دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: کنکور از سدهای جدی نظام آموزشی است

نویدادهم: اکنون مشغول همسوسازی کتب با سند تحول هستیم

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کنکور را از سدهای جدی نظام آموزشی و برای آموزش و پرورش امروز ما سمی مهلک دانست که مانع اجرای سند تحول بنیادین است و اجازه تحول به ما نخواهد داد.

کد مطلب: ۸۵۳۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: کنکور از سدهای جدی نظام آموزشی است

مهدی نویدادهم در برنامه پرسشگر گفت: «کربلا و عاشورا یک قطعه زمین و زمان نیستند بلکه مکتب تربیتی و یک مدرسه تربیتی است. همواره سعی کردیم از آموزه‌های مکتب عاشورا در تعلیم و تربیت بهره ببریم.»

او افزود: «در سند تحول به بخش قابل توجهی از شاخص‌های تربیت دینی اشاره شده است که یکی از آن‌ها عقلانیت است. تربیت دینی عقل‌مدار است. سعی کردیم در برنامه‌ریزی‌ها عقلانیت را پررنگ کنیم. نقطه مرکزی برنامه درسی ملی نیز تدبر و عقلانیت است.»

نویدادهم ادامه داد: «تربیت دینی باید با مراحل رشد دانش‌آموزان و جنسیت آن‌ها متناسب باشد. اقتضائات دانش‌آموزان دختر و پسر باید مورد توجه قرار بگیرد. محاسن اخلاقی نیز دیگر شاخصه تربیت دینی است.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چه کسی تصمیم گرفته درس دین و زندگی منبع کنکور باشد گفت: «کنکور از سدهای جدی نظام آموزشی است و برای آموزش و پرورش امروز ما سمی مهلک است که مانع اجرای سند تحول بنیادین است و اجازه تحول به ما نخواهد داد.»

او ادامه داد: «انتخاب دروس کنکور بر اساس قانون مجلس در اختیار شورای سنجش و پذیرش دانشجوست. اما اینکه کدام دروس برای امتحان نهایی و تاثیر در کنکور انتخاب شود به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شده است.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «تاثیر منفی کنکور به دوره دبستان هم سرایت کرده است. هر درسی را حذف کنیم که در کنکور نباشد متاسفانه دانش‌آموزان آن را جدی نمی‌گیرند و هم و غم خود را برای دروسی می‌گذارند که ضریب بالا دارد. برخی کارشناسان معتقدند دروسی چون دین و زندگی باید در کنکور بیایند تا دانش‌آموزان جدی با آن‌ها برخورد کنند اما برخی می‌گویند اگر درسی چون دین و زندگی در کنکور باشد جایگاه واقعی خود را از دست خواهد داد.»

نویدادهم ادامه داد: «همه اهداف تربیت دینی را در درس دینی جست‌و‌جو می‌کنیم. در سند تحول گفته شده همه معلمان و دروس باید دارای رویکرد حاکم بر تربیت دینی و اخلاقی باشند.»

او به موانع تربیت دینی اشاره کرد و گفت: «کنکور یک مانع بیرونی است و در درون سیستم، یک مانع، نوع شایستگی معلمان است. بسیاری معلمان ما دبیر خوب و تخصصی دروس‌اند. آن‌ها با این تعبیر باید شایستگی‌های لازم را کسب کنند و نسبت به همه ساحتها حساس شوند. اکنون مشغول همسوسازی کتب با سند تحول هستیم. در کتابهای درسی این کار انجام شده اما تغییر رویکرد معلمان کار مشکلی است.»

او ادامه داد: «مطالبه خانواده‌ها از مدارس کارکرد آموزشی است و کمتر می‌پرسند اخلاق و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان چگونه است اما بیشتر از نمره ریاضی و فیزیک‌اش را سوال می‌کنند. اجرای سند تحول نیازمند عزم ملی است. اشکال را در کوچک‌انگاری آموزش و پرورش می‌بینم، زیرا هنوز باور نکردیم بسیاری مشکلات جامعه از درون آموزش و پرورش و مدرسه قابل حل است. این مشکل کوچک‌انگاری باید درمان شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار