در گفت‌وگو با پانا

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تشریح کرد: آخرین وضع بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان

حضانت کودکانی که به اجبار خانواده به کار گرفته می‌شوند از والدین سلب می‌شود

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان بازنگری شده است و در اختیار وزارت رفاه قرار دارد، در این حال از افزایش تعداد کودکان کار و خیابان غیرایرانی خبر داد.

کد مطلب: ۸۲۱۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تشریح کرد: آخرین وضع بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ساماندهی کودکان کار و خیابان در سال 97 گفت: آیین‌نامه مربوط به این کودکان را در سازمان بهزیستی بازنگری کردیم و هم‌اکنون در اختیار وزارت رفاه قرار دارد. علاوه بر این در حال برگزاری جلساتی با سازمان‌های مردم‌نهاد و ارگان‌های ذی‌ربط هستیم تا بتوانیم اقدامات را برای کودکان کار و خیابان اثربخش کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: همچنین با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد به طور جدی در زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابان ورود کردیم و قرار است با رویکرد جذب کودکان کار و خیابان کمک کنیم تا این کودکان کمتر در خیابان‌ها دیده شوند.

وی ادامه داد: در روند ساماندهی کودکان کار و خیابان ممکن است به خانواده‌هایی برسیم که مسئولیت نگهداری کودک را دارند اما این مسئولیت را به درستی انجام نمی‌دهند و با وجود اقداماتی هم که در سازمان بهزیستی انجام می‌شود ممکن است بازهم این کودکان را در خیابان ببینیم یا ممکن است کودکان توسط والدین خود که توانایی کار کردن هم دارند، اجاره داده شوند و از این کودکان برای کسب درآمد سوء استفاده شود.

مسعودی‌فرید خاطرنشان کرد: اگر در طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان به این موضوع برسیم که والدین صلاحیت نگهداری از کودک را ندارند، طبق رویه‌ای که وجود داشت با همکاری قوه قضاییه حضانت به صورت موقت یا دائم از والدین سلب می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درخصوص زمان بررسی و ابلاغ آیین‌نامه بازنگری شده کودکان کار گفت: این آیین‌نامه باید در شورای عالی رفاه یا هیأت دولت بررسی و پس از آن نهایی و تصویب شود، ضمن اینکه در این مسیر اصلاحات آن هم باید اعمال شود.

وی با اشاره به تغییرات آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: چندین نکته به آیین‌نامه جدید افزوده شده است که مهم‌ترین آن گنجاندن موضوع کودکان کار علاوه بر کودکان خیابان است. کودکانی که در کارگاه‌های زیرزمینی کار می‌کنند و ممکن است دچار آسیب شوند نیز در این آیین‌نامه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی تصریح کرد: همچنین یکی از موضوعاتی که در بازنگری آیین‌نامه مد نظر قرار گرفته، نقش اداره اتباع خارجی وزارت کشور است که در این آیین‌نامه پررنگ‌تر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است چرا که در چند سال گذشته تعداد کودکان کار و خیابان غیر ایرانی بیشتر شده و لازم است که ورود بهتری به این مساله داشته باشیم. البته سیاست سازمان بهزیستی، سیاست دوستدار کودک است که در این مسیر ایرانی بودن یا غیرایرانی بودن کودکان اهمیت ندارد و مهم این است که کودکان مورد سوءاستفاده و آزار قرار نگیرند.

مسعودی‌فرید خاطرنشان کرد: در بررسی‌هایی که به صورت متمرکز در شهر تهران انجام دادیم، مشخص شد که 60 درصد کودکان کار غیرایرانی هستند و اگر به آن توجه نشود ممکن است کودکان بیشتری آسیب ببینند. حتی ممکن است قاچاق کودکان مطرح شود که نمی‌توان از کنار این موضوع به سادگی گذشت.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تأکید کرد: طبق آیین‌نامه جدید اصرار داریم تا دستگاه‌های متولی بر انجام وظایف خود ملزم شوند. البته هماهنگی اصلی ساماندهی وضعیت کودکان کار با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و در سطح استان نیز با استانداری و فرمانداری است که باید همه این دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار