گفتگو با کارشناس توسعه پیش دبستانی ناحیه ۵

تغییر در بافت فرهنگی یک جامعه کاری دشوار اما شدنی است

مشهد (پانا) - کارشناس توسعه پیش دبستانی ناحیه 5 مشهد تغییر در بافت فرهنگی یک جامعه را کاری دشوار اما شدنی برشمرد.

کد مطلب: ۸۲۸۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
تغییر در بافت فرهنگی یک جامعه کاری دشوار اما شدنی است

معصومه شبان کارشناس توسعه پیش دبستانی ناحیه 5 مشهد در خصوص ویژگی های دوره پیش دبستانی گفت: از آنجایی که دوره پیش دبستانی، یکی از حساس ترین دوره های آموزشی بوده و هنوز گذراندن این دوره جهت نوآموزان 5 تا 7 سال الزامی نمی باشد، می توان گفت توسعه پیش دبستانی نیاز به همت و کوششی مضاعف نسبت به دیگر دوره های آموزشی که الزامی هستند دارد. زیرا که در این دوره گاهاً اولیای نوآموزان ضرورتی جهت آموزش نمی بینند و این خود به فرهنگ و ارزشهای یک منطقه برمی گردد و حال آنکه تغییر در ارزشها و فرهنگ یک منطقه "کاری بس دشوار اما شدنی" می باشد.

شبان در خصوص اهداف مورد نظر در توسعه پیش دبستانی بیان داشت: با توجه به نیاز منطقه و نیز شرایط موجود اهداف عمده زیر را می توان جهت توسعه مدارس پیش دبستانی مطرح کرد. بالا بردن کیفیت آموزش، جذب حداکثری نو آموزان، تبدیل وضعیت هر چه بیشتر مدارس و مراکز پیش دبستانی سایر ارگانها جهت اخذ مجوز تحت نظارت آموزش و پرورش و جذب مربیان پیش دبستانی با مدرک حداقل لیسانس و مرتبط.

شبان در ادامه افزود: بر اساس اهداف عنوان شده می توان برنامه های این حوزه را در سطوح مختلف بیان کرد. بعنوان نمونه: برگزاری کارگاه ها و دوره های ضمن خدمت، جهت آموزش های لازم مدیران و موسسین و بخصوص مربیان جهت بالا بردن کیفیت آموزش، تبلیغات مراکز پیش دبستانی در مدارس دولتی جهت جذب بیشتر نوآموز، بازدید از مراکز و بازبینی مواردی که در روند آموزش موثرند، اصلاح فضای فیزیکی مدارس جهت جذب بیشتر نوآموز، تدوین یک برنامه عملیاتی منسجم و جامع جهت مدارس غیر دولتی و پیش دبستانی ها که در این برنامه تمامی شاخص ها و ملاک های لازم الاجرا در مدارس عنوان شده باشد و هر ساله مدارس ناحیه بر اساس یک چارچوب منظم بتوانند، برنامه عملیاتی کل سال خود را تدوین نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد: ارزیابی بر اساس برنامه تدوین شده و امتیازدهی و سطح بندی مدارس و طراحی فایل اکسل بر اساس چارچوبها و ملاکهای برنامه عملیاتی و درج نهایی امتیاز ، اخذ کارنامه سالانه جهت اطلاع مدارس از کمیت ها و کیفیت های مورد ارزیابی برنامه و حضور در جلسات قطب ها و تصمیم گیری جهت هم پوشانی هر چه بیشتر و اجرای برنامه های علمی و آموزشی و پرورشی در بین مدارس قطبها و در نهایت ، ایجاد رقابتی سالم با قطبهای دیگر از دیگر اهداف مورد نظر این کارشناسی می باشد.

شبان در پایان در خصوص مشکلات مراکز پیش دبستانی و راه حل آن گفت: از آنجایی که هنوز جهت مدرک مربیان پیش دبستانی مدرک فوق دیپلم نیز پذیرفته می شود و گاهاً مدارک غیر مرتبط بوده که دستور جدی برای آنها صادر نشده، این وضعیت کیفیت آموزش را پایین آورده و در جذب نو آموز خلل ایجاد می شود. بنابراین اگر کارشناسان غیر دولتی اطلاعات جامعی در زمینه ادامه تحصیل رشته های مختلف و مدارک پایین تر از کارشناسی داشته باشند و بتوانند در زمینه ادامه تحصیل و تغییر رشته ها اطلاعاتی در قالب بروشور، فایل و .... به مدارس بدهند، این خود انگیزه ای جهت بالا رفتن سطح علمی مربیان خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار