دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش : دانش آموز باید اجازه انتخاب‌گری داشته باشد

تهران(پانا)- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر تربیت دانش آموزان طبق ساحت‌های شش‌ گانه سند تحول بنیادین، از همه معلمان خواست که در این موضوع مشارکت کنند و برای خود مسئولیت تربیتی قائل باشند.

کد مطلب: ۸۵۲۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش : دانش آموز باید اجازه انتخاب‌گری داشته باشد

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه افتتاحیه گردهمایی و اولین کارگاه آموزشی مدیران مدارس منتخب سما که در دانشگاه علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: «با توجه به اینکه آموزش و پرورش فعلی وارداتی است باید تحولاتی را مبتنی بر سند تحول بنیادین در این نظام حاکم کنیم؛ تغییراتی همه‌‌جانبه، نظام‌مند، آینده‌پژوهانه که مبتنی بر بینش و رفتار اسلامی باشد.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ریشه‌های آموزش و پرورش به فلسفه تعلیم و تربیت بر می‌گردد، ادامه داد: «باید این ریشه‌ها را تغییر دهیم و تحول را از این بخش آغاز کنیم.»

او تاکید کرد رویکردهای اساسی در سند تحول بنیادین وجود دارد. نوید ادهم فت: «رویکرد فرهنگی و تربیتی یکی از مهم‌ترین رویکردهایی است که تربیت‌پذیری را متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی برای دانش‌آموزان تبیین می‌کنیم.»

نوید یکی از کارهای اساسی در زمینه رویکرد فرهنگی، تربیتی را انتخاب مناسب دانست و گفت: «باید به دانش‌آموز اجازه انتخاب‌گری دهیم تا در جامعه متنوع امروزی توان تصمیم‌گیری و بهترین انتخاب را داشته باشیم.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «تربیت باید در ساحت‌های شش‌‌گانه اعتقادی‌، عبادی، زیستی، زیبایی‌شناسی، اقتصادی و علمی و فناوری مورد توجه قرار گیرند و تمامی این ساحت‌ها به طور در هم تنیده و متوازن پیش رود.»

نوید ادهم تاکید کرد برای اجرای برنامه‌های تربیتی و پرورشی صرفا معلم پرورشی مسئولیت ندارد. او گفت: «همه عناصر مدرسه باید در این موضوع شرکت کنند و برای خود مسئولیت تربیتی قائل باشند.»

او تاکید کرد آموزش و پرورش باید رویکرد تربیتی را در فضای مدرسه باز مهندسی کند و گفت: «آموزش و پرورش دو بالی هستند که در کنار یکدیگر باید به پرواز درآیند.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «یکی از موضوعاتی که در آموزش و پرورش امروزی به آن توجه می‌شود موضوع چندفرهنگی است که باید این موضوع را در پیشبرد اهداف مورد توجه قرار دهیم. اگر قرار باشد یک مدرسه به عنوان مدرسه‌ای شاخص مطرح شود باید علاوه بر مدرسه خانواده را هم مورد توجه قرار دهد و در کنار توانمندسازی معلمان توانمندسازی خانواده‌ها هم در دستور کار باشد.»

او یکی از مشکلات فعلی را هویت‌یابی دانست و گفت: «در شرایط فعلی برخی دانش‌آموزان آن طور که باید و شاید به ایرانی بودن خود افتخار نمی‌کنند در حالی که باید این موضوع در اولویت کارها قرار گیرد.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح انواع هویت برای هر فرد، گفت: «هویت قومی و محلی، هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت جهانی باید به طور متوازن و متعادل مورد توجه قرار گیرد و مؤلفه‌ها قربانی یکدیگر نشوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار