دوم مردادگرامیداشت روز فیزیوتراپی در ایران

اسلامشهر (پانا) - با تلاش انجمن‌های فیزیوتراپی در سراسر کشور، در دوم مردادماه سال ۱۳۷۸ فیزیوتراپ‌ها توانستند، استقلال حرفه ای خود را به دست بیاورند و به این خاطر در ایران این روز به عنوان روز فیزیوتراپی اعلام شده است.

کد مطلب: ۸۳۹۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
دوم مردادگرامیداشت روز فیزیوتراپی در ایران

فیزیوتِراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی ، ماهیچه‌ای و اسکلتی است که با تجهیزات مکانیکی ، جریان‌های الکتریکی ، مانورهای دستی ، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی درگیر است. واژهٔ فیزیوتراپی از فیزیو به معنای فیزیولوژیک ، جسمانی و طبیعی و تِراپی به معنای درمان ساخته شده‌است.

فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها ، درمان و توان بخشی بالا بردن سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد است. در این روش‌ها از ورزش ، نور ، پرتوهای فرابنفش و فروسوخ ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود.

جایگاه خالی فیزیوتراپی در کنار سایر رشته های پزشکی و تخصصی در ایران و تلاش ها و تحمل پیشگامان این رشته سبب می شود فکر تأسیس اولین مرکز آموزش فیزیوتراپی شکل بگیرد.

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد ایران را برای تأسیس مرکز آموزش فیزیوتراپی پذیرفته و برای کمک به راه‌اندازی اولین مدرسه فیزیوتراپی کشور ، مارگارت جانسون را با مقداری تجهیزات اهدائی روانه ایران می کند.

جانسون با حضور در دانشگاه تهران و استفاده از امکانات آموزشی دانشکده پزشکی جلسات تأسیس و پذیرش دانشجو را آغاز می کند و سرانجام بعد از ماه ها جلسات و صورت جلسه با کمک پیشگامان فیزیوتراپی در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران ، اولین گروه از دانشجویان وارد رشته فیزیوتراپی می شوند و بدین ترتیب پس از مدتی مدرسه عالی فیزیوتراپی در ایران شکل می گیرد.

به تدریج مدرسه عالی فیزیوتراپی به موسسه عالی توانبخشی و امروز به نام دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تغییر نام داده و فعالیت می کند. بعد از گذشت چند سال در مؤسسه عالی توانبخشی رشته های کاردرمانی و گفتاردرمانی نیز تأسیس گردید.

در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی حق تأسیس کلینیک‌های فیزیوتراپی از فیزیوتراپیست‌ها سلب گشت و در دوم مرداد ماه این سال ۱۳۷۸ این حق دوباره به فیزیوتراپیست‌ها برگردانده شد و به این مناسبت روز دوم مرداد روز فیزیوتراپی در ایران نام گرفته و در آن مراسم برگزار می‌گردد. البته روز جهانی فیزیوتراپی هفدهم شهریور است که در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

حیطه فیزیوتراپی اکنون تمامی بیماری ها را مانند، استخوانی و عضلانی، قلبی و عروقی، ریوی، نورولوژی و تقریباً تمامی گروه‌های بیماری‌ها را در بر می‌گیرد.

شایان ذکر است ، فیزیوتراپیست ها در مکان های مختلفی مانند بیمارستان ها ، مراکز بهداشتی و درمانی ، باشگاه های ورزشی ، مراکز آموزشی تحقیقاتی ، آسایشگاه ها و ... به فعالیت می پردازند.

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار