بطحایی: هدف‌گذاری آموزش و پرورش در دوسال آینده متوجه مدیریت مدارس و واحدهای آموزشی است

رکن اصلی در تحول آموزش و پرورش معلم است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش قدم اول برای ورود به یک آموزش و پرورش پیشرفته را توجه به آموزش ابتدایی عنوان کرد و گفت که هدف‌گذاری آموزش و پرورش در دوسال آینده، متوجه مدیریت مدارس و واحدهای آموزشی است.

کد مطلب: ۸۱۷۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: هدف‌گذاری آموزش و پرورش در دوسال آینده متوجه مدیریت مدارس و  واحدهای آموزشی است

سیدمحمد بطحایی در نشستی با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی که صبح امروز در محل این معاونت واقع در ساختمان علاقمندان وزرات آموزش و پرورش و به مناسبت ایام هفته معلم برگزار شد، گفت: حضور در جمع شما عزیزان برای من که از سال 65 در حوزه ستادی مشغول به خدمت بوده‌ام، خاطرات بسیار شیرینی را زنده کرد. در جمع شما افرادی هستند که من افتخار همکاری با آن‌ها را داشتم و از اینکه دوباره شما را می‌بینم بسیار خرسندم.

وی ادامه داد: همه ما می‌توانستیم در حوزه‌های دیگر مشغول به خدمت شویم اما همین که حوزه فعالیت ما تعلیم و تربیت است، فضیلت بزرگی است که خداوند به ما اعطا کرده و ما باید قدر این نعمت را بدانیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه ضمن تشکر از معاونت آموزش ابتدایی در اجرای چند طرح اخیر این معاونت تصریح کرد: شاید این طرح‌‌ها قبل از رسیدن به مرحله اجرایی اهمیت کمتری از خود نشان می‌داد اما راه‌اندازی و اجرایی کردن این طرح‌ها در فضای آموزش و پرورش و فرهنگ سازمانی حاکم بر آن، کار بسیار سخت و دشواری است و یک مبارزه محسوب می‌شود.

بطحایی گفت: آموزش و پرورش دروازه ورود به توسعه یافتگی و پیشرفت هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و قدم اول برای ورود به یک آموزش و پرورش پیشرفته، توجه به آموزش ابتدایی است. شاکله و مسیر اصلی تعلیم و تربیت ما در آموزش و پرورش دوره ابتدایی شکل می‌گیرد و تغییر آن در دوره‌های بعدی آموزش و پرورش بسیار سخت است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه دوره آموزش ابتدایی از گذشته تاکنون در مهجوریت قرار داشته است تصریح کرد: گام اول و رکن اصلی در تحول آموزش و پرورش معلم است. تا زمانی که نیروی انسانی شایستگی تحول را نداشته باشد، تمام تلاش‌های ما در زمینه فضای آموزش، تجهیزات و برنامه درسی بیهوده خواهد بود.

وی ادامه داد: البته عکس این موضوع نیز وجود دارد و مصداق آن حضور معلمان کاربلد، عاشق و دلسوز در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور است که تعلیم و تربیت را با چنگ و دندان و تلاش مضاعف جلو می‌برند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون نمی‌توانیم تمام اجزای نیروی انسانی را در کوتاه‌مدت برای تحول آماده کنیم، گفت: هدف‌گذاری آموزش و پرورش در دو سال آینده، متوجه مدیریت مدارس و واحدهای آموزشی است. رکن اصلی واحد آموزشی و مدرسه است. تمام مشکلات موجود باید در مدرسه حل و فصل شود و حوزه ستادی تنها باید نقش تنظیم‌کننده را بر عهده داشته باشد.

بطحایی با انتقاد از بخشنامه‌ها و مقررات ابلاغی به مدارس که حوزه فعالیت آن‌ها را محدود می‌کند، تصریح کرد: اگر روزی به این نقطه برسیم که مدرسه بداند مساله آموزش کارکنانش و روش آموزش برعهده خودش است و حتی مسائل فیزیکی و منابع اعتباری باید در داخل مدرسه حل شود، آموزش و پرورش توسعه‌یافته‌ای خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش مهم‌ترین مانع تحول را مقاومت در مقابل تغییر در آموزش و پرورش دانست و گفت: بسیاری از مسائلی که از گذشته وجود داشته برای ما تبدیل به مقررات و ضوابط غیر قابل تغییر شده است و در مقابل تحول آن مقاومت می‌کنیم. توصیه من به شما این است که در کار دچار روزمرگی نشوید و رویه‌‌ها و ساختار غلط موجود را تغییر دهید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار