معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان در حاشیه بازدید از شانزدهمین دوره رقابت های آزمایشگاهی مدارس استان خبر داد:

شرکت ۲۴۰ دانش آموز در رقابت های آزمایشگاهی مدارس خوزستان

اهواز (پانا) - معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان از شرکت ۲۴۰ دانش آموز دوره متوسطه دوم در رقابت های قطبی آزمایشگاهی و راهیابی ۴۸ دانش آموز به مرحله استانی خبر داد.

کد مطلب: ۸۱۸۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
شرکت ۲۴۰ دانش آموز در رقابت های آزمایشگاهی مدارس خوزستان

جمشید کمایی در حاشیه بازدید از روند برگزاری شانزدهمین دوره رقابت های آزمایشگاهی مدارس متوسطه دوم خوزستان، با بیان اینکه مهمترین هدف از برگزاری این رقابت‌ها ورود دانش آموزان به فعالیت های علمی و عملی است، اظهار کرد: گسترش و ترویج فعالیت های گروهی بر اساس مفاد و اهداف سند تحول بنیادین، یادگیری هدفمند، برقراری ارتباط بین علم و فناوری، پرورش حس خلاقیت و تقویت مشاهده و مهارت های حل مسئله در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه از دیگر اهداف برگزاری این رقابت های آزمایشگاهی در سطح استان است.

وی در عین حال با اظهار اینکه ۱۰۱ هزار و ۱۹۲ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم نظری در خوزستان تحصیل می کنند، گفت: پس از برگزاری این رقابت ها در سطح ۸۶۱ آموزشگاه متوسطه دوم در سراسر استان، ۲۴۰ دانش آموز به مرحله قطبی راه یافتند و از این تعداد، ۴۸ دانش آموز در قالب ۱۶ تیم ۳ نفره امروز در مرحله استانی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

کمایی اضافه کرد: پس از داوری عملکرد ۱۶ تیم شرکت کننده در این رقابت ها ۸ تیم دانش آموزی به مرحله کشوری این رقابت ها راه خواهند یافت.

معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان در ادامه با اظهار اینکه این رقابت ها در قالب ۴ رشته زیست شناسی، شیمی، فیزیک و زمین شناسی برگزار می شود، توضیح داد: در طول برگزاری رقابت ها، دانش آموزان به صورت تیمی آزمایش های کتب درسی خود را به اجرا درمی آورند و داوران بر اساس عملکرد دانش آموزان به آنها امتیاز خواهند داد. این رقابت ها شاهد حضور ۴ گروه دانش آموزی پایه دهم و ۴ گروه دانش آموزی پایه یازدهم بود.

وی مهمترین کارکرد برگزاری رقابت های این چنینی را عملی کردن دانسته های نظری دانش آموزان دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد سند تحول بنیادین دانش آموزان باید بیشتر مفاهیم درسی را از طریق فعالیت های دست ورزی و عملی بیاموزند و این روش های نوین تدریس می بایست جایگزین روش های قدیمی سخنوری شود‌.

کمایی با بیان اینکه ۴۰ پژوهش سرای دانش آموزی در سراسر استان مشغول فعالیت هستند، بیان کرد: مهمترین رویکرد آموزش و پرورش استان در سال جاری کیفیت بخشی به فعالیت پژوهش سراهای دانش آموزی است. تنوع فعالیت پژوهش سراها، تجهیز این فضاها، ارتباط بیشتر پژوهشسراها با دانش آموزان از جمله مهمترین برنامه های کیفیت بخشی در سال ۹۷ خواهد بود.


معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وضعیت کیفی پژوهش سراهای دانش آموزی فعال در سطح استان خاطرنشان کرد: پژوهش سرای فارابی ناحیه ۱ اهواز که محل برگزاری مرحله استانی این رقابت ها است؛ قطب نانوی دانش آموزی کشور است و تجهیزات قابل ملاحظه ای از معاونت علمی ریاست جمهوری به این پژوهشسرا اختصاص یافته است. همچنین پژوهش سرای غدیر ناحیه ۲ اهواز موفق به کسب رتبه اول کشوری در بین سایر پژوهش سراهای کشور شده است. از سوی دیگر پژوهش سرای رامشیر موفق به راهیابی به شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست کشور شد.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه های گسترده ای برای ارتقای سرانه فضای آزمایشگاهی مدارس استان داریم، توضیح داد: واحد آزمایشگاه برای مدتی به عنوان یک واحد مستقل درسی در برنامه آموزش و پرورش وجود نداشت اما با تالیف کتاب علوم تجربی در دوره متوسطه اول این واحد درسی بار دیگر به عنوان یک فعالیت آموزشی مستمر در دستور کار برنامه ریزان درسی قرار گرفت. به همین منظور لازم است سرانه فضای آزمایشگاهی در استان خوزستان افزایش یابد که در مرحله اول آموزش و پرورش استان تجهیز آزمایشگاه های مدارس مناطق کم برخوردار را در دستور کار خود قرار داده است.

کمایی در پایان گفت: بهبود شاخص های آموزشی مدارس بدون توجه به فعالیت پژوهشی و آزمایشگاهی محقق نخواهد شد و این تنها با کیفیت بخشی به فعالیت پژوهش سراهای دانش آموزی امکان پذیر خواهد بود.

گفتنی است شانزدهمین دوره رقابت های آزمایشگاهی دانش آموزان متوسطه دوم خوزستان دیروز با حضور ۱۶ تیم دانش آموزی در محل پژوهش سرای فارابی ناحیه ۱ اهواز برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار