در گفت و گو با پانا

رتبه برتر رشته زنبورداری کشور: تحصیل در رشته‌های کاردانش پس از فراغت از تحصیل امکان ایجاد شغل را فراهم می‌کنند

تبریز(پانا)- رتبه برتر رشته زنبورداری کشور تحصیل در رشته‌های کاردانش را به دانش‌آموزانی که به مرحله انتخاب رشته رسیده‌اند، توصیه می‌کند و می‌گوید بعد از پایان تحصیل امکان ایجاد شغل با این رشته‌ها وجود دارد.

کد مطلب: ۸۳۶۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
رتبه برتر رشته زنبورداری کشور: تحصیل در رشته‌های کاردانش پس از فراغت از تحصیل امکان ایجاد شغل را فراهم می‌کنند

با توجه به نیاز مناطق و با هدف آشنایی دانش‌آموزان با فن پرورش زنبور عسل و تولید عسل و سایر فرآورده‌هایی که از زنبور عسل به دست می‌آید، رشته زنبورداری در هنرستان‌های کاردانش ایجاد شده است تا دانش‌آموزان به طور عملی با لوازم زنبورداری و انواع زنبور موجود در یک کندو آشنا شوند و برای اشتغال افراد علاقه‌مند به پرورش زنبور عسل زمینه‌ای را فراهم کند.

مهدی اسدی 17 سال دارد و از دانش‌آموزان پایه یازدهم رشته پرورش و تولیدات زنبور عسل و کرم ابریشم هنرستان کاردانش ولایت منطقه تیکمه‌داش واقع در استان آذربایجان شرقی است. او با درخشش در مسابقات کشوری هنرستان‌های زیرشاخه کاردانش رتبه اول را به دست آورد.

افتخارآفرینی این دانش‌آموز بهانه‌ای شد تا با او گفت‌وگو کنیم


چه مراحلی را طی کردید تا به مرحله کشوری راه یافتید؟

با توجه به اینکه شاگرد اول کلاس در رشته پرورش زنبور عسل بودم در مسابقات تئوری استانی شرکت کردم و بعد از راهیابی به مرحله عملی توانستم در مرحله استانی نفر اول مسابقات شوم و به مسابقات تئوری کشوری راه پیدا کنم. در این مسابقات نیز به حول و قوه الهی توانستم به عنوان نماینده آذربایجان شرقی به مرحله عملی مسابقات عملی کاربردی هنرستان‌های کشور راه پیدا کنم.

چه عاملی باعث شد تا شما به رشته‌های کار و دانش روی بیاورید؟

با توجه به اینکه بعد از فارغ التحصیلی در رشته‌های کاردانش توانایی ایجاد شغل برای خودمان را کسب می‌کنیم به رشته‌های کاردانش علاقه‌مند شدم و با توجه به اینکه روستای ما مستعد پرورش زنبور بود رشته پرورش زنبور عسل را انتخاب کردم.


چه کسانی مشوق شما در این راه بودند؟

پدر و مادرم همیشه مشوق و راهنمای من برای ادامه تحصیل بودند. کادر هنرستان ولایت و مشاوران تحصیلی مدرسه نیز در این راه خیلی مرا تشویق کردند.


در مورد رشته تحصیلی خودتان توضیح دهید؟

ما در این رشته با انواع زنبورهای عسل و روش‌های پرورش و تولیدات زنبور عسل آشنا می‌شویم . از تولیدات زنبور عسل می‌توان به عسل، گرده، ژل رویال، موم و بره موم و عسلک اشاره کرد.


چه انگیزه ای باعث تمایل شما به رشته‌های مهارتی بود ؟

البته رشته ما یکی از رشته‌‌های زیرمجموعه کشاورزی است و چون من روستایی هستم و شغل اکثر روستاییان در منطقه ما کشاورزی و دامپروری و زنبورداری است سعی کردم تا با انتخاب این رشته به صورت علمی با آن آشنا بشوم تا بتوانم در روستای خودمان برای خودم شغل ایجاد کنم.


آیا برای انتخاب رشته خانواده مخالفتی با شما داشتند؟

خیر

آینده خود را چگونه می‌بینید؟

کشور ما در حال پیشرفت است و متاسفانه با مشکلات زیادی از لحاظ اقتصادی درگیر است ولی با توجه به سیاست کشور در حمایت از تولیدات داخلی می‌تواند در مقابل این مشکلات پیروز شود و به یک کشور قدرتمند در منطقه تبدیل شود.

برنامه شما برای ادامه تحصیل چیست؟

اگر خدا بخواهد قصد ادامه تحصیل تا دکتری در این رشته را دارم.

برای آینده شغلی خودتان چه تصمیم دارید؟

از الان با خرید چند کندو شغل زنبور‌داری را شروع کرده‌ام و ان‌شاءالله با یاری خداوند متعال سعی دارم در این شغل پیشرفت کنم.

چقدر از اینترنت و فضای مجازی استفاده می‌کنید؟

خیلی کم و در مواقعی که لازم باشد.

سطح هنرستان‌های استان را چگونه ارزیابی می کنید؟ امکاناتشان در چه حد است؟

من از سطح هنرستان‌های استان خبری ندارم و در هنرستان خودمان با توجه به اینکه رشته ما برونسپاری جهاد کشاورزی بود ابتدا از لحاظ امکانات با مشکل مواجه بودیم ولی با مساعدت رئیس اداره تیکمه‌داش و مدیریت هنرستان امکانات هنرستان در رشته پرورش زنبور به حد ایده‌آل رسیده است.

اوقات فراغت را چگونه سپری می‌کنید؟

من چون روستایی هستیم در تعطیلات به کمک خانواده‌ام در کارهای کشاورزی و دامداری می‌روم.

به عنوان یک هنرآموز موفق توصیه شما برای دیگر دانش‌آموزان چیست؟

به دوستانم می‌گویم خواستن توانستن است و به هر آنچه بخواهند می‌توانند با تلاش و پشتکار برسند.

تلاش و پشتکار و توکل به خدا را می‌توانم به عنوان عامل‌های موفقیت بیان کنم.

حرف پایانی؟

از زحمات همه افرادی که در رسیدنم به این مقام مرا یاری کرده‌اند مخصوصا رئیس اداره آموزش و پرورش تیکمه داش و مدیریت و کادر هنرستان ولایت و دبیران محترم کمال تشکر و قدردانی را دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار