مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا

حق‌آبه تالاب‌ها با توجه به شاخص‌های اکولوژیکی تعیین می‌شود

تهران (پانا) - مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست درباره احیای تالاب‌های در معرض خطر گفت نیاز حق‌آبه زیست محیطی تالاب‌ها با توجه به شاخص‌های اکولوژیکی تعیین می‌شود.

کد مطلب: ۸۳۳۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
حق‌آبه تالاب‌ها با توجه به شاخص‌های اکولوژیکی تعیین می‌شود

مسعود باقرزاده کریمی درباره برنامه‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست برای احیای تالاب‌های در معرض خطر به پانا گفت: درباره تالاب‌هایی که در شرایط حاد قرار دارند، مهم‌ترین برنامه‌ای که در دستور کار قرار دارد تأمین حق‌آبه است. برای تالاب‌ها حق‌آبه‌ای از سوی وزارت نیرو مشخص شده است که قرار است نیاز آبی تالاب‌ها به صورت واقعی نیز از سوی سازمان مشخص و اعلام شود. اکنون مشکلی که وجود دارد، تأمین حق‌آبه تالاب‌ها است. به عنوان نمونه در تالاب‌های استان اصفهان حق‌آبه‌ تالاب‌های استان مشخص شده اما در تأمین آن مشکل داریم.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حق‌آبه از مهم‌ترین موضوعات در برنامه احیای تالاب‌ها است اما در مجموع چهار برنامه اجرایی در راستای احیای تالاب‌ها در نظر گرفته می‌شود از جمله لایروبی مسیل‌ها، کانال‌کشی، انحراف آب و کاهش تبخیر که همه این برنامه‌ها با توجه به شرایط تالاب‌ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه برای همه تالاب‌های در معرض خطر برنامه احیا تدوین شده است، گفت: یکی از برنامه‌هایی که برای احیای تالاب‌ها انجام می‌شود، مدیریت زیست بوم تالاب است که با مشارکت ذی‌نفعان در حوضه آبریز تالاب انجام می‌شود و در این برنامه، مشارکت جوامع محلی در نظر گرفته می‌شود.

باقرزاده کریمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای کاهش گرد و غبارهای ناشی از کانون‌های داخلی چه اقدامی در دستور کار است، گفت: کانون‌های گرد و غبار دارای دو منشأ داخلی و خارجی هستند که منشأ کانون‌های داخلی خشک شدن تالاب‌ها و استفاده نکردن از اراضی کشاورزی و همچنین چرای بی‌رویه دام‌ها در مراتعی که پوشش گیاهی ندارند، است. در این زمینه در جنوب غرب کشور که تالاب هورالعظیم در استان خوزستان وجود دارد، بخشی از این تالاب آبگیری شده است که این امر در کاهش میزان گرد و غبار اثرگذار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار