عقبایی، نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تشریح کرد:

دلایل افزایش اجاره بهای مسکن درسال 97

تهران (پانا)- نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید نرخ تورم حاکم برفضای عمومی جامعه، افزایش تا 30 درصدی قیمت مسکن از زمستان 96، کاهش نرخ سودبانکی، بی‌تمایلی مالکان به دریافت پیش پرداخت بیشتر و نبود توازن میان تقاضا و عرضه واحدهای اجاره‌ای از دلایلی است که موجب افزایش نرخ اجاره درماه‌های آتی و در فصل جابه‌جایی مستاجران می‌شود.

کد مطلب: ۸۲۲۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
دلایل افزایش اجاره بهای مسکن درسال 97

حسام عقبایی درگفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه افزایش نرخ اجاره در پیش‌بینی خوش‌بینانه متناسب با نرخ تورم خواهد بود، افزود:‌ افزایش اجاره‌بها در نقاطی از شهر که تراکم بیشتر و متقاضی بیشتری برای اجاره دارد ممکن است از نرخ تورم بالاتر باشد.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک پیش‌بینی خود را از بازار اجاره در ماه‌های آینده چنین عنوان کرد:‌ به دلایل متعددی نرخ اجاره در سال 97 با افزایش همراه خواهد شد که از جمله آنها افزایش بهای مسکن در سال 96 بوده است و رشد 30 درصدی بهای مسکن در تهران به عنوان یکی از عمده‌ترین شاخص‌ها در تعیین اجاره بها موجب افزایش اجاره مسکن خواهد شد و گزارش بانک مرکزی نیز افزایش 9.3 درصدی اجاره بها در فروردین امسال را تایید کرد.

وی افزود:‌ نبود توازن بین عرضه و تقاضا نیز از دیگر دلایلی است که موجب می‌شود اجاره بهای مسکن افزایش یابد.

عقبایی اظهار کرد:‌ کاهش نرخ سود بانکی نیز یکی از دیگر دلایلی است که موجب شده است مالکان تمایل بیشتری به افزایش اجاره و پیش پرداخت کمتر داشته باشند و تورم عمومی حاکم بر کشورنیز بی‌تاثیر بر افزایش اجاره بهای مسکن نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در مجموع از خردادماه که آغاز فصل جابه جایی مسکن است تا پایان شهریور شاهد رشد اجاره بها در حد تورم در شهرهای بزرگ خواهیم بود و دربرخی از نقاط شهرهای بزرگ که توازن کمتری میان تقاضا و عرضه وجود دارد افزایش اجاره بها ممکن است از نرخ تورم نیز عبور کند.

بر اساس آمار منتشر شده مرکز آمار ایران از قیمت مسکن در تهران، قیمت متوسط مبلغ اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی در زمستان 96 نسبت به زمستان سال قبل 26.6 درصد در شهر تهران افزایش یافته است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 281971 ریال با میانگین مساحت 75 مترمربع و متوسط عمر بنای 14 سال بوده است که نسبت به فصل قبل 9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 26.6 درصد افزایش داشته است.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که رکود معاملات چه تاثیری بر صنف مشاوران املاک داشته است، خاطرنشان کرد:‌ رکود معاملات مسکن موجب کاهش درآمد اعضای صنف اتحادیه مشاوران املاک خواهد شد که می‌تواند تعطیلی برخی از واحدها را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: البته در کنار تعطیلی واحدها افرادی دیگر وارد این عرصه شده‌اند و جای خالی افرادی را که از صنف رفته‌اند، پر کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار