پرورش شتر مرغ در نیشابور

نیشابور ( پانا )- گوشت شترمرغ به دلیل داشتن چربی درون‌بافتی بسیار کم ومیزان آهن بالا خاصیت درمانی داشته وبه عنوان یک منبع پروتئینی سالم درتغذیه جامعه توصیه می شود.

کد مطلب: ۸۳۵۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
پرورش شتر مرغ در نیشابور

معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه هر شترمرغ مولد در شرایط مناسب قادر به تولید حدود50تا80 عدد تخم وتولید تعداد 35 قطعه جوجه در سال است اعلام نمود که هر جوجه شترمرغ بعد از 7 ماه پرورش به وزن حدود 90 کیلوگرم می رسد که میزان استحصال گوشت بدون استخوان از هرشترمرغ پرواری حدود 33 کیلوگرم است. این پرنده راندمانخوبی در تبدیل غذا به گوشت خالص بدون استخوان و مقاومت به بیماریها را دارد و در همه شرایط محیطی شهرستان قابل پرورش است.
محمد علی فرهمندراد تصریح کرد: در حال حاضر دو مرکز پرورش شترمرغ دارای مجوز با ظرفیت 600 قطعه مولد و 2660 فطعه پروار در سطح شهرستان فعال می باشد.و حدود 3000 قطعه شترمرغ بصورت سنتی در سطح روستاها پرورش داده می شود.
جعفر مسلمی رئیس اداره تولیدات دامی جهادکشاورزی نیشاور گفت:گوشت شترمرغ به دلیل چربی وکلسترول پایین و داشتن میزان آهن بالا ، اهمیت خود را در حفظ سلامت جامعه نمایان می‌سازد ..
وی با اعلام اینکه مردم برای استفاده از گوشت شترمرغ بسیار راغب هستند افزود: امیدواریم با ایجاد کشتارگاه اختصاصی و صنایع تبدیلی برای پوست این پرنده، میزان اشتغال در این بخش را افزایش دهیم.

مسلمی بیان داشت:معمولا شر مرغها در گروه های سه قطعه ای متشکل از یک نر و دو ماده نگهداری می شوند و پوست تولیدی شتر مرغ یکی از محصولاتی است که اگر امکانات فرآوری و صادرات آن مهیا باشد می تواند ارز آوری مناسبی داشته باشد و به اقتصاد پرورش شتر مرغ کمک قابل توجهی نماید. درصورتیکه واکسیناسیون و پرورش اصولی شتر مرغ صورت پذیرد این پرنده بازدهی خوبی داشته و مقاومت بالایی به بیماری کسب می نماید و معمولا جوجه شتر مرغها در دهه اول زندگی برای تغذیه از کیسه زرده درون حفره شکمی خود استفاده می نمایند و یک شتر مرغ بالغ در روز حدود دو ونیم کیلوگرم خوراک مصرف می نماییدتوصیه می شود اشخاصی که قصد پرورش این پرنده را دارندضمن رعایت اصول کلی حساسیت زیادی به مراقبت از پاهای شتر مرغ داشته باشند و تمام موانع و حفره ها و فواصل بین نرده ها و….را از بین ببرند تا سلامت پاهای این پرنده تضمین گردد.
همچنین مدیر جهادکشاورزی عنوان نمود علاوه بر گوشت، تخم و پوست از روغن ، پر و پوکه تخم این پرنده نیز مصارف بهداشتی و آرایشی ، تزئینی و هنری دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار