معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس خبر داد:

جبران کمبود نیروی انسانی پایه دوازدهم، با افزایش ظرفیت کلاس‌ها

شیراز (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس با اشاره به کمبود 20 هزار و 400 ساعتی نیروی انسانی در زمان استقرار پایه دوازدهم در سال جاری گفت: افزایش ظرفیت کلاس‌ها راهکاری بود که برای جبران این کمبود اندیشیده شده است.

کد مطلب: ۸۵۸۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
جبران کمبود نیروی انسانی پایه دوازدهم، با افزایش ظرفیت کلاس‌ها

فرهاد اسماعیلی ادامه داد: با توجه به کمبود هزار نفری نیروی انسانی در فارس و عدم امکان جذب نیرو و نداشتن مجوز جذب ، مجبور شدیم کمبود نیروی انسانی موجود را با افزایش ظرفیت کلاسها جبران کنیم.

وی در خصوص افزایش تعداد دانش آموزان در سالهای اخیر گفت: سال پایه افزایش جمعیت در ایران در سال 91 بوده که سیاستهای کنترل جمعیت برداشته شد و به سمت افزایش جمعیت رفتیم و الان ما شاهد افزایش جمعیت در پایه اول هستیم و در این رشد در سالهای آینده در پایه های بعدی نیز مشاهده می شود و این نیازمند برنامه ریزی دقیق در زمینه افزایش فضا و نیروی انسانی است.

او تصریح کرد: علت دیگر پرتراکمی کلاسهای دوره متوسطه افزوده شدن پایه دوازدهم است که در واقع الان سیستم 6 ،3،3 نظام تعلیم و تربیت کاملا مستقر شده است و استقرار نهایی صورت گرفته است و طبیعتا اضافه شدن پایه دوازدهم به کلاس و نیروی انسانی نیاز دارد که در برخی مواقع ما مجبور شدیم ظرفیت کلاسها را افزایش دهیم.

اسماعیلی وضعیت اقتصادی جامعه و مهاجرت را علت دیگر پر تراکمی کلاسها در سال جاری دانست و افزود: مهاجرت سبب شده تا با یک رشد 4 هزار نفری نسبت به سال قبل روبرو شویم و این مسئله افزایش جمعیت کلاسها در برخی مناطق را به همراه داشته است.

او در بحث ساعت کلاسهای پایه دوازدهم گفت: الان بدون شک 35 ساعت است و آخرین مصوبه ای هم که از شورای عالی آمده برنامه ریزی 35 ساعته است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس در پاسخ به سوال توزیع کتاب‌های پایه دوازدهم شاخه فنی‌حرفه ای و کاردانش گفت: کتاب‌ها و رشته‌های شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش متنوع است و از طرفی گاهی ما تعداد دانش آموزان حاضر در این رشته ها را تا پایان مهرماه هم نداریم به همین دلیل کتابها پایه دوازدهم برای شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش یک مقدار با تاخیر می آید اما ثبت درخواستهای دانش آموزان متقاضی در سامانه کتاب ثبت شده است و همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص هدایت تحصیلی و مهار رشته تجربی در فارس افزود: امسال در بحث رشته تجربی 16 هزار و 114 نفر تاکنون ثبت نام شده اند که این معادل 86/47 درصد است که با توجه به اختلاف آمار پایه نهم سال گذشته و آمار ثبت نام شده های پایه دهم امسال پیش بینی می شود این آمار افزایش یابد.

اسماعیلی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی کشوری 36 درصد دانش آموزان فارس باید وارد رشته تجربی شوند که متاسفانه با توجه به شرایط حاکم در استان و اصرار خانواده ها مبنی بر ورود فرزندشان به رشته تجربی موفق به مهار این رشته نشده ایم و با استاندارد تعیین شده فاصله داریم.

او ابراز داشت: امسال 33 هزار و 668 نفر در پایه دهم شاخه نظری ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته با آمار 39 هزار و 516 نفری نزدیک به 6 درصد کاهش داشته است و این درحالیست که امسال بیش از 19 هزار نفر در شاخه فنی ثبت نام کرده ا ند که در مقایسه با سال گذشته که 17 هزار و 530 نفر بوده اند که با افزایش 6 درصدی همراه بوده است.

وی ادامه داد: از 160 رشته موجود در شاخه کاردانش 65 رشته آن و از 41 رشته موجود در شاخه فنی و حرفه ای 32 رشته آن در فارس فعال است.

وی حجم دانش آموزان پایه نهم سال گذشته را 59 هزار و 516 نفر خواند و افزود: از این تعداد تاکنون 52 هزار و 731 نفر برای پایه دهم در سامانه سناد ثبت شده اند که این اختلاف آمار، با ثبت افراد جامانده از ثبت نام در سامانه ، موجب افزایش آمار ذکر شده، می شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس در خصوص توزیع کتب درسی گفت: سامانه کتاب textirbooks همچنان باز است و دانش آموزانی که هنوز درخواست کتاب نداده اند میتوانند با ورود به سامانه درخواست خود را ثبت کنند.

وی افزود: تاکنون 8 هزار و 131 نفر در پایه دهم فنی در سامانه سناد ثبت نام شده اند که از این تعداد 7 هزار و 768 نفر تقاضای کتاب خود را ثبت کرده اند و تعدادی نیز هنوز اقدام نکرده اند .

وی ادامه داد: همچنین بیش از 10 هزار و 700 نفر در پایه دهم کاردانش در سامانه سناد ثبت نام کرده اند که از این تعداد 9 هزار و 251 نفر در سامانه کتاب ثبت درخواست کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه امسال برای نخستین سال است که کتب شاخه کاردانش سامانه ای شده است، گفت: این کار بسیار خوبی بوده و بسیاری از مشکلات بی کتابی دانش اموزان را حل خواهد کرد اما تعلل خانواده ها و دانش آموزان در ثبت درخواست خود در سامانه نیز یکی از عیوبی است که ارسال کتاب را به تاخیر می اندازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار