مردم از خدمات تخصصی فیزیوتراپی محروم مانده‌اند

تهران (پانا) - به گفته یک فیزیوتراپیست، پس از گذشت ۱۰ سال از تلاش جامعه فیزیوتراپی، هنوز دکتری تخصصی فیزیوتراپی در کشور فراگیر نشده است.

کد مطلب: ۹۵۰۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
مردم از خدمات تخصصی فیزیوتراپی محروم مانده‌اند

به گزارش مهر، ایمان کمالی حکیم، در جشن روز ملی فیزیوتراپی که به میزبانی استان البرز برگزار شد، افزود: در آستانه فرا رسیدن هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور)، روز جهانی فیزیوتراپی قرار داریم که تصمیم گرفتیم این مراسم قبل از ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، برگزار شود

او ادامه داد: بنده به نوبه خودم دوم مرداد، روز ملی فیزیوتراپی ایران را به تمامی همکاران پرتلاش فیزیوتراپیست در سراسر کشور خصوصا البرز تبریک عرض می کنم. دوم مرداد روزی است که سرانجام پس از دهه ها تلاش و حضور فعال در عرصه، سیاست گزاران حوزه سلامت رسما و قانونا استقلال حرفه ای فیزیوتراپی را به رسمیت شناخته و بر آن مهر تایید زدند.

کمالی حکیم، گفت: بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ فیزیوتراپی ایران، این روز را به تمامی همکارانم تبریک می گویم. به همکارانم از آن رو تبریک می گویم که یادآوری کنم همه ما می بایست این میراث گرانبها را با غنای بیشتر به نسل پس از خود منتقل کرده و تحویل دهم.

او افزود: حرفه فیزیوتراپی یکی از بخش های مهم نظام سلامت است که اعضای آن به حقوق بیماران در زمان مراجعه به بخش ها و مراکز فیزیوتراپی و در طی اعمال و فرآیندهای فیزیوتراپی (ارزیابی، تشخیص، پیش آگهی، درمان، ارزیابی مجدد و پیشگیری) معتقد بوده و به آن عمل می کنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی البرز، گفت: در راستای نشان دادن اهمیت و جایگاه رشته فیزیوتراپی بد نیست به سند پیشگیری و کنترل او ادامه داد: بیماری های ایسکمیک قلبی، کمر درد، سوانح جاده ای و سکته مغزی دارای بیشترین بار بیماری در سال ۲۰۱۰ در ایران بوده اند.

کمالی حکیم، با طرح این سئوال که متولی درمان کمردرد در ایران چه گروهی از اعضای سازمان نظام پزشکی هستند، گفت: کدام متخصص نظام سلامت مسئول پیگیری و متولی امر درمان قریب به اتفاق عوارض سوانح جاده ای است، کدام رشته علمی و تخصصی مسئول پیگیری و درمان اغلب عوارض حرکتی ناشی از سکته های مغزی است.

او افزود: از میان چهار اولویتی که بیشترین بار بیماری های غیر واگیر را در ایران داشته اند حداقل مسئولیت مستقیم یا غیر مستقیم درمان در ۳ مورد آن به عهده فیزیوتراپیست ها است.

کمالی حکیم گفت: در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه مثل کشور ما، اختلالات سیستم حرکتی مهم ترین چالش فراروی نظام سلامت بوده و سلامت این سیستم بدون دستان توانمند فیزیوتراپیست ها به عنوان متخصصین حرکت و عملکرد فیزیکی، محقق نخواهد شد.

او افزود: متاسفانه به رغم تلاش بیش از ۱۰ ساله جامعه فیزیوتراپی، هنوز مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در ایران، راه اندازی و فراگیر نشده است. در حالی که با گسترش دانش فیزیوتراپی، اکنون فیزیوتراپی دارای بیش از ۲۰ تخصص مختلف است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی البرز، گفت: دوره های تخصصی تبدیل به دوره های رزیدنتی شده اند که در ابتدا آمریکا ، هند و سایر کشورها این دوره ها به صورت رزیدنتی فیزیوتراپی ارتوپدی، فیزیوتراپی قلب و ریه و فیزیوتراپی مغز و اعصاب و... ، برگزار می شود.

او افزود: امیدوارم در ایران نیز همچون کشورهای پیشرو جهان در کنار مقطع دکترای تخصصی فیزیوتراپی که هم اکنون بیش از ۱۰ سال از تاسیس آن در کشور می گذرد، شاهد اجرای فراگیر مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیز باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار