دادگاه لاهه: آمریکا باید فورا بخشی از تحریم‌های ترامپ علیه ایران را لغو کند

قاضی آمریکایی عضو دادگاه نیز رای خود را به سود ایران اعلام کرد

تهران (پانا) - دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) دقایقی پیش رای خود را درباره درخواست ایران مبنی بر توقف تحریم‌های آمریکا علیه اعلام کرد.

کد مطلب: ۸۵۹۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
دادگاه لاهه: آمریکا باید فورا بخشی از تحریم‌های ترامپ علیه ایران را لغو کند

بنا به این رای، آمریکا موظف شده است تحریم‌هایی که براساس دستور 8 می 2018 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، علیه ایران در زمینه واردات کالاهای کشاروزی، بهداشتی، ایمنی هوانوردی و ...وضع شده بود، لغو کند.

نکته جالب توجه آن که رای دادگاه لاهه در این پرونده با اتفاق آرا صادر شد؛ یعنی حتی قاضی آمریکایی عضو دادگاه نیز رای خود را به سود ایران اعلام کرد.

ایران روز دوشنبه 25 تیر طی دادخواستی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته بود تا اعلام کند که اقدام‌های محدود کننده جدید دولت آمریکا علیه ایران که به موجب دستور 8 می 2018 دونالد ترامپ برقرار شده بود مغایر با عهدنامه مودت 1955 میان تهران و واشنگتن است. از آنجا که صدور آرای دیوان ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان ببرد، ایران از دادگاه لاهه درخواست کرده بود تا با صدور قرار موقتی اعلام کند که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند.

صبح امروز (چهارشنبه) جلسه قرائت رای دیوان در خصوص درخواست ایران مبنی بر صدور قرار موقتی در کاخ صلح لاهه با حضور قضات دیوان و تیم های حقوقی هر دو طرف برگزار شد.

قضات دادگاه لاهه اعلام کردند که اقدام‌های محدود کننده آمریکا علیه ایران، حیات و سلامتی مردم ایران را با خطراتی جبران ناپذیر مواجه می‌کند و باید با صدور رایی در مقابل این اقدامات ایستادگی کرد.

دادگاه لاهه، رکن قضایی سازمان ملل متحد و عام‌ترین دادگاه جهانی به شمار می‌آید. دولت‌ها با عضویت در سازمان ملل متحد می‌پذیرند که آرای این دادگاه را اجرا کنند. چنانچه دولتی از اجرای آرای دادگاه لاهه سرباز زند، طرف مقابل می‌تواند برای اجرای این رای به شورای امنیت سازمان ملل متحد مراجعه کند.

ایران از دادگاه لاهه خواسته بود تا دستور 8 می 2018 دونالد ترامپ به طور کامل لغو شود، اما دیوان تنها با بخشی از این درخواست ایران که به ویژه به ملاحظات انسان‌دوستانه مرتبط است، موافقت کرد.

خبر در حال به روز رسانی است...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار