وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست بررسی سند تحول: سال 97 سال عملیاتی کردن سند تحول خواهد بود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد، نظر و چشم‌انداز سند تحول بنیادین، سال 97 را سال عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست.

کد مطلب: ۸۰۶۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست بررسی سند تحول: سال 97 سال عملیاتی کردن سند تحول خواهد بود

سیدمحمدبطحایی در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد، نظر و چشم‌انداز سند تحول بنیادین که با حضور معاونان، مشاوران و مدیران کل حوزه ستادی در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد اظهار کرد: وجود بیش از یک میلیون پرسنل، بیش از 13 میلیون دانش‌آموز و 700 منطقه آموزش و پرورش مسئولیت مدیران ستادی در اجرای برنامه‌ها را بسیار سنگین و حساس می‌کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند پایش میزان استقرار اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: به وسیله این سامانه درصد پیشرفت اهداف و راهکارهای سند تحول دائماً رصد می‌شود و ما می‌توانیم میزان پیشرفت راهکارهای مختلف را مشاهده و در جهت تحقق متوازن سند تحول تلاش کنیم.

بطحایی افزود: در سندتحول 13 راهکار وجود دارد که هیچ برنامه از آن پیاده‌سازی نشده است و اگر راهکارهای کار نشده را به سایر راهکارها اضافه کنیم پیشرفت سند تحول به کمتر از 30 درصد می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در استقرار سند تحول پیشرفت ما ضعیف بوده است و ما در زیرنظام‌هایی که اختیار و توان آن در خود آموزش وپرورش بوده است پیشرفت خوبی داشتیم اما در بخش‌هایی که برای عملیاتی کردنشان به بیرون از آموزش و پرورش نیازمند بودیم مانند نیروی انسانی و فضاهای آموزشی، با مشکل مواجه شدیم.

پیشرفت متوازن بخش‌های مختلف سند تحول از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است

وی پیشرفت متوازن بخش‌های مختلف سند تحول را از تأکیدات رهبر معظم انقلاب و اهداف آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در سال 97 باید بیش از پیش برنامه‌های ما عملگرایانه تر باشد تا محتوای سند تحول را با سرعت بیشتری عملیاتی کنیم و در این زمینه باید بیشتر از گذشته از سامانه پایش میزان استقرار اهداف سند استفاده کنیم.

عضوکابینه تدبیر و امید ادامه داد: مفاهیم نظری برای لایحه‌های عملیاتی مورد اقبال واقع نمی‌شود، بلکه آنچه در مدارس عملیاتی می‌شود برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها محسوس خواهد بود.

بطحایی گفت: سال 97 سال عملیاتی کردن و اجرایی کردن سند تحول خواهد بود؛ بنابراین راهکارهای مختلف عملیاتی کردن سند در پایان سال 96 با حضور مدیران به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود.

وی افزود: برای عملیاتی کردن سند تحول به 2 مقوله تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نیازمند هستیم و برای این کار از نظرات همه مدیران استفاده خواهد شد، در این زمینه باید از ظرفیت شورای عالی آموزش پرورش به عنوان یک دستگاه بیرونی استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: شورای اجرایی و راهبری سند باید کاملاً برنامه‌های سند را پیگیری و به رفع موانع اجرای سند بپردازد و درصورت نیاز هفته‌ای یک نشست برای بررسی برنامه‌های سند برگزار کند.

وی اظهار کرد: برنامه‌ها در سال 97 باید به گونه‌ای پیش برود که مشخصاً بدانیم مثلا در خردادماه راهکارهای سند تاچه میزان پیشرفت کرده است و در سال آینده در نشست‌ها دائماً گزارش از برنامه‌های اجرا شده داشته باشیم.

بطحایی تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش، شورای راهبری سند و کارگروه‌های زیرمجموعه شورای راهبری 3 لایحه پیگیری برنامه‌های سند در سال 97 فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در شورای عالی آموزش و پرورش باشند تا برنامه‌های سند با هماهنگی بیشتری تدوین و اجرا شود.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: لزوماً نباید همه معاونان و مدیران حوزه ستادی در مسائل مختلف هم نظر و هم سو باشند، زیرا اگر همگی تنها یک نظر بدهند کارها به شایستگی پیش نخواهد رفت و این اختلاف نظرها نباید اتهام همسو نبودن مدیران حوزه ستادی را در پی داشته باشد.

وی از تعارض به عنوان یک فرصت یاد کرد و افزود: سازمانی که در آن تعارض وجود نداشته باشد خلاقیت و نوآوری رخ نخواهد داد.

نویدادهم: نشست بررسی دستاوردهای سند تحول هر 3 ماه یک بار برگزار می‌شود

در این نشست دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از برگزاری نشست بررسی دستاوردها، نقد، نظر و چشم‌انداز سند تحول بنیادین هر 3 ماه یک بار به دستور وزیر خبر داد و اظهار کرد: تبیین سیاست‌های وزارتخانه در جهت اجرای سند تحول، گفتمان سازی و ایجاد همگرایی بین مسئولین و مدیران و رصد فعالیت‌های مرتبط از جمله اهداف برگزاری نشست بررسی سند تحول است.

وی گفت: همه برنامه ما در سند تحول باید رنگ و بوی تربیتی داشته باشد و اصلی‌ترین چرخش در این زمینه حذف آزمون‌های زائد است، اگر آموزش و پرورش به روز نشود ادامه مسیر تعلیم و تربیت با مشکل مواجه می‌شود.

نویدادهم خاطرنشان کرد: تغییر نظام آموزشی به نهاد فرهنگی - تربیتی، تبدیل انحصارانگاری در تربیت به مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و تبدیل دانش‌آموز منفعل در کلاس به یک متربی فعال در محیط‌های تربیتی 3 چرخش مهم از 37 چرخش در سند تحول است.

محمدیان: در کنار سند تحول بنیادین 2 سند بالادستی برای اجرای فعالیت‌ها وجود دارد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در این نشست اظهار کرد: در کنار سند تحول بنیادین 2 سند بالادستی شامل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصوبات نهادهای قانونگذار وجود دارد.

وی تدوین 56 کتاب درسی 51 کتاب راهنمای معلم، 3 عنوان کتاب کار و تولید و 20 فیلم آموزشی مدرسان را از جمله فعالیت‌های انجام شده در اجرای سند تحول برشمرد و عنوان کرد: تفکر و پژوهش، تفکر و سبک زندگی، کار و فناوری، کارگاه کارآفرینی و تولید، تفکر و سواد رسانه‌ای انسان و محیط زیست، مطالعات فرهنگی، تفکر و سبک زندگی و بهداشت از جمله عناوین کتاب‌های درسی جدیدالتألیف است که در اثنای اجرای سند تحول تدوین و در مدارس ارائه شده است.

حجت الاسلام محمدیان افزود: ایجاد سامانه اعتبارسنجی کتاب‌های جدیدالتألیف، مشارکت در تولید بسته‌های آموزشی شاخه‌های فنی وحرفه‌ای و مشارکت 670 مؤلف در تألیف کتب درسی از جمله اقداماتی است که درخصوص چرخش از انحصارانگاری در تربیت به مشارکت جویی و مسئولیت پذیری صورت گرفته است.

وی گفت: عدم آموزش معلمان برای تدریس کتب جدید، عدم ایجاد بستر برخی تکالیف و عدم نیازسنجی در حوزه زبان‌آموزی خارجی از جمله نقاط ضعف اجرای سند تحول است.

حمیدی: پروژه نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان اجرا می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت نیز در این نشست اظهار کرد: سیاست ما در ذیل سند تحول درخصوص ساخت فضاهای ورزشی، احداث و ایجاد فضاهای مورد نیاز تربیت بدنی در درون مدارس است.

مهرزاد حمیدی خاطرنشان کرد: طرح‌های آموزش پیشگیری با رویکرد رشدمدار، پروژه نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد) طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان، طرح توانمندسازی اجتماعی دانش‌آموزان و تقویت بنیان خانواده از جمله برنامه‌ها در حوزه چرخش از دانش‌آموز منفعل به متربی فعال در محیط‌های تربیتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار