نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی: مسئولان پاسخگوی نگرانی‌های مربوط به مشکلات اقتصادی مردم باشند

نهضت مشروطه اولین انقلاب مشروعه ملت ایران است

تبریز (پانا) - نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: نهضت مشروطه نقطه آغاز رهایی ملت قهرمان‌پرور ایرانی از استبداد بود ولی نقطه پایانی آن نبود.

کد مطلب: ۸۴۳۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی: مسئولان پاسخگوی نگرانی‌های مربوط به مشکلات اقتصادی مردم باشند

حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم در همایش بین المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران با اشاره به اینکه انقلاب مشروطه بزرگ‌ترین واقعه‌ای است که در تاریخ ایران روی ‌داده و بالاترین تحول را در شئون سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران به وجود آورده است، گفت: نهضت مشروطیت دفتر کهنه‌ی قدیم را درهم‌پیچیده و حکومت استبدادی را که از اول خلقت تا آن زمان در ایران فرمانروایی می‌کرد، واژگون کرد.

وی اظهار کرد: قبل از انقلاب مشروطه نهضتی ایجاد شد که علما به قدرت خود پی بردند و آغازی شد برای انقلاب مشروطه و آن نهضت تنباکو بود که پیش درآمد انقلاب مشروطه گردید.

آل هاشم افزود: نهضت مشروطه اولین انقلاب مشروعه ملت ایران علیه استبداد و استمرار خارجی با الهام گرفتن از آموزه‌های دینی و آموزه های اسلام بود که رهبران این انقلاب و نهضت بزرگ فکری و سیاسی علما و فقهای شیعه بودند که طبیعت استبداد را به خوبی شناخته و برای تنبیه برخی افراد دست به قیام زدند.

وی ادامه داد: نهضت مشروطیت، انقلاب بزرگی بود که نقطه آغاز آن تحریم تنباکو بود و افراد زیادی قبل از آن سر به دار شدند تا ایران و ایرانی سرسپرده احدی از اجانب نباشد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نهضت مشروطه نقطه آغاز رهایی ملت قهرمان ایران از استبداد بود، تاکید کرد: این انقلاب نقطه آغاز رهایی ملت ایرانی از استبداد بود ولی نقطه پایانی آن نبود اما متاسفانه در جریان نهضت مشروطیت به‌تدریج عناصر فرصت‌طلب و استبدادگرایان گذشته با تظاهر به مشروطه‌خواهی نفوذ کردند و قدرت را به دست گرفتند و چهره‌های آگاه و بیدار ازجمله روحانیت را کنار گذاشتند و نهضت را به دست غرب گرایان سپرده و به انحراف کشاندند.

آل هاشم با طرح سوالهایی نظیر اینکه چرا این نهضت فراگیر به بی راهه رفت و چرا روزهای سرد و سخت استبداد صغیر به روزهای تیره استبداد کبیر رضاخان انجامید و ثمره آن همه مجاهدت و ایثار کجا رفت؟تصریح کرد: راز ظهور رضاخان در کسوت پادشاهی و اشغال ایران در شهریور ماه ۱۳۲۰ و پیامد های بعدی آن نظیر کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود که باید از چوبه داری پرسید که پیکر فقیه مجاهد شیخ فضل الله نوری از آن به بالا کشیده شد و فرنگی مابان بر پای پیکر ان شهید راه آزادی و ازادگی کف زدند و فتح الفتوحشان را جشن گرفتند و برکسی پوشیده نیست که بیرق این وقایع یا کسانی که بیرق گردان این وقایع بودند، در دست کنسول بریتانیا در تهران بود و دیری نکشید کنسول روس در تبریز پیکر ۸ مجاهد را به دار آویخت و دو تن از آن ها در کسوت روحانیت بودند تا ایرانی تبعه بیگانه نباشد.

وی با درود خدا بر شهیدان آزادی و ازادگی اذعان کرد: نباید از حق بگذریم که تبریز و آذربایجان نه تنها پیشتاز انقلاب مشروطه بود بلکه منتقد جدی مشروطه غیرمشروعه نیز بود.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: کیست که نام ستارخان سردار ملی و باقرخان سالار ملی را بشنود و مجاهدت تبریزی هارا برای انقلاب مشروطه به یاد نیاورد؟ مگر می شود سخن از مشروطه کرد و نقش مساجد تبریز را در روشنگری علیه استبداد نادیده گرفت؟ آذربایجان‌نه تنها در سال روز مشروطه بلکه در تمامی مواقع پیش و پس آن پرچمدار مبارزه با استبداد داخلی و تسلط خارجی التقاط فکری بوده است.

آل هاشم بیان کرد: تراکم همه تجارب تلخ و شیرین 150 ساله اخیر مردم باغیرت و خستگی ناپذیر ایران سربلند، در تاریخ حاضر در شهر تبریر آشکار شد و سرآغاری برای تحقق آرمان همه مجاهدان و شهیدان راه آزادی و حکومت اسلامی شد که در زمان حاضر با رهبری حکیم و عارف حضرت امام خمینی به فتح و پیروزی و نصرت رسید و اکنون با عنایت الهی و حضور مردم همیشه در صحنه و پیشوایی بزرگ حضرت آیت الله عظمای امام‌خامنه ای به حیات مقتدرانه خود ادامه می دهد و یکی پس از دیگری سنگر های بلند را فتح می کند.

وی با اشاره به اینکه مشروطیت حرکتی بود که با پیشاهنگی علما که مظهر دینداری مردم بودند پیش رفت، اظهار کرد: آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد عبارت بود از حضور علمای تراز اولی چون مرحوم شیخ فضل‌الله نوری، سید محمد طباطبایی و مرحوم سید عبدالله بهبهانی که در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان و شیراز رهبری مردم را در این انقلاب به دست گرفتند. انگلیس‌ها در این میان بین علما و مردم ایجاد اختلاف و شکاف کرده و نهایتاً باعث به دارآویخته شدن شیخ فضل الله نوری شدند با ایجاد دو دسته‌گی میان مردم عملا مشروطه به انحراف کشیده شد و نهایتاً از دل حرکت عدالت خواهانه و آزادی خواهانه مردم ایران استبداد رضا خانی ظاهر شد. چنین انحرافی یکی از اسباب عقب ماندگی و تحریف اراده عمومی و حرکت دین دارانه ملت ایران شد.

وی با بیان اینکه شروع مشروطیت با دین بود و این امر یک حرکت بزرگ علمی و فرهنگی است، اذعان کرد: از مردم بصیر آذربایجان تشکر می کنم که در جریان تحرکات اخیر دشمن، بهانه‌ای به دشمن نداده و برپای اهداف خود پایبند بودند و بر آرمان های خود پای فشردند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید به اینکه دشمنان ما بدانند مردم ما هرگز حرکت مشروطه را فراموش نکرده و مردم ما امروز حامیان انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام بزرگوار و اهداف رهبری هستند گفت: تبریز و آذربایجان دست از انقلاب خود نمی کشند و پایبند آرمان های والای امام و اهداف مقدس رهبری است و مردم آذربایجان به انقلاب اسلامی ایران عشق می ورزند و خود را مطیع فرامین مقام معظم رهبری می‌دانند.

وی تاکید کرد: دشمن همواره تلاش می‌کند مردم را تحریک کند و مردم آذربایجان همواره با بصیرت برخورد کردند ولی این به این معنا نیست که مردم استان مشکل گرانی و معیشتی، بیکاری و فساد در دستگاه‌های مختلف مخصوصا در مسائل اقتصادی ندارند و حتی خواهان اقدامات جدی از سوی دولتمردان هستند و متاسفانه هیچ کسی پاسخگوی این مشکلات نیست.

وی ادامه داد: این اندازه گرانی و مشکلات اقتصادی نگران‌کننده است، من از نزدیک مشکل بازار و بازاریان را می‌بینم ولی چه کسی پاسخگو است؟ مسوولان دقت کنند. ما خواهان رسیدگی و رفع اینگونه مشکلات هستیم.

در همایش بین المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران که امروز به همت دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد از کتاب مجموعه مقالات همایش بین المللی" تبریز و انقلاب مشروطه ایران" و مجموعه مستند سه گانه مشروطه در تبریز توسط نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار