پژوهشگر نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد

ضرورت حذف بازار مکاره در نظام آموزش‌و‌پرورش

عبدالعظیم کریمی: سقراط هیچ چیز را آموزش نمی‌داد تا افلاطون‌هایی فربه بار آورد

تهران (پانا) - استاد دانشگاه و پژوهشگر نظام تعلیم و تربیت معتقد است فرهنگ منابع کمک آموزشی و کمک درسی بر نظام تعلیم و تربیت رسمی ما سایه انداخته، به گونه‌ای که نظام آموزشی ما فرع و نظام کمک درسی اصل شده است.

کد مطلب: ۸۰۶۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت حذف بازار مکاره در نظام آموزش‌و‌پرورش

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، عبدالعظیم کریمی اظهار کرد: آموزش و پرورش سالم و پویا در گرو توسعه تفکر تحلیلی و نقادانه است، به گونه‌ای که دانش‌آموز قدرت حل مسئله داشته باشد؛ در حالی که امروز کتاب‌ها و منابع کمک آموزشی،‌ دانش‌آموزان را به فکر نکردن و تلاش نکردن عادت می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه هدف آموزش‌های امروز بیشتر فرآیند آموزش و یادگیری است، نه حصول و هدف آن، خاطرنشان کرد: حل کردن مسئله بهانه‌ای برای فکر کردن است، کتاب‌ها و منابع آموزشی، امروز به جای دانش‌آموزان فکر می‌کنند و پاسخ مسائل را در اختیار آنان قرار می‌دهند، در حالی که هدف این بوده است که دانش‌آموز تأمل، تعمق و تفحص کند یعنی در این مسئله فرایند مهم بوده است، نه نتیجه و این که چگونه به راه حل برسیم مهم تر است از این که چقدر سریع به راه حل برسیم.

کریمی که مجری مطالعات بین المللی برنامه آزمون‌های تیمز و پرلز در ایران است، با اشاره به این که ذهن دانش‌آموزان را نباید نمره‌ای،‌ کارنامه‌ای و مدرسه‌ای کنیم، تصریح کرد: ذهن بچه ‌ها باید آزاد باشد و خارج از حصار نتیجه‌گرایی و فقط به فرآیند کار و پیشرفت مسئله فکر کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هرچه کشورها توسعه نیافته تر و گرفتارتر باشند، ‌وابستگی‌شان به منابع آموزشی و کمک درسی بیشتر است تصریح کرد: کنکور همان نتیجه‌گرایی است بر نظام آموزشی ما سایه انداخته است در بسیاری کشورها کنکور، کارنامه و معدل و این بازاری که ما درست کرده‌ایم، وجود ندارد، هرچه هست فعالیت،‌ فرآیند، نفس یادگیری، کیفیت یادگیری و عشق به یادگیری بدون اضطراب نتیجه است.

کریمی با اشاره به این که اگر بهره‌گیری از منابع و مواد آموزشی مانند استفاده از دارو باشد و مقدار، زمان و نحوه استفاده از آن صحیح و به موقع باشد، اشکالی ندارد،‌ یادآور شد: به هرحال نظام آموزشی ما هم مانند هر پدیده دیگری دچار مشکل و بیماری شده است و دارو و درمان می‌خواهد، ولی امروز این دارو و درمان آثار و نتایج وارانه پیدا کرده است.

وی با تأکید بر این ‌که آموزش‌های تحمیلی، صوری، تکمیلی و کمکی، درون مایه‌های خود گردانی، خود آموزی، خودکاوی و خود پژوهی را در دانش‌آموزان تضعیف می‌کند افزود: نظام آموزشی ما، هرس نمی‌شود تا امکان و بستر رشد پیدا کند. سقراط هیچ چیز را آموزش نمی‌داد و هرچه را هم فرد می‌دانست زیر سؤال می‌برد و ذهن شاگردانش را تهی می‌کرد تا افلاطون‌هایی فربه بار آورد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که هرچقدر ما در آموزش بکاهیم،‌ جوشش یادگیری یادگیرنده بیشتر می‌شود تصریح کرد: نظام آموزشی ما به تب کاهنده کیفیت آموزشی دچار شده است و نظام آموزشی ما از نظر کیفی باید به مرتبه و مرحله‌ای برسد که به منابع و مواد آموزشی و این بازار مکاره نیاز نداشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار