58 درصد زایمان ها در استان فارس به صورت سزارین انجام می شود

شیراز (پانا) – مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کاهش  65 درصدی سزارین ها  به 58 درصد در استان فارس خبر داد و افزود: بر اساس آمارهای بیمارستان شهید فقیهی شیراز، در 78 مورد چسبندگی جفت ، 65 مورد مربوط به افرادی بوده که سابقه سزارین داشته اند.

کد مطلب: ۸۰۲۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد
58 درصد زایمان ها در استان فارس به صورت سزارین انجام می شود

سید ابوالفضل هاشمی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت و دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین که از سال 93 در کشور آغاز شده است، استان فارس توانسته سزارین های اول را از 33 درصد در سال 93 به 27 درصد در سال جاری کاهش دهد.

وی تلاش مجموعه علوم پزشکی شیراز در راستای آگاه سازی خانواده ها و مادران باردار نسبت به خطرات و مضرات موجود در عمل های سزارین را از عوامل عمده کاهش سزارین در استان دانست.

وی اظهار داشت: مطلوب جهانی برای سزارین اولی ها بین 15 تا 25 درصد است که استان فارس در این مدت 3 ساله توانسته با کاهش 6 درصدی به میزان مطلوب نزدیک شده و تلاشها برای تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به صفر بودن تعرفه زایمان طبیعی در مراکز درمانی افزود: بیمارستان های تخصصی مادر و کودک در استان و به ویژه بیمارستان شوشتری شیراز در زمینه تغییر نگرش خانواده ها و تشویق انان به زایمان طبیعی با فراهم کردن فضاهایی خاص ویژه مادران باردار و صرف اعتبارات ویژه به تحقق این امر کمک بسیاری کرده اند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برگزاری و ایجاد کمیته سزارین در بیمارستانها و بررسی عملکرد پزشکان متخصص در زمینه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین در این مدت خبر داد و افزود: امروزه کلاسهای آمادگی برای زایمان اجباری است و مادر باردار باید به این باور برسد که زایمان طبیعی پایه و اساس خلقت بوده و بیشترین منافع را برای مادران دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه خطر مرگ و میر مادر در سزارین ۷ برابر زایمان طبیعی است تاکید کرد: بیش از 80 درصد زایمان های سزارینی در معرض خطر چسبندگی جفت هستند.

وی از کاهش مرگ و میر در هنگام تولد یاد کرد و افزود: از 100 هزار تولد زنده 18 مورد مرگ و میر داشتیم که در سال 95 این میزان به 5 مورد رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار