استاد دانشگاه تهران: حجاب یک حلقه از زنجیره سلامت خانواده است

حجاب بحثی فرادینی است

تبریز (پانا)- استاد دانشگاه تهران و فعال عرصه حقوق زنان با بیان این که حجاب بحثی فرادینی است و بایدهاو نبایدهای مهمی دارد، گفت: حجاب یک حلقه از زنجیره سلامت اخلاق همچنین سلامت و پایداری خانواده است.

کد مطلب: ۸۳۶۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
استاد دانشگاه تهران: حجاب یک حلقه از زنجیره سلامت خانواده است

فروغ نیلچی زاده یش از ظهر امروز در مراسم ویدیو کنفرانس کشوری فعالان رسانه‌ای کشور با عنوان حجاب و عفاف با اشاره به این که یکی از مهم ترین بحث ها در نظام اجتماعی فاصله بین حق اجتماعی و حق انفرادی است، گفت: طبیعتا باید هر فرد، حق انفرادی و حق اجتماعی را رعایت کند و فقط موقعی باید برخوردجدی صورت بگیردکه حق فردی، مخالف با حقوق اجتماعی باشد.

وی افزود: در نظام اجتماعی باید بپذیریم که یک محدودیت خود خواسته ای وجود دارد و افراد باید خود بر این محدودیت ها پایبند باشند و بکوشند تا علایق فردی خود را تا حدودی با قوانین اجتماعی تطابق دهند.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: صاحبان جامعه و قوانین هم باید در فکر این موضوع باشند که آیا محدود کردن قوانین کارسازتر است یا بیشتر کردن آن؟

نیلچی زاده گفت: همیشه بین حقوق و اخلاق رابطه وجود داشته به نحوی که هرچه قوانین حقوقی تبدیل به عرف اخلاقی شود و هرچه اخلاقیات رشد بیشتری داشته باشد متقابلا میزان آگاهی جامعه افزایش پیدا می کندکه نتیجه آن رشدسطح فکری مردم است که ما را برای رسیدن به هدف مشترکی که داریم و آن افزایش احترام به حجاب است کمک می کند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع حجاب در جامعه کنونی گفت: درموضوع حجاب و زن که دو مفهوم مرتبط هستند یک مفهوم اساسی تر هست که معمولا سعی می شود دیده نشودو آن خانواده است که نقش بسزایی در افزایش آگاهی فرزندان در مقابل ترویج بی حجابی رسانه ها دارند.

فعال عرصه حقوق زنان افزود: شاید عده ای از صاحبان فکر این سوال راداشته باشند که آیا حجاب بحث جنسیتی است یا فرا جنسیتی؟بحث مهم روز این است که بیشتر قشرجامعه حجاب را جنسیتی بیان می کنند که یک تحلیل وارونه است.

نیلچی زاده با اشاره به موضوع فراجنسیتی بودن حجاب گفت:حجاب ناب اسلامی همان حجاب قرآنی است و یک اصل فراجنسیتی است که به عنوان حقیقتی ناب در اوج ضرافت آشکار می شود که البته باید یاد آورشدکه مردان هم حجاب دارند.

وی ادامه داد: همه ما خوب می دانیم که در فضای مجازی بر علیه حجاب کار می کنندو برای باور بهتر آن را به کوروش ربط می دهند و می گویند که حجاب زنان پشت پلک مردان است و این جمله با اینکه عفاف را پشتوانه حجاب زنان می داند و به مدیریت نگاه مردان که یکی از ابعاد پنجگانه حفظ حجاب است اشاره می کند و حریم زن را محترم می شمارد ولی بسیار فریب دهنده است وهمه نمی توانند نتیجه گیری صحیحی از این جمله داشته باشند.

استاد دانشگاه تهران گفت: اگر حجاب زنان و مردان را می خواهیم وارد حیطه ای محدود کنیم باید بگوییم که جداسازی این دو حجاب مطلقا امری جدی نیست و گاهی جرم شناخته می شود.

وی با اشاره به تفاوت حجاب هنجاری و حجاب ارزشی گفت: حجاب هنجاری یعنی حجاب حداقلی که قطعا باید قانونی باشد و ضمانت دار باشد و نمی توان آن را به حیطه شخصی ربط داد و با این ویژگی حجاب حداقلی باید مورد پذیرش قرار بگیرد.

نیلچی زاده بیان کرد: حجاب ارزشی به عنوان حجاب حداکثری است که عموما باید در مکان های مقدس رعایت شود و اینک با این سوال روبه رو می شویم که آیا حجاب تکلیف است یا حق که پس از تاملی میتوان گفت که حجاب حق مضاعف است که می شود تکلیف.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار