معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی خبر داد

ممانعت برخی ائمه جمعه دراستان‌ها از استقرار صندوق‌های زکات فطریه بهزیستی در مصلی‌ها

فتوای مقام معظم رهبری به صورت شفاف تاکید کرده است که سازمان بهزیستی نیز اجازه دارد زکات فطریه را جمع کند

تهران (پانا) - معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور از ممانعت برخی ائمه جمعه در استان‌ها برای استقرار صندوق‌های زکات فطریه بهزیستی در مصلی‌ها انتقاد کرد.

کد مطلب: ۸۲۸۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ممانعت برخی ائمه جمعه دراستان‌ها از استقرار صندوق‌های زکات فطریه بهزیستی در مصلی‌ها

محمدعلی کوزه‌گر پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به منظور تشریح عملکرد دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در ماه‌ رمضان اظهار کرد: زکات فطره رامردم بعد از یک‌ ماه روزه‌داری به نیازمندان پرداخت می‌کنند. این بخشندگی برای نیازمندان جامعه است و باید به دست نیازمندان برسد.

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور افزود: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی اصلی‌ترین نهاد حمایتی کشور محسوب می‌شود به نیازمندان نیز کمک می‌کند که این کمک‌ها در قالب تامین معیشت،‌ آموزش، آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به افراد تحت پوشش بهزیستی گفت: در مجموع 5 میلیون و 153 هزار و 195 هزار نیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و اگر قرار است زکات فطریه به جمعیت هدف خود برسد،سازمان بهزیستی بهترین نهاد برای انجام این وظیفه است.

کوزه‌گر در ادامه با توجه به جمعیت مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: از این تعداد 2 میلیون و 506 هزار و 572 نفر زن و 2 میلیون و 632 هزار و 192 نفر مرد هستند و در مجموع 2میلیون و 207 هزار و 961 خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین یک‌میلیون و 319 هزار و 430 معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد 226 هزار و 449 نفر معلولیت شدید دارند. علاوه بر این 34هزار و 737 نفر دانش‌آموز معلول و 1316 دانشجوی معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

به گفته وی، تعداد 610 هزار و 215 سالمند تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که نیمی از این تعداد را زنان و نیمی از آنان را مردان سالمند تشکیل می‌دهند.

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: 45 هزار و 676 دوقلو و چندقلو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

بیش از 74 هزار دانش‌آموز نیازمند تحت پوشش بهزیستی هستند

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: همچنین 74 هزار و 227 دانش آموز نیازمند و 12 هزار و 972 دانشجوی نیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

وی اضافه کرد: 64 هزار و 474 نفر نیز در بخش توانبخشی و اجتماعی پشت‌ نوبت دریافت خدمات بهزیستی هستند.

کوزه‌گر با اشاره به میزان مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی سال 96 نیز گفت: در مجموع 729 میلیارد تومان در سال 96 در بخش مشارکت‌های مردمی به صورت نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده است که از این میزان 188 میلیارد تومان به صورت نقدی و مابقی به صورت غیرنقدی و خدماتی دریافت شده‌ است.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی افزود: 4هزار و 800 موسسه خیریه در سراسر کشور وجود دارد که از میزان 188 میلیارد کمک نقدی 125 میلیارد تومان از سوی این مراکز جمع‌آوری شده است.

وی افزود: در بخش زکات فطریه ماه رمضان سال گذشته 16.5 میلیارد تومان کمک نقدی انجام شده است و 95 میلیارد تومان نیز کمک های غیرنقدی بوده است.

آمادگی بهزیستی برای دریافت فطریه

وی با اشاره به روش های جذب مشارکت‌های مردمی نیز توضیح داد: کمک های مردمی در چندبخش جمع آوری می شود که یکی از آن سامانه فطرآنلاین با شماره حساب 90190 بانک ملت است که مردم می توانند به این سامانه مراجعه کنند و فطریه و کفاره خود را از این طریق پرداخت کنند.

کوزه‌گر افزود: همچنین سامانه آپ برای جمع‌آوری فطریه در نظر گرفته شده که متقاضیان می توانند با شماره گیری #300*733* فطریه خود را پرداخت کنند. همچنین 20 هزار صندوق فطریه سازمان بهزیستی در روستاها، مراکز و ادارات بهزیستی سراسر کشور برای دریافت زکات فطریه در محل‌های برگزاری نماز عید فطر مستقر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسیرهایی که مردم می توانند زکات فطریه خود را بپردازند سامانه مشارکت های سازمان بهزیستی به نشانی MOSHAREKAT.BEHZISTI.IR است.

معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: مصادیق هزینه‌کرد مشارکت‌های نقدی عام که در طول سال انجام می‌شود در راستای کمک به تامین مسکن، توانمندسازی شغلی مددجویان، تامین جهیزیه، مسائل آموزشی و نیازهای معیشتی انجام می‌شود.

40 هزار نفر پشت نوبت دریافت کمک هزینه جهیزیه یک میلیون تومانی هستند

به گفته وی در سال 96 بر اساس اعتبارات دولتی بیش از 59 میلیارد ریال جهت تامین جهیزیه مددجویان هزینه شده است و هم‌اکنون 40 هزار نفر پشت نوبت دریافت تامین هزینه جهیزیه که مبلغ آن یک‌میلیون تومان است، قرار دارند.

سال 96 کمیته امداد و شورای عالی زکات سهم بهزیستی را از محل درآمد فطریه و زکات نداده است

وی افزود: بر اساس قانون زکات فقط کمیته‌ امداد مسئول جمع‌آوری زکات است که این موضوع از نظر ما ایرادی ندارد و کمیته امداد می‌تواند میزان فطریه را جمع‌آوری کند و سهم بهزیستی را پرداخت کند. اما این سهم را کمیته امداد و شورای عالی زکات در سال 95 به بهزیستی نداده‌اند. البته فتوای مقام معظم رهبری در تاریخ 87/2/25 به صورت شفاف تاکید کرده است که سازمان بهزیستی نیز اجازه دارد زکات فطریه را جمع کند منتها زمانی‌که قانون زکات نوشته می‌شد بهزیستی غایب بوده است.

کوزه‌گر تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که یا سازمان بهزیستی در مصلاهای نماز صندوق فطریه را مستقر کند یا اینکه کمیته امداد مبالغ را جمع‌آوری کند و به تعداد مددجویان بین این دو نهاد حمایتی تقسیم‌ کند.

پیگیری اصلاح قانون زکات یکی از برنامه های بهزیستی است

وی تصریح کرد: این اختلاف‌نظر هر ساله بین سازمان‌ بهزیستی و کمیته امداد وجود دارد که امیدواریم این مسئله حل شود ضمن اینکه پیگیری اصلاح قانون زکات یکی از برنامه های بهزیستی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار