تبریک روز فردوسی از سوی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه روز ۲۵ اردیبهشت ، پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی را تبریک گفت.

کد مطلب: ۸۲۱۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
تبریک روز فردوسی از سوی  رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه

متن پیام بهرام قاسمی به شرح زیر است:

«بی تردید یکی از مهمترین ویژگی های فردوسی، زبانِ گیرا، دلنشین، حماسی، غرور آفرین و نغز و ذهنِ خلاق و خیالپرداز اوست. زبانِ همه فهم این شاعر نامدار ایرانی، شاهنامه را از آغاز تا امروزو حتی فرداهای دور به سمبل تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان بدل کرد و شاهنامه خوانی بخشی از فرهنگ ایرانیان شد.

ما ایرانیان از دو منظر وامدار حکیم ابوالقاسم فردوسی هستیم. نخست آنکه حماسهِ فرهنگ و تاریخ دیرپای ایرانی با فردوسی به اوج رسید و کیست که نداند حماسه شکوهمند این شاعر بزرگ،همواره جوهره روح ملتمان بوده و به آن بالیده ایم، با آن زیسته ایم و در برابر دشمن جنگیده و هویت خود را بر آن ساخته ایم.

به دیگر سخن، استواری، شیرینی و ماندگاری دیر پای زبان فارسی مدیون این شاعر بلند آوازه ایرانی است. فردوسی چنان زبان و ادب پارسی را معماری کرد که بنای ساخته و پرداخته او سال هامصون از گزند، قامت افراشت و فرهنگ و ادب پارسی را به فراسوی مرزها و در سراسر جهان تسری داد.

در جهان هم نام این سخن سرای بزرگ به ایران گره خورده و بسیاری از ادب شناسان جهان، به حق شاهنامه را میراث جاودانه فرهنگ بشری دانسته اند و در روزگاری که زوال اخلاق هر روز بیشاز پیش فزونی می گیرد، همینان شهادت می دهند که ایرانیان به گواهی شاهنامه از قرن ها پیش، مروّج اخلاق، فتّوت و جوانمردی، این فضائل نیک و جهانشمول انسانی بوده اند.

امروز روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است. این روز را به همه هموطنان و دوستداران فرهنگ و زبان و ادب پارسی و این شاعر نام آور ایرانی تبریک و شادباشمی گوییم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار