سردار طلایی‌نیک خبر داد: امضای 10 تفاهمنامه همکاری دفاعی با کشورهای جهان و منطقه‌

تهران (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از امضای 10 تفاهمنامه همکاری دفاعی با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در یکسال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۸۴۷۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
سردار طلایی‌نیک خبر داد: امضای 10 تفاهمنامه همکاری دفاعی با کشورهای جهان و منطقه‌

سردار رضا طلایی‌نیک در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگار پارلمانی درباره جزییات نشست غیر علنی امروز مجلس با حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح اظهار کرد: «در این نشست، وزیر دفاع گزارشی از حوزه‌های مختلف عملکردی این وزارتخانه به نمایندگان ارائه کرد.»

او ادامه داد: «این گزارش در حوزه‌های پشتیبانی از توان دفاعی نیروهای مسلح مشارکت وزارت دفاع در حوزه نظامی و اقتصاد مقاومتی، حوزه مهندسی دفاعی، تعامل با مجلس و حقوق دفاعی به نمایندگان ملت ارائه داد.»

سردار طلایی نیک با اشاره به اظهارات وزیر دفاع در این نسشت از قول او متذکر شد: «با توجه به وضعی که در منطقه و جهان ایجاد شده که همان پیچ تاریخی مد نظر مقام معظم رهبری است ما همواره آثار و تحولات ایجاد شده در جهان و منطقه در حوزه دفاعی را رصد و با دقت پایش می‌کنیم روند تحولات منطقه در سالهای اخیر به گونه‌ای بوده است که رقابت‌ها و چالش‌های منطقه‌ای به مراتب افزایش پیدا کرده است.»

معاون پارلمانی وزیر دفاع در بخش دیگری از گفته خود بیان کرد: «با وجود ایران هراسی در جهان ما شاهد تهدید نظامی علیه ایران نیستیم که علت اصلی آن به قدرت دفاعی و بازدارندگی ما بر می‌گردد.»

سردار طلایی‌نیک تصریح کرد: «وزارت دفاع در یکسال گذشته علاوه بر افزایش قدرت سخت و نرم با 10 کشور منطقه‌ای و جهانی توانسته‌ است همکاری و تعامل در زمینه دیپلماسی دفاعی را ایجاد کند.»

او اضافه کرد: «وزیر دفاع در این جلسه به بخشی از دستاوردهای دفاعی ایران اشاره کرد و گفت که سامانه موشکی باور 373 فراتر از سامانه اس 300 است و در مرحله تست قرار دارد. این سامانه در صنعت دفاعی قابلیت فنی و تولیدی بسیار بالاتری نسبت به سامانه اس 300 خواهد داشت و بعد از تست نهایی عملیاتی می‌شود.»

طلایی‌نیک به گزارش وزیر در حوزه رزم دریایی، شناورها، تجهیزات و سامانه‌های دفاعی در حوزه دریایی اشاره و اظهار کرد: «در رزم هوایی و زمینی و پشتیبانی از توان انتظامی و مرزبانی کشور وزارت دفاع رویکرد جدیدی داشته، تلاش شد تجهیزات و تسلیحات امنیتی مرزی و نیازهای نیروی انتظامی تامین شود. کمک‌های وزارت دفاع در تامین تجهیزات مرزبانی و نیروی انتظامی در امنیت مرزها موثر بوده است.»

او درباره‌ حوزه راداری گفت: «علاوه بر ارتقای سامانه‌های راداری که سامانه جدیدی در اختیار نیروهای مسلح است، در سامانه‌های جنگی، الکترونیکی و اپتیک پیشرفت‌های مهمی در صنایع حاصل شد. بخشی از گزارش وزیر دفاع درباره میزان مشارکت صنعت دفاعی در اقتصاد مقاومتی بود به طوری که ظرفیت‌های مازاد صنایع دفاعی در اختیار توسعه کشور قرار می‌گیرد.»

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع در حوزه‌هایی همچون شناورهای دریایی، تجهیزات حوزه نفتی، ارتباطات مخابراتی تجهیزات پزشکی، ذخیره‌سازی انرژی، ظرفیت‌های مازاد صنایع دفاعی در اختیار چنین بخش‌های غیرنظامی قرار می‌گیرد. موافقت‌نامه‌های گوناگونی بین صنعت دفاعی و سایر دستگاه‌ها منعقد شدند.

او همچنین خاطر نشان کرد: «هواپیمای جت جنگنده پشتیبانی نزدیک در این هفته پرواز می‌کند. هفته جاری یکی از قابلیت‌های مهم صنعت دفاع هوایی را شاهد خواهیم بود.»

طلایی‌نیک ادامه داد: «در حوزه مشارکت صنعت دفاع برای پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی در بخش محیط زیست، شیلات و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع تجهیزاتی به ارزش ۲۲۵ میلیارد تومان برای سال جاری پیش بینی شده که در اختیار سازمان‌های ذیربط قرار می‌گیرد.»

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع با بیان این‌که طبق قانون باید میزان حقوق کارکنان لشگری ۲۰ درصد از افراد مشابه بیشتر باشد، در عین حال گفت: «در حال حاضر به دلیل محدودیت‌ منابع بودجه ۲۰ درصد تامین نمی‌شود، ۱۵ درصد کسری داریم قرار شد با کمک نمایندگان این موضوع در بودجه آینده لحاظ شود.»

او همچنین توضیح داد: «طبق گزارش وزیر، وزارت دفاع در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ با کمک مجلس و دولت ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگی لشگری هزینه کرده است. این برای آن است که فاصله میان حقوق بازنشستگان و کسانی که قبل از سال ۱۳۸۶ بازنشسته شدند با آنهایی که بعد از ۱۳۸۶ بازنشسته شدند به کمتر از ۱۰ درصد برسد. البته ظرف دو - سه سال آینده متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری ادامه پیدا می‌کند که هنوز فاصله بیش از ۱۰ درصد است.»

طلایی نیک همچنین با بیان این‌که ۴۰ درصد از مطالبات بازنشستگان نیروهای مسلح به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری پرداخت شده است، گفت: «با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان سبد کالایی خدماتی فروشگاه اتکا برای بازنشستگان اختصاص می‌یابد. در ۲۶ استان برای خدمات رفاهی بازنشستگان لشگری در ظرفیت‌های بخش خصوصی به صورت خرید خدمت استفاده می‌شود.»

او با بیان این‌که طبق قانون باید حداقل پنج درصد بودجه عمومی برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد و گفت: «ما از دولت و مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه در سال ۹۷ متشکریم اما باز هم این رقم با مقدار اصلی فاصله دارد.»

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع با بیان این‌که ۱۹ پروژه انتقال پادگان و تاسیسات نظامی از درون شهر به خارج از شهر در دست اقدام است، گفت: «باید مکان‌یابی شده و با فروش املاک مازاد امکان جابه‌جایی پادگان فراهم شود. در یک سال گذشته ۲۶۹۷ هکتار از اراضی مرزی آلوده به مین دوران دفاع مقدس پاکسازی شد. ۱۸ میلیارد تومان وزارت دفاع هزینه کرد. امیدواریم با تقویت اعتبارات مین‌زدایی پاکسازی سطحی و عمومی مناطق آلوده به مین باقی‌مانده انجام شود.»

طلایی‌نیک با بیان این‌که وزیر گزارشی از کسب‌وکارهای دولت در بخش دفاعی ارائه کرد، توضیح داد: «در حال حاضر ۱۳ موضوع مرتبط با نیروهای مسلح در دستور کار کمیسیون‌های دولت است که از جمله آن می‌توان به اصلاح آیین‌نامه بیمه عمر و حوادث کارکنان نیروهای مسلح برخی از مشکلات سربازان وظیفه و جانبازان ایثارگر اشاره کرد. البته وزیر از نمایندگان تقاضا داشت که سه لایحه تشکیل صنایع دریایی، اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط ماموران در موارد ضروری و اصلاح قانون نحوه‌ی استفاده از خانه‌های سازمانی، نیروهای مسلح را با اولویت مورد بررسی قرار دهند.»

او گفت: «ما به دنبال تعیین حریم حفاظتی اماکن و تاسیسات کشور هستیم تا مشکلات مردم رفع شود.»

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع در پایان گفت: «باید درباره احیای صندوق‌ بازنشستگی نیروهای مسلح اهتمام بیشتری صورت گیرد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از حقوق بازنشستگان از بودجه عمومی تامین می‌شود، چون صندوق بازنسشتگی در زمان جنگ با جابه‌جایی منابع روبه‌رو بوده که تاکنون نتوانسته از کارایی لازم برخوردار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار