درگفتگو با هنرمندان ومسئولین تربت جام عنوان شد:

مهد موسیقی مقامی کشور نالان ازنبودزیرساختها !!

تربت جام (پانا)- سرزمین تربت جام یکی ازمهمترین مناطقی است که درآن موسیقی مقامی میان مردم ازرواج چشمگیری برخورداراست.

کد مطلب: ۸۴۰۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد
مهد موسیقی مقامی کشور نالان ازنبودزیرساختها !!

تربت جام هنرمندان بنامی را به دنیای هنرمعرفی نموده است و از آنجایی که تربت جام بابرخورداربودن ازغنی فرهنگی بعنوان قطب موسیقی مقامی کشور شناخته شده وعلی رغم این همه افتخار، متاسفانه موسیقی مقامی تربت جام از وجود داشتن حداقل امکانات بی بهره است و درسال 87 کلنگ احداث پژوهشکده موسیقی وهمچنین مجتمع فرهنگی هنری دراین شهرستان هم زمان با احداث منازل مسکونی مهر و دانشگاه پیام نورتربت جام به زمین زده شد علی رغم اینکه دانشگاه پیام نور و منازل مسکونی مهر تربت جام چندسالی است به بهره برداری رسیده ولی ازاحداث پژوهشکده موسیقی و مجتمع فرهنگی هنری تربت جام خبری نیست و درطی 10 سال تنها اسکلت بندی این دو بنا انجام و دیگر شاهد هیچگونه عملیاتی دراحداث این دوپروژه فرهنگی که ازضرورت های فرهنگ و هنراین شهرستان می باشد نبودیم وهنرمندان تربت جام همچنان چشم انتظارنگاه ویژه مسئولان و تخصیص اعتبارات لازم درجهت تکمیل وافتتاح این دوپروژه بسرمیبرند.

درتربت جام هنری باقی نمانده که دنبال احداث پژوهشکده می باشیم

مسئول انجمن تئاتر تربت جام و یکی ازپیش کسوتان نامی هنر تربت جام که ازسال 52 فعالیت هنری خودرا آغازنموده به خبرنگار پانا می گوید: اگرچندین باردیگرگلنگ پروژه های هنری دراین شهرستان به زمین زده شود ساخته نخواهدشد زیرا توجهی به هنر و هنرمند نمی شود که بدنبال احداث فرهنگسرا وپژوهشکده موسیقی باشیم.

علی یزدانی راد همچنین می گوید: متاسفانه چندین سال است که همیشه دادمی زنیم ولی هیچ نتیجه ای عایدما نشده است وهیچ گوش شنوایی پیدانشد که به فریادهای ما هنرمندان رسیدگی کند. تئاترتربت جام جزء برترین ها بود، بازیهای آئینی ما شهرت جهانی دارد ، موسیقی مقامی ما با تمام کب کبه هایش به خاک ما لیده شده هنرهای تجسمی ما شده صفر، خوشنویسی ما دربهترین سرسراهای آثار باستانی خوش می درخشد ولی متاسفانه دراین شهر توجه ای به آن نمی شود و درحدچندنفربیشترنیست، ادبیات داستانی ما با داستان سراهایی که دراین شهرداریم کسی نمی داندکجاست وتمام بودجه هنری سال گذشته این شهرستان 5 میلیون و پانصدهزارتومان بوده درحال حاضر باتوجه به شرایط اقتصادی گمان نکنم امسال هم همان مبلغ تعلق بگیرد حالا باتوجه به این مشکلات شما بگوئید این دردها را به کجا بگوئیم پس بگذارید ما به همان دردخودمان بنالیم .

وی دررابطه با احداث مجتمع هنری دراین شهرستان می گوید: تربت جام با این همه غنی فرهنگی متاسفانه ازلحاظ زیرساختهای فرهنگی وهنری توجه ای به آن نشده است وحرف زدن هم دراین مورد نتیجه ای در برنخواهد داشت چون درچندسال قبل یک قطعه زمین دربهترین نقطه شهر ازسوی شهرداری وشورای شهرجهت احداث مجتمع فرهنگی هنری بصورت رایگان اختصاص داده شد ولی چون شهردار مدت زمان خاصی جهت احداث آن مشخص نموده بود متولیان امرنتوانستند درمدت زمان تعیین شده این مجتمع فرهنگی هنری را احداث نمایند بناچار زمین ازسوی شهرداری و شورای شهرمسترد شده و مجدداً ساخت مجتمع فرهنگی هنری و پژوهشکده موسیقی که یکی ازنیازهای ضروری تربت جام باتوجه به غنی فرهنگی که داردمی باشد درمسکن مهر کلنگ آن درسال 87 برای باردوم به زمین زده شده ازآن زمان هم تاکنون 10 سال می گذرد تنها حرکتی که دراین مدت 10 سال صورت گرفته فنداسیون واسکلت بندی آن انجام شده است و بس وتمام این کمی امکانات وعدم توجه به هنروهنرمندان تربت جام ربطی به اداره ارشاداسلامی این شهرستان ندارد چون توجه اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان به شهرستان خیلی ضعیف شده است.

این هنرمند پیش کسوت تربت جام درادامه تصریح کرد: درحال حاضریک مجتمع فرهنگی دراین شهرستان داریم که نصف آن به کتابخانه اختصاص داده شده ونصف دیگرآن هم به اداره ارشاد ویک سالنی هم دراین مجتمع فرهنگی داریم که آنهم به دلیل اجاره به مهد کودکها مستهلک شده ما درحال حاضرنه مکانی برای ارائه هنرداریم ونه مکانی برای نشست های هنری وهمیشه بایستی گردن ما به جلوی شهرداری کج باشدتا یک مکانی برای نشست های هفتگی شب شعر دراختیارهنرمندان قراردهدآن هم با وضعیتی که هیچ تجهیزاتی دراین خانه فرهنگ وجودندارد.

یزدانی راد که زیاد به احداث مجتمع فرهنگی هنری وپژوهشکده موسیقی در ظرف یکی دو سال آینده خوش بین نیست گفت: مکان میراث فرهنگی درمرکزشهرتربت جام بهترین جا برای احیای کلاسهای هنری می باشد ومی توان این مکان را با بهترین شرایط تجهیز ودراختیارهنرمندان قرارداد تا زمانی که این دو پروژه فرهنگی وهنری شهرستان عملیات احداث ان به پایان برسد.

وی درادامه به سوابق هنری خود اشاره کرد و گفت : ازسال 52 کار تئاتر انجام می دهم چندین جشنواره خراسان وروستا رفتم ودرحال حاضرهم تئاتر به قهقرا رفته وتوجه لازم به آن صورت نمی گیرد و انگیزه ای هم برای کارکردن وجودندارد.

کوتاهی درفراهم کردن زیرساختهای فرهنگی وهنری

رئیس اداره فرهنگ وارشاداسلامی تربت جام دراین رابطه می گوید: باتوجه باینکه دیارکهن وتاریخی تربت جام با این همه توانمندیها وباداشتن نامدارانی که نه تنها درکشوربلکه درجهان مطرح می باشند هنوزنتوانسته به آن جایگاه شایسته ونام خودش برسد و به جرات می توانم بگویم کمترشهر و دیاری است که به اندازه منطقه تربت جام چهره های نامدار و مشاهیر افتخارآفرین و تاریخ برجسته و باستانی درعرصه های علمی ، ادبی ، فرهنگی وهنری داشته باشد این شهرستان بااین همه قدمت وغنی فرهنگی بالا ولی ازلحاظ زیرساختهایی که درحوزه فرهنگ و هنرباید داشته باشد ندارد و دراین رابطه کوتاهی های بسیار زیادی انجام شده است .

حسین حیدربیگی همچنین افزود: تربت جام باتوجه به مشاهیری که دارد درقد و اندازه آنها فضاها و زیرساختها را آماده نکرده است درحال حاضردرتربت جام تنها امکاناتی که ماداریم یک مجتمع فرهنگی وهنری داریم که یک قسمت آن به کتابخانه اختصاص داده شده وما دراین مکان برای برگزاری کلاسها ومراسمات متاسفانه ازوضعیت خوبی برخوردارنمی باشیم وسالن همایشی که دراین مجتمع داریم برای برگزاری همایش ها وجشنواره ها بسیارکوچک می باشد و ازلحاظ امکانات هم بایستی بگویم فاقد امکانات می باشد.

وی درادامه گفت: تنها چیزی که درطی این چندین سال برای هنر تربت جام برنامه ریزی شده است درمدت 10و 12 سال قبل کلنگ پژوهشکده موسیقی ومجتمع فرهنگی هنری کلنگ آن دراین شهرستان به زمین زده شده ولی این هم فقط درحد آهن ریزی بوده وکاردیگری صورت نگرفته است .

وی دررابطه با اعتبارات درنظرگرفته شده جهت این دوپروژه فرهنگی وهنری درتربت جام می گوید: امسال جهت پژوهشکده موسیقی مبلغ 450 میلیون تومان اعتباراختصاص داده شده که انشاا... امیدمی رود با این مبلغ بتوانیم پژوهشکده موسیقی را به مرحله بهره برداری برسانیم ودررابطه با مجتمع فرهنگی وهنری هم بایستی عنوان کنم باتوجه به برآوردقیمتی که دراستان داشتیم مبلغی بالای 2 میلیاردتومان اعتبارنیازمی باشد که این مجتمع فرهنگی وهنری دراین شهرستان به بهره برداری برسد و با توجه به سیاستهای دولت که درابتدا پروژه های بالای 50 درصدپیشرفت دراولویت اعتباری قراردارند امید است درسال آتی با اختصاص بودجه مناسب این مجتمع فرهنگی وهنری هم به بهره برداری برسد و ازآنجایی که قراراست هزاره شیخ جام دردوسال آینده درتربت جام برگزار شود انتظارما ازمسئولین این است که یک توجه بیشتری به فراهم کردن زیرساختهای فرهنگی وهنری دراین شهرستان داشته باشند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی تربت جام درادامه خاطرنشان کرد: تربت جام دررشته های نمایش وتئاترهم بامشکلات عدیده ای مواجه می باشد وقتی تربت جام را با این قدمت بالای فرهنگی با شهرستانهای همجوارمقایسه می کنم ازلحاظ زیرساختها واقعا افسوس میخوریم که شهرستانی همچون تربت جام با این قدمت وبا این جایگاه هنری که دراستان جزء رتبه های ممتازمی باشد ولی درفراهم نمودن زیرساختها دراین شهرستان واقعا کوتاهی صورت گرفته است

نبود مکانهای هنری درشان مردم ونام تربت جام نمی باشد

رئیس اداره راه وشهرسازی تربت جام هم به خبرنگارما گفت : بنده حدودیک ماه است که به تربت جام انتقال یافتم ودرطی این مدت یک بار دربرنامه هنری این شهرستان شرکت و منوجه شدم که تربت جام ازیک فرهنگ هنری بالایی برخورداراست ونبود مکانهای هنری دراین شهرستان درشان مردم و هنرتربت جام نمی باشد.

علی مظفری همچنین درخصوص دوپروژه فرهنگی هنری دراین شهرستان گفت : درسال جاری اعتبارات خوبی ازسوی دولت برای پروژه های نیمه تمام پیش بینی شده است وانشاا... بتوانیم تمامی اعتبارات اختصاص یافته برای این شهرستان را جذب نمائیم .

وی درخصوص پژوهشکده موسیقی اظهارنمود: برای ادامه احداث پژوهشکده موسیقی تربت جام ازمحل تملک دارایی ها مبلغ 450 میلیون تومان اعتباردرنظرگرفته شده که ما منتظراین هستیم تا این مبلغ به اداره کل راه وشهرسازی استان ابلاغ تا بتوانیم با انتخاب یک پیمانکارقوی رونداحداث این مجتمع را دنبال کنیم .

وی درخصوص اعتبارات پروژه مجتمع فرهنگی این شهرستان هم می گوید: برای مجتمع فرهنگی هنری تربت جام هم ازمحل تملک دارایی ها درکمیته برنامه ریزی شهرستان مبلغ 100 میلیون تومان اعتباردرنظرگرفته شده ولی با این مبالغ اعتباری درنظرگرفته شده کاراتمام این پروژه ها به سرانجام نخواهد رسید وانشاا... امیدمی رود تا درسال آینده اعتبارات خوبی جهت این دوپروژه فرهنگی شهرستان تربت جام اختصاص تا با اتمام آنها فرهنگ تربت جام به آن چه که استحقاق آن می باشد دست پیداکند.

احداث مجتمع فرهنگی وهنری درگرو4 میلیارد تومان اعتبار

فرماندارتربت جام در این خصوص گفت : تربت جام ازیک غنی فرهنگی بالایی برخورداراست که به همان نسبت از زیرساختهای خوبی هم برخوردار است که متاسفانه اینگونه نیست وزیرساختهای حال حاضر فرهنگی درتربت جام زیبنده هنروهنرمندان آن نمی باشد.

مرتضی حمیدی همچنین افزود: درتربت جام دوپروژه مهم فرهنگی درحال احداث داریم که ازضرورت های این شهرستان می باشد که ازطریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می گردد که یکی ازاین دوپروژه مجتمع فرهنگی هنری است که یک مجتمع بسیاربزرگ ومهمی است درسال 96 برای این پروژه مبلغی درحدود770 میلیون تومان اعتباردرنظرگرفته شده که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی دولت تنها مبلغ 60 میلیون تومان تخصیص پیداکرده است وامسال هم ازمحل تملک دارایی ها مبلغ 100 میلیون تومان برای آن اعتباردرنظرگرفته شده است که این مبلغ جهت احداث این مجتمع فرهنگی مبلغ ناچیزی است درحالی که برای اتمام این پروژه بزرگ فرهنگی تربت جام مبلغ 4 میلیاردتومان اعتبارنیازمی باشد وانشاا.. امیدواریم مشکلات مالی دولت برطرف وبا اختصاص اعتبارات لازم این مجتمع فرهنگی هنری شهرستان به بهره برداری برسد.

وی درادامه به ساخت پژوهشکده موسیقی درتربت جام پرداخت وگفت: پروژه پژوهشکده موسیقی یکی دیگرازپروژه های فرهنگی این شهرستان می باشد اعتباری که درسال گذشته برای این پروژه درنظرگرفته شده بودمبلغ 20 میلیون تومان بود که این مبلغ تخصیص پیداکرده بوداما درسال جاری ازمحل تملک دارایی ها مبلغ 450 میلیون تومان اعتبار جهت ادامه ساخت آن گذاشته شده انشاا... این اعتبارتخصیص پیداکندواگراین مبلغ تخصیص پیداکند ماچیزی درحدود200 میلیون تومان دیگراعتبارنیازمندیم تا انشاا... بتوانیم درسال 98 آن را به بهره برداری برسانیم.

فرماندارتربت جام درپایان افزود: درسفری که درحدود 2 ماه قبل وزیرفرهنگ وارشاداسلامی ازتربت جام داشتند ما درخصوص وضعیت این دوپروژه با وی مکاتباتی راانجام و وی دستورات لازم را به مدیرکل اداره فرهنگ وارشاداسلامی درجهت پیگیری باتمام رساندن این دوپروژه صادرفرمودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار