مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

3 راهبرد سازمان بهزیستی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

۲۵ هزار زن سرپرست خانوار در انتظار دریافت مستمری بهزیستی قرار دارند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده سازمان بهزیستی سه راهبرد کلی این مرکز را در توانمند سازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۲۳۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
3 راهبرد سازمان بهزیستی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

فریبا درخشان‌نیا در گفت‌وگو با پانا با اشاره به برنامه‌های بهزیستی در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: یکی از سیاست‌هایی که در دفتر توانمندسازی زنان دنبال می‌شود در زمینه مساعدت و حمایت‌های اجتماعی از زنان و خانواده به ویژه در موضوع مالی(پرداخت مستمری و بیمه) و تأمین معاش خانواده‌های نیازمند است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده سازمان بهزیستی افزود: یکی دیگر از راهبردهایی که در دفتر توانمندسازی زنان دنبال می‌شود، موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به‌خصوص در راستای اشتغال است که در این زمینه فعالیت گروه‌های همیار و تأمین مالی خرد پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون 1200 گروه همیار در کشور فعال است که تعداد 7 هزار نفر در این گروه‌ها عضویت دارند و همه آنان، زن سرپرست خانوار هستند. مهم‌ترین شاخصی که گروه‌های همیار دنبال می‌کنند، موضوع اشتغال و درآمد است تا در نهایت این افراد از چرخه حمایت خارج شوند.

درخشان‌نیا در ادامه تصریح کرد: در موضوع تأمین مالی خرد نیز حدود 3 هزار گروه فعالیت می‌کند که تعداد 50 هزار نفر در این گروه‌ها عضویت دارند. در واقع صندوق‌های کوچکی هستند که به طور ویژه در روستاها موضوعاتی همچون کار گروهی و آموزش دریافت وام جهت اشتغال را دنبال می‌کنند.

تدوین سند سلامت اجتماعی

وی به سومین راهبرد بهزیستی اشاره کرد و گفت: راهبرد سوم دفتر توانمندی سازی زنان موضوع سلامت اجتماعی است. باتوجه به اینکه سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است از سال گذشته این موضوع را به طور ویژه دنبال کرده است و در این زمینه سندی تدوین و آماده شده که هنوز رونمایی نشده است.

180 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند

وی با بیان اینکه 180 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، گفت: در مجموع با اعضای خانواده زنان سرپرست خانوار، 450 تا 500 هزار نفر حمایت می‌شوند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با اشاره به حمایت این سازمان از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار که به سن سربازی رسیده‌اند نیز گفت: در موضوع معافیت کفالت نیز در دفتر توانمندسازی پیگیری‌هایی انجام می‌شود. افرادی که به سن سربازی می‌رسند، می‌توانند از امتیاز معافیت کفالت استفاده کنند. هم‌اکنون سالانه حدود 2 هزار نفر از این امتیاز بهره‌مند می‌شوند.

25 هزار زن سرپرست خانوار در انتظار دریافت مستمری بهزیستی

مدیرکل دفتر توانمندسازی زنان و خانواده سازمان بهزیستی درخصوص تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت مستمری گفت: تعداد 25 هزار زن سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت مستمری هستند که امسال با پیگیری‌های سازمان بهزیستی و موافقت دولت قرار است این تعداد هم در چرخه حمایت قرار بگیرند. البته این افراد هم‌اکنون می‌توانند از سایر خدمات غیر از مستمری بهره‌مند شوند.

حمایت از 75 هزار دانش‌آموز

وی با اشاره به حمایت از فرزندان زنان سرپرست خانوار نیز توضیح داد: با توجه به اینکه برنامه دفتر توانمندسازی مربوط به تحکیم خانواده است بنابراین دانش آموزان یا دانشجویانی که در این خانواده‌ها هستند نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند به طوری‌که هم‌اکنون 75 هزار دانش آموز تحت حمایت مالی و غیرمالی هستند.

خروج سالانه 10 درصد از زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایت

درخشان‌نیا در پایان درخصوص خروج زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایت بهزیستی پس از توانمندسازی نیز گفت: حداقل سالانه 10 درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش از چرخه حمایت خارج می‌شوند ضمن اینکه وضعیت این زنان را پس از خروج از چرخه حمایت رصد می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار