نافرمانی برخی مدارس در حذف پیک نوروزی زیر ذره‌بین آموزش‌وپرورش

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: بیشترین تخلفات در شهر تهران بوده است

تهران (پانا) - سال‌ها بود که دانش‌آموزان در آغاز تعطیلات نوروزی با تکالیف سنگین مدرسه روبه‌رو می‌شدند؛ مشق‌هایی سخت و بعضا حوصله‌سربر که از اول تا آخر تعطیلات، دغدغه‌زا بود اما امسال با حذف پیک‌های نوروزی ورق برگشت و دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان تعطیلاتی شاد را تجربه کردند.

کد مطلب: ۸۱۰۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
نافرمانی برخی مدارس  در حذف پیک نوروزی زیر ذره‌بین آموزش‌وپرورش

ممنوعیت پخش پیک نوروزی و به جای آن، پرداختن به داستان و داستان‌گویی از تصمیمات خبرساز حوزه معاونت آموزش ابتدایی در زمستان 1396 بود تا جایی که وزیر آموزش و پرورش در حساب توئیتری خود نامه‌ای منسوب به یک دانش‌آموز دوره ابتدایی را مبنی بر تشکر از این اقدام منتشر کرد که در واقع دفاع تمام قدی از این طرح داشت.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی شده است، اظهار کرد: با توجه به نقشی که داستان برای انتقال ارزش‌ها و تقویت قوه تخیل دارد، از این ابزار برای رشد خلاقیت کودکان استفاده کردیم. این طرح هیچ مخالفی نداشت زیرا همه کارشناسان به ناکارآمدی پیک‌های نوروزی اذعان داشتند و اجرای درست طرح عید و داستان را برای پرورش خلاقیت مفید دانستند .

متناسب کردن فعالیت‌های عید نوروز با اقتضائات کودکی، توسعه داستان خوانی، داستان‌گویی و داستان نویسی، تقویت مهارت‌های خوانش، شنیداری و گفتاری، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت و به رسمیت شناختن حق انتخاب دانش‌آموزان با هدایت و راهبری معلمان از جمله اهدافی است که مسئولان نظام تعلیم و تربیت برای اجرای این طرح در ایام نوروز امسال ترسیم کرده‌اند. این برنامه می‌تواند به شکل هدفمند در راستای تقویت مهارت‌های اساسی و اجرای فعالیت‌های یادگیری لذت‌بخش و متناسب با یادگیری، جنبه‌های رشد و ابعاد عقلانی و ابتکار عمل دانش‌آموزان گام بردارد تا برای دانش‌آموزان حین نوشتن، گفتن و یا روایت داستان، فرصت تفریح و شادی و در کنار خانواده بودن فراهم شود.

به این ترتیب نوروز 97 برای حدود هفت میلیون و 500 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود زیرا تعطیلات نوروزی را به گونه‌ای متفاوت گذراندند، با داستان‌گویی، داستان‌خوانی و داستان‌نویسی، فصل بهار را دلنشین‌تر آغاز کردند. در واقع آنان، با تمرین نحوه روایت کردن داستان‌ها، خود را برای داستان واقعی زندگی در آینده آماده می‌کنند.

با اینکه امسال بسیار مبنی بر حذف پیک نوروزی وجود داشت، گویا برخی مدارس فارغ از انواع دولتی و غیردولتی رویکرد‌های متفاوت پیشه کردند و برخی مدارس دانش‌آموزان را در واپسین روز صرفا به بهانه دادن پیک نوروزی به مدارس آوردند.

از این جهت حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره بررسی میزان تخلفات رعایت نکردن توزیع پیک نوروزی در مدارس عنوان کرد: هم در طول تعطیلات و هم بعد از پایان تعطیلات به طور منظم پیگیر گزارش‌هایی که در اختیار ما قرار می‌گرفت بودیم اما با توجه به اتمام تعطیلات و آغاز به کار مدارس، تصمیم گرفتیم برنامه منظم زمان‌بندی شده‌ای در این باره داشته باشیم.

وی ادامه داد: با استفاده از این برنامه می‌توان تمام گزارش‌های رسیده از استان‌های کشور را تجزیه و تحلیل کنیم. تاکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد اکثر مدارس همکاری کردند و طبق مقررات به دانش‌‌آموزان پیک ندادند.

حکیم‌زاده بیان کرد: گزارش‌های دیگری نشان می‌دهد که در برخی مدارس تخلفاتی صورت گرفته و بیشترین تخلفات در شهر تهران بوده است و براساس دستور وزیر آموزش و پرورش باید یک گزارش دقیق درباره مواردی که رعایت نشده ارائه کنیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: در حال جمع‌بندی گزارش‌ها برای ارائه یک بازخورد مناسب از حذف پیک نوروزی هستیم که به زودی اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار