تاکید کرد

نماینده زنجان در شورای عالی استان‌ها:‌ فرمانداران نباید با سیاست ورزی به دنبال حذف شهردار منتخب شورا باشند

تهران (پانا) - نماینده زنجان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر عدم دخالت فرمانداران در امور شوراها گفت نباید فرمانداران با سیاست ورزی به دنبال حذف شهردار منتخب شورا باشند.

کد مطلب: ۸۱۲۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
نماینده زنجان در شورای عالی استان‌ها:‌ فرمانداران نباید با سیاست ورزی به دنبال حذف شهردار منتخب شورا باشند

به گزارش ایسنا، صالحی‌نژاد در چهارمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که در محل قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: بنا دارم در چند محور، مشکلات بنیادینی که در تار و پود مجموعه شورا و در لایه‌های مختلف روستایی، شهری و استانی تنیده شده را بازگو کنم.

وی افزود: امروز با گذشت بیش از چهار دوره از فعالیت پر فراز و نشیب شوراها و تشکیل شورای عالی استان‌ها با جایگاه مهمی که قانونگذار در قانون اساسی به این نهاد مردمی داده است، اما هم اکنون شاهد مشکلاتی بسیار تاسف آور در لایه‌های مختلف شورا هستیم.

وی ادامه داد: دخالت فرمانداران و مدیران دولتی در استقلال عمل شوراها با توجه به سلایق حزبی و گروهی دیده می‌شود به نوعی که ما خود از نزدیک شاهد نمونه‌های مختلف آن هستیم که چگونه فرمانداران شهری با سیاست‌ورزی به دنبال حذف شهردار منتخب شورا هستند.

وی تاکید کرد: نداشتن مشی قانونی مدیران استانی در برخورد با تصمیم‌گیری‌های شورا نیز دیده می‌شود به گونه‌ای که بر روی ابلاغ در جهتی هماهنگ با تصمیم شورا ارسال می‌شود و اما 100 تاسف که در پشت پرده بر خلاف آن عمل می‌شود به گونه‌ای که در صورت عدم پذیرش آرای تحمیلی خودشان، شورا را با گزینه‌های مختلفی چون برگزاری نشست فوق العاده، شورای حل اختلاف، سلب عضویت و عدم صلاحیت تهدید می‌کنند.

این نماینده شورای عالی استان‌ها در ادامه صحبت‌های خود گفت: آیا شورا به عنوان یک نهاد منتخب که برای برگزاری انتخابات آن میلیاردها تومان از بیت‌المال مردم صرف آن می‌شود نباید جایگاهی داشته باشد که برای انتخاب یک شهردار به صورت مستقل با حق قانونی خود تصمیم بگیرد؟ آیا جایگاه شورا همین قدر است که به سبب اتخاذ تصمیم شورایی از طرف مسئولان دولتی مورد ماخذه قرار گیرد؟ چرا باید آنقدر جایگاه شورا متزلزل باشد؟ لذا خواهشمندم چاره‌ای برای این معضل اندیشیده شود.

وی تاکید کرد:‌ در محور شورای استان‌ها نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم که بنا به ضرورت در صورت عدم اصلاح آن، شورای استان‌ها فاقد کارآمدی در عمل و تحقق مصوبات خود خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به نابسامانی‌های قراردادهای مالی کارکنان دبیرخانه‌ها، عدم شفافیت مدیریت مالی و اداری، عدم اصول منظم اداری به سبب نداشتن استقلال ، آنها را به عنوان نمونه‌هایی از مشکلات شوراهای استان‌ها معرفی کرد و افزود: نبود ضمانت اجرایی برای برخی اختیارات و وظایف قانونی و مهم شورای استان از جمله حسابرسی ، در صورت عدم تبعیت سازمان، شورای استان را فاقد هر گونه الزام قانونی می‌کند.

صالحی نژاد تصریح کرد: انتظار همه نمایندگانی که به عنوان نماینده شورای عالی استان‌ها انتخاب شده‌اند این است که شوراها به جایگاه واقعی خود نائل آیند تا بتوانند با برگزاری جلسات مختلف با مسئولین دولتی و وزراء مشکلات شهری و روستایی را بی واسطه به آنها منتقل کنند.

وی تاکید کرد: اجازه دهیم در نظامی که مردم سالاری از ارکان هستی بخش آن است و در دوره دولتی که تحقق جامعه مدنی از آرمان‌های اصلی آن به شمار می‌رود ساختار هیات رئیسه و ریاست کمیسیون‌ها با شایسته سالاری و نه با لابی گری و اعمال نفوذ در افکار اعضای شورای عالی استان‌ها انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار