محیط زیست در سال ۹۶؛ بحران آب در کشور تشدید شد

تهران (پانا) - سال ۹۶ در حالی به پایان رسید که محیط زیست کشور روزهای سختی را پشت سر گذاشت. خشکسالی مناطق مختلف کشور به دلیل بارش بسیار اندک باران و برف در پاییز و زمستان سال ۹۶ بحران آب را تشدید کرده است.

کد مطلب: ۸۰۸۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
محیط زیست در سال ۹۶؛ بحران آب در کشور تشدید شد

در سال 96 پس از انتخابات ریاست جمهوری، سازمان محیط زیست نیز مانند برخی دیگر از ارگان‌های دولتی با تغییر مدیریتی روبه‌رو شد و معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست جای خود را به عیسی کلانتری داد.

ابلاغ سیاست‌های محیط زیستی دولت دوازدهم

دولت دوازدهم سیاست‌های جدیدی را با محوریت بهبود وضعیت هوای کلانشهرها، مدیریت پسماند، مهار گردوغبار و احیای تالاب‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

با این حال سال 96 یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای محیط زیست کشور بوده است. به دلیل بارندگی‌های بسیار محدود در کشور، حیات وحش و فضای سبز کشور در کنار کشاورزی با کمبود شدید آب روبه‌رو شد.

افزایش غلظت گرد و غبار در خوزستان

برداشت بی‌رویه از منابع آبی استان خوزستان و کاهش سطح آب رود کارون بحران ریزگردها و افزایش غلظت گرد و غبار در این استان را به دنبال داشت به طوری که غلظت آن را در فصل زمستان به ۶۰ برابر حد مجاز رساند. علاوه بر این اصفهان با زاینده‌رود، آذربایجان با دریاچه ارومیه، سیستان و بلوچستان با دریاچه هامون و استان خراسان دیگر نقاط کشور بودند که بحران آب در آنها بیش از پیش نمایان شد.

در سالی که گذشت بسیاری از اختیارات رئیس سازمان محیط زیست به ادارات کل و مدیران کل تفویض شد و مدیران کل محیط زیست باید از این اختیارات تفویضی برای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست حداکثر استفاده را بکنند. 29 مورد تفویض اختیار سازمان مرکزی به ادارات کل استان‌ها به منظور تمرکز زدایی، تسریع در انجام امور و تصمیم گیری‌ها انجام شد.

ارائه برنامه‌های مقابله با ریزگردها با منشاء داخلی در 17 استان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی، تشکیل ستاد آلودگی هوای کلانشهرها و تعیین وظایف هر دستگاه براساس قانون هوای پاک، همچنین تعیین 422 منابع آلاینده کلانشهر تهران از دیگر اقدام های محیط زیستی صورت گرفته در سال 96 بوده است.

آغاز اجرای طرح جامع احیای پارک پردیسان

همچنین صدور مجوز ورود گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی به مناطق تحت مدیریت سازمان، انجام بررسی‌های اولیه واگذاری مدیریت مناطق چهارگانه سازمان به هیأت‌های امناء با حفظ قوانین و ضوابط زیست محیطی سازمان، تصمیم‌گیری و اتخاذ روش‌های اصولی در مورد اجرای خطوط آب، برق، گاز و تلفن در مناطق تحت مدیریت سازمان، انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری تهران، برای احیا و ساماندهی پارک طبیعت پردیسان با هدف اجرای طرح جامع پارک طبیعت پردیسان از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال 96 بوده است.

اخذ مجوز استخدامی ۲۰۰ نفر در سازمان محیط زیست

اخذ مجوز استخدامی 200 نفر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور در راستای تقویت توان تخصصی و کارشناسی پرسنل سازمان محیط زیست نیز در سال 96 صورت گرفت.

اجرای طرح جامع مدیریت سواحل و تالاب‌ها

همچنین انجام بررسی لازم به منظور احیای تالاب‌های هامون، بختگان، شادگان، هورالعظیم، گاوخونی و همچنین پیگیری احیای دریاچه ارومیه، پایش دائمی سوخت توزیعی در کلانشهر تهران و شهرستان کرج، انعقاد قرارداد همکاری با سازمان جایکا (کشور ژاپن) به منظور اجرای طرح مدیریت جامع محیط زیستی در سواحل استان هرمزگان، تهیه و تدوین برنامه پایش سموم در آب و خاک مناطق مختلف کشور، همکاری در تهیه و تدوین لایحه کمک به ساماندهی پسماندها، با اولویت استان‌های شمالی و کلانشهرها از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال 96 بوده است.

تهیه و تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از پستانداران دریایی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و حفظ زیست بوم‌های دریایی برای اعضای شوراهای شهر و روستا، تهیه و تدوین بانک اطلاعات مناطق چهارگانه سازمان و تهیه طرح ایجاد «رصدخانه اطلاعات ملی و اطلس ملی محیط زیست ایران» نیز از سایر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار