در آن مقطع ایران را به بهانه‌های واهی نه تنها با آمریکا، بلکه با اروپا و دیگر کشورها و شورای امنیت درگیر کرده بودند.»

او ادامه داد: «اگر پیگیری و تلاش دولت نبود، برجام حتی قبل از خروج آمریکا از این توافق از دست می‌رفت. نکته مهم دیگر موضع کشور پس از خروج آمریکا از برجام بود که اگر با تدبیر عمل نمیشد، امروز وضع مناسبی نداشتیم و کشورهایی که اکنون مقابل آمریکا ایستاده و با ما همراهی می‌کنند، در مقابل ما قرار می‌داشتند. موضع مدبرانه نظام پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، کشور را از یک خطر بزرگ نجات داد.»

روحانی با بیان اینکه بحث ما فراتر از دولت، اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی و مباحث مشابه است، تصریح کرد: «امروز در مقطع بسیار حساسی قرار داریم؛ دولت یازدهم و دوازدهم در کنار دستاوردهای بزرگی که داشته، ضعف‌ها و نقص‌هایی هم دارد و حتما به کمک و همراهی همگانی نخبگان کشور نیاز دارد. فلسفه برگزاری نشست امروز همین است که دست به دست هم دهیم و از نظرات شما دوستان برای تحقق هدف بلند و بزرگ اعتلای ایران که هدف همه ماست، بهره بگیریم.»

در این دیدار برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

حضور رهبر معظم انقلاب در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز پنجشنبه در اجتماع عظیم و پرشکوه بسیجیان در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی با تأکید بر اینکه جوانان، راه حل مشکلات کشور هستند، به ارائه تحلیلی از شرایط حساس کنونی پرداختند و اظهارکردند: «آمریکایی‌ها با عربده‌کشی، بیان سخنان سخیف و تصوراتی واهی درصدد تصویرسازی کاملاً وارونه از قدرت خود و از اوضاع ایران هستند اما مجموعه عظیم جوانان میهن و ملت بزرگ ایران می‌دانند که باید با ناکام گذاشتن آخرین حربه باقیمانده دشمن یعنی تحریم، سیلی دیگری به آمریکا بزنند که ان‌شاءالله خواهند زد.»

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «برخی افراد نِق‌زن می‌گویند، از امریکا بدگویی نشود تا با ایران دشمنی نکند در حالی‌که کینه آنها فقط از شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران نیست، بلکه آن‌ها با اصل اسلام و انقلاب اسلامی مخالفند زیرا از سربلند کردنِ یک قدرت اسلامی بزرگ و انقلابی در منطقه به شدت هراس دارند و بر همین اساس تلاش می‌کنند تا عناصر قدرت کشور را از بین ببرند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه هدف استکبار، ضربه‌زدن به عناصر اقتدار ایران اسلامی است، گفتند: «استقرار و ثبات اجتماعی، امنیت و وحدت ملی، پایبندی به اصول و مبانی انقلاب ادامه حرکت پیشرفت رو به توسعه علمی، گسترش و تعمیق فرهنگ انقلابی و اسلامی، پیشرفت دفاعی و موشکی و حضور در منطقه، عناصر اقتدار جمهوری اسلامی است و دشمنان به دنبال ضربه زدن به این عناصر قدرت هستند.»

ایشان «فهم صحیح واقعیت های ایران و جهان و گرفتار نشدن در تصویر‌سازی‌های غلط» را یکی دیگر از شروط غلبه بر موانع پیشرفت برشمردند و افزودند: «بدخواهان و کینه‌توزان ملت ایران، تلاش دارند با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای بویژه رسانه‌های نوپدید، تصویرسازی غلطی از ایران، منطقه و همچنین از خودشان، انجام دهند و افکار عمومی ایران را از واقعیات منحرف کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار