پانا گزارش می‌دهد

2 چالش ثبت جهانی ژئوپارک «شیرز»: فراهم نشدن زیرساخت‌ها، نبود متولی حفاظت

تهران (پانا) - با وجود اینکه ثبت جهانی ژئوپارک شیرز لرستان در دستور کار سازمان میراث فرهنگی وگردشگری قرار دارد، هنوز زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای این موضوع فراهم نشده است و به گفته یکی از فعالان محیط زیست، نبود متولی برای حفاظت و نگهداری از دره شیرز یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی این منطقه به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۸۱۹۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
2 چالش  ثبت جهانی ژئوپارک «شیرز»: فراهم نشدن زیرساخت‌ها، نبود متولی حفاظت

هادی بازگیر، فعال حوزه محیط زیست و گردشگری در منطقه لرستان با تاکید بر ضرورت صنعت گردشگری در جوامع محلی به ویژه استان لرستان به خبرنگار پانا گفت: دره شیرز ظرفیت تبدیل به قطب گردشگری غرب کشور را دارد اما هنوز امکانات لازم برای توسعه گردشگری در این منطقه فراهم نشده است چه بسا که با رونق گردشگری در این منطقه اقتصاد جوامع محلی نیز رونق می‌گیرد.

وی درباره ثبت ژئوپارک شیرز در یونسکو گفت: تلاش‌هایی در دو سال گذشته برای ثبت این منطقه در یونسکو از سوی سازمان گردشگری صورت گرفته اما ثبت جهانی نیازمند مقدماتی است که باید به آن توجه کرد. باید مسئولان نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند و اعتبارات لازم برای این کار را تأمین کنند.

این فعال حوزه محیط زیست تأکید کرد: متأسفانه نبود متولی برای حفاظت و نگهداری از دره شیرز یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی به شمار می‌رود و درصورتی ‌که دستگاه‌های متولی برنامه دقیق و جامعی برای حفاظت و حراست از شیرز نداشته باشند با توجه به ورود بی‌ضابطه گردشگران و ناآگاهی آنان در آینده شاهد تخریب این اثر طبیعی خواهیم بود.

بازگیر با تأکید بر اینکه ثبت جهانی ژئوپارک شیرز موجب می‌شود ظرفیت‌های استان لرستان جهانی شود، گفت: دره شیرز در فهرست ملی ثبت شده است اما برای ثبت جهانی آن باید اقدامات عملیاتی انجام شود. استان لرستان ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه ژئو پارک دارد که امیدواریم مسئولان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

وی افزود: در سال‌های اخیر گردشگران توجه ویژه‌ای به دره شیرز داشته‌اند به طوری که صنعت گردشگری و توریسم در استان لرستان مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفته است اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای رونق گردشگری در این منطقه فراهم نشده است. هیچ فردی با توسعه صنعت گردشگری مخالف نیست چون حضور گردشگران به صورت ضابطه‌مند موجب توسعه گردشگری خواهد شد اما متولیان باید برای ساماندهی گردشگری، اقدامات جدی تری را در دستور کار قرار دهند.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست استان لرستان، نیز با اشاره به پتانسیل ژئوپارک شیرز در جذب گردشگر گفت: با توجه به اینکه ژئوپارک شیرز جزو مناطق آزاد محسوب می‌شود و در مناطق حفاظت‌شده محیط زیست قرار ندارد، محیط زیست هیچ مسئولیت قانونی در قبال ژئو پارک شیرز ندارد.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان خاطرنشان کرد: اما اداره کل محیط زیست لرستان با همکاری فعالان و تشکل‌های زیست محیطی برای حفظ و پاکسازی منطقه شیرز اقداماتی را به صورت دوره‌ای انجام می‌دهد؛ با این حال به نظر می‌رسد حوزه گردشگری برای توسعه و رونق گردشگری در این منطقه باید توجه جدی‌تری داشته باشد.

تنگه یا دره شیرز در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت استان لرستان، در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار دارد و محل تلاقی استان‌های لرستان، ایلام و کرمانشاه محسوب می‌شود.

این دره زیبا در ارتفاع 1100 متری دریا واقع شده است. شیرز حدود 5 کیلومتر طول دارد که عبور رودخانه سیمره از آن ضمن به‌وجود آوردن آبشارهای زیبای متعدد در طول مسیر، موجب سرزندگی و سرسبزی آن در اکثر ماه‌های سال می‌شود.

محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه‌های مرتفع و دره‌های نسبتاً عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است، شکل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در این حال اعجاب‌آوری به این دره تنگ و صخره‌ای داده است.

شیرز در فصل زمستان و پاییز دارای آب و هوای سرد و در بهار و پاییز آب و هوای معتدل دارد که به همین دلیل در نیمه اول سال گردشگران زیادی با حضور در این دره از دیدن آن لذت می برند. دره شیرز دارای پوشش جنگلی بلوط است و از تنوع گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار