رئیس اداره بهزیستی شهرستان زیرکوه خبرداد:

غربالگری شنوایی 735 نوزاد و شیرخوار زیرکوهی

زیرکوه (پانا) _ رئیس بهزیستی شهرستان زیرکوه گفت: یکی از مهمترین رویکردهای بهزیستی، پیشگیری از معلولیت ها است، که در همین راستا تا پایان بهمن ماه سال جاری، تاکنون 735 نوزاد و شیرخوار زیرکوهی، مورد انجام معاینات غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند.

کد مطلب: ۸۰۵۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
غربالگری شنوایی 735 نوزاد و شیرخوار زیرکوهی

محمد بارانی رئیس اداره بهزیستی زیرکوه اظهارداشت: کم شنوایی از شایع‌ترین اختلالات مادر زادی است و در نوزادان، بدون علایم و نشانه ظاهری و همچنین به عنوان یک اختلال آرام و خاموش است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی، ممکن است کم‌شنوایی تا ۱۸ یا حتی ۲۴ ماهگی پنهان بماند.

رئیس بهزیستی شهرستان زیرکوه،هدف از اجرای برنامه غربالگری شنوایی را پیشگیری از معلولیت کم‌شنوایی و عوارض اجتناب‌ناپذیر آن بیان کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به کمبودها و محرومیت هایی که در شهرستان است، فقط زایمانهای طبیعی صورت می گیرد که ناچارا عده ای از خانواده ها به دستور پزشک و یا به دلایل شخصی خود برای انجام اقدامات عمل زایمان، به شهرستانهای مجاور مثل قاین بیرجند می روند، لذا بهزیستی اجرای این طرح را با جدیت دنبال می کند باتوجه به ضرورت انجام غربالگری نوزادان، تاکید بسیاری به اجرای این طرح در خانواده ها داشته و می دارد.

بارانی،با بیان اینکه اجرای این طرح با همکاری بخش غیردولتی صورت می گیرد، تصریح کرد: طبق آمار ثبت احوال، تا پایان بهمن ماه سال جاری 735 نوزاد زیرکوهی در بیمارستانهای زیرکوه، قاین و بیرجند متولد شده اند،که از این تعداد75نوزاد در زیرکوه،440نوزاد در قاین و220نوزاد در بیرجند متولد و مورد انجام معاینات غربالگری شنوایی قرار گرفته اند

رئیس بهزیستی زیرکوه ادامه داد: از جمله اقدامات دیگری که در ادامه غربالگری شنوایی انجام می‌شود، ارجاع نوزادان مشکوک به کم‌شنوایی به مراجع تخصصی بالاتر (ائدیولوژیست و پزشک متخصص) است، که در تمام اقدامات بعدی از قبیل درمان، دریافت سمعک و کاشت حلزون گوش مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند.

بارانی با اشاره به اینکه صد و یازده نفر افراد کم‌شنوا تحت‌ حمایت و پوشش بهزیستی زیرکوه هستند، گفت: این اداره در زمینه غربالگری شنوایی و ارائه خدمات گوناگون به افراد کم‌شنوا، حدود4میلیون و چهار صد هزار تومان هزینه شده است.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه در شهرستان‌ زیرکوه یک پایگاه شنوایی‌سنجی فعال تحت‌ نظارت این اداره(واقع در موسسه طفلان مسلم) وجود دارد، گفت: از آنجا که انجام غربالگری شنوایی باید بدو تولد صورت گیرد، جهت رفاه حال همشهریان با شبکه بهداشت و درمان شهرستان رایزنی شده که یک اتاق مستقل برای انجام معاینات غربالگری شنوایی در اختیار این اداره قرار دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار