سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: مدارس دوشیفته وجود داشته باشد شاید برخی کودکان کار مدرسه بروند

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد اگر به معلمان بها دهیم آمادگی لازم را برای تحصیل و تربیت و آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان کار خواهند داشت.

کد مطلب: ۸۵۰۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: مدارس دوشیفته وجود داشته باشد شاید برخی کودکان کار مدرسه بروند

سیدحمایت میرزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: «آمارهای مربوط به کودکان کار هیچ کدام مورد توافق همه نهادها نیست و آمار واحدی نداریم. دولت بین دستگاه‌های خود موازی کاری می‌کند و بودجه‌ها از بین می‌روند و آمارها متناقض است.»

او ادامه داد: «به عبارتی آمار وجود دارد اما متناسب با شرایط از سوی دستگاه‌ها ارائه می‌شود. اگر بخواهند پول بگیرند آمار بالاتر و اگر بخواهند عملکرد را بیان کنند آمار کمتری را ارائه می‌دهند. دولت موظف است آموزش رایگان را برای همگان فراهم کند.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به برخی موانع قانونی و عوامل به‌وجود آورنده پدیده کودک کار و بازماندگی از تحصیل اشاره کرد و گفت: «از یک سو والدینی هستند که نمی‌خواهند فرزندشان را به مدرسه بفرستند، با این‌ها چه باید کرد؟ دوم هزینه‌های سنگین تحصیل و سوم کمک بچه‌ها به اقتصاد معیشت خانواده‌هاست. بحث بدسرپرست‌ها و بی‌سرپرست‌ها نیز مطرح است. یک مشکل دیگر به ادارات ثبت احوال برمی‌گردد که باید برای همه متولدین ایران شناسنامه صادر کند.»

میرزاده دسترسی و دسترسی‌نداشتن به امکانات را نیز یکی دیگر از عوامل بازماندگی از تحصیل دانست و گفت: «قانون یک شیفته‌شدن مدارس چند سال پیش اجرا شد در حالی که اگر مدارس دوشیفته وجود داشت شاید برخی بچه‌ها می‌توانستند به مدرسه بروند.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «بسیاری کودکان کنار والدین خود در اوقات فراغت کار می‌کنند و مهارت می‌آموزند و در آینده موفق هستند. این عیب و ایراد نیست و نباید این گروه را هم مانند کودکان کار دید.»

او به تنوع مدارس اشاره کرد و گفت: «به اندازه کافی برچسب وجود دارد و برخی حتی خانه و زندگی خود را می‌فروشند تا فرزندشان به مدرسه خاصی برود. از آن سو مدرسه کودک کار داریم و این خطرناک است که یک موقع برچسب بزنند و فردا بگویند این بچه در مدرسه کودک کار درس خوانده است.»

میرزاده ادامه داد: «باید اجازه دهیم هر فرد کار خود را انجام دهد. کودک کار باید در مدرسه کنار دانش‌آموزان دیگر درس بخواند بدون اینکه فردی بفهمد پدر و مادرش چه افرادی هستند. ما در گوشه‌ای از ایران نیست که مدرسه نداشته باشیم، به جز روستاهای دورافتاده که در آن‌جا هم مدارس شبانه‌روزی وجود دارد. باید از آموزش و پرورش حمایت کنیم.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «سازمان برنامه و بودجه باید به فکر آمارگیری واقعی باشد. باید یک نهاد متولی آمارگیری باشد و کودک کار را هم وارد سرشماری کند. همچنین هر پنج سال یک‌بار باید موارد لازم را در برنامه‌های توسعه‌ای وارد کنیم.»

او گفت: «ایجاد مدرسه خاص یک طور مارک‌زدن است در حالی که موضوع تعلیم و تربیت یک موضوع تخصصی است. معلمی که خودش هزار مشکل دارد ممکن است در کارش نقص باشد، باید مشکل را حل کنیم تا همان معلم با آغوش باز کودک کار را هم بپذیرد. اگر به معلمان بها بدهیم آمادگی لازم را برای تحصیل و تربیت و آموزش مهارتهای زندگی را به همین کودکان کار را هم دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار