معرفی جاذبه های خراسان جنوبی

دره ای در خراسان جنوبی که جن‌ها در آن ساکن هستند

بیرجند (پانا) - خراسان جنوبی استانی است با شگفتی‌هایی متعدد از آفرینش باری تعالی و مکان‌ها و آثار متعدد که هرکدام جذابیت و زیبایی‌های خاص خود را دارند؛ یکی از آثار شگفت ، کال جنی طبس گلشن است که در حوالی روستای ازمیغان است و بومیان قدیم ، آن را محل سکونت جن ها می دانستند.

کد مطلب: ۸۳۵۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
دره ای در خراسان جنوبی که جن‌ها در آن ساکن هستند

در این گزارش ، میخواهیم سفری داشته باشیم به یکی از جاذبه های طبیعی استان خراسان جنوبی که با آب و سیلاب به وجود آمده است و جن ها در آن رفت و آمد دارند.

ساکنان روستاهای اطراف این مکان ؛ این لقب و نام را انتخاب و عنوانگذاری کرده اند .

شاید سوال برایتان باشد که کال چیست ؟ کال ، دره ای است که در اثر فرسایش آبی و سیلابی ایجاد می شد و این کال نیز بر اثر همین فرسایش و ایجاد مسیری برای عبور سیلاب به وجود آمده و احتمالا در دوره های قدیم ، رودخانه ای خروشان وجود داشته است.

اگر سفر به این مکان را تجربه کنید، در طول مسیر، شاید دیگر به دلیل نزدیک شدن دیواره ها به یکدیگر، سقف آسمان را مشاهده نکنید و تنها روزنه های کوچک ، نوری را به داخل دره هدایت کنند.

شُلَن ها یا همان ابشار های کوچک واقع در این کال، زیبایی ها را دو چندان یا صد چندان می کنند و علاوه بر آنها ، حوضچه های آب با عمقی بیشتر از یک متر ، تجربه ای دلنشین را از آب تنی به شما هدیه دهند.

کمی که از مسیر گذر کنید و در طول دره قدم بزنید، آب را دیگر نخواهید یافت و تنها تشنگی ها و بی آبی ها و خستگی ها از شما استقبال داغ خواهند کرد ولی باز هم ارزش گشت و گذار و ماجراجویی را دارند.

زرتشتیان در این مکان ، خانه هایی را با نام خانه گبر ها ساخته بودند و جریان زندگی در این جا به دوران ساسانیان باز می گردد.

اما چگونه خود را به کال جنی برسانیم؟

کال جنی شامل یک کال اصلی و کال‌های فرعی است. کال اصلی از نخلستان آغاز شده و به روستای ازمیغان می‌رسد. آب جریان یافته در کال اصلی که سر راهش گیاهان سبز را به جرعه‌ای آب مهمان می‌کند از چشمه ازمیغان آغاز می‌شود. این آب در ادامه مسیرش وارد کانالی که به قنات می‌رسد شده و کال را ترک می‌کند. شگفتی‌های بی‌نظیر و وجود گبرها از همین مکان آغاز می‌شود.

پس از جدا شدن از جاده آسفالت و دوراهی استخر شاعر و طی حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی به محل دره‌ای می‌رسیم. از دو مسیر می‌توان وارد این دره شد. یکی انتهای جاده خاکی که به واقع ابتدای این دره است و متصل به کوه است و دیگری میانه‌های این جاده خاکی که می‌توان از طریق یک شکاف ایجاد شده به‌وسیله فرسایش به درون دره راه یافت. ما راه ابتدایی را توصیه می‌کنیم. در این محل که متصل به کوه است چشمه آبی روان است که یک منطقه سرسبز را ایجاد کرده است. درختان در هم تنیده نخل که به‌صورت خودرو روییده‌اند و نیزار را می‌توان در اینجا مشاهده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار