دبیر شورای عالی آموزش‌ و پرورش: انسجام فرهنگی ایرانیان به دلیل پایداری خانواده‌هاست

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی آموزش‌ و پرورش انسجام فرهنگی ایرانیان را به دلیل پایداری خانواده‌ها در ایران دانست.

کد مطلب: ۸۳۳۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد
دبیر شورای عالی آموزش‌ و پرورش: انسجام فرهنگی ایرانیان به دلیل پایداری خانواده‌هاست

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، چهارمین نشست علمی و تخصصی با عنوان «نقش خانواده در تحکیم انسجام ملی» با همکاری و مشارکت دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش و دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این نشست مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش به دلایل انسجام و پیوستگی ایرانیان اشاره کرد و گفت: «به اعتقاد صاحب‌نظران و پژوهشگران، انسجام فرهنگی ایرانیان نشات گرفته از انسجام و پایداری خانواده در ایران است که باعث تداوم و استمرار فرهنگ در طول تاریخ شده است.»

نوید ادهم افزود: «امروز هرچند خانواده‌ها به دلیل شدت حمله‌هایی که به آن شده آسیب‌دیده اما هنوز منقطع نشده است و به پویایی خود ادامه می‌دهد. گاهی گفته می‌شود در غرب خانواده نیست و بنیان خانواده متلاشی‌شده که این نگاه اغراق‌آمیز است. در خیلی از جوامع خانواده جایگاه رفیعی دارد که در کشور ما همین نگاه است.»

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش خانواده را حلقه و سلول اصلی جامعه دانست و گفت: «صیانت و حفاظت از خانواده رسالت فردی و اجتماعی است و این نگاه به‌کل جامعه انسجام می‌بخشد و خانواده خرده نظامی است که بار انسجام فرهنگی را به دوش می‌کشد.»

او کارکردهای خانواده را در دو محور دانست و گفت: «هویت‌بخشی به اعضای خانواده اصلی‌ترین کارکرد خانواده است و افراد هویت خود را در گام اول از خانواده می‌گیرند و هویت جمعی باعث انسجام می‌شود که منشأ این پایداری نهاد خانواده است. دومین کارکرد تقویت جامعه‌پذیری فرزندان است که در محیط خانواده این کارکرد شکل می‌گیرد.»

نوید ادهم به تعاریفی از هویت اشاره کرد و گفت: «هویت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برآیند مجموعه‌ای از بینش‌ها، باورها، گرایش‌ها، اعمال و صفات آدمی است. ازاین‌رو نه‌تنها امری ثابت و از پیش تعیین‌شده نیست بلکه حاصل تلاش شخصی و تا حدودی متأثر از شرایط اجتماعی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار