رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

استان فارس بالاترین آمار سزارین در کشور را دارد

خبرگزاری پانا: رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در سه ماه گذشته آمار سزارین در مراکز دولتی و دانشگاهی فارس هشت درصد و در مراکز خصوصی فارس دو درصد کاهش داشته است.

کد مطلب: ۲۵۱۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمد هادی ایمانیه بعد از ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: استان فارس بالاترین آمار سزارین در کل کشور را داشته و امید است با اجرای طرح تحول سلامت بتوانیم در این زمینه کاهش چشمگیر در سزارین داشته باشیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: در سه ماه گذشته آمار سزارین در مراکز دولتی و دانشگاهی فارس هشت درصد و در مراکز خصوصی فارس دو درصد کاهش داشته است.
وی گفت : این روند کاهشی باید بیشتر شود و توصیه سزارین در مراکز بهداشتی و درمانی نیز متوقف گردد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ترویج زایمان طبیعی نیاز به فرهنگ سازی و مشارکت عمومی دارد و امید داریم در این زمینه حداقل به استانداردهای جهانی که اکنون در امریکا و انگلیس و کشورهای اروپایی اعمال می شود برسیم.
وی گفت : در این کشورها 20 درصد از زیمان ها به روش سزارین انجام می شود در حالیکه در کشور ما آمار سزارین گاه تا 100 درصد هم بوده است .

ایمانیه در ادامه خاطرنشان کرد: اگر زایشگاهها و بیمارستان های خصوصی درصورتیکه آمار سزارین کاهش ندهند ، تعطیل می شوندو
وی اضافه کرد: مهمترین مولفه در زمینه افزایش جمعیت، ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین است ، بیمارستان ها و زایشگاههای بخش خصوصی نیز باید در این زمینه مشارکت بیشتر داشته باشند ،مراکز بخش خصوصی که در ماههای آتی آمار سزارین را کاهش ندهند اخطار می گیرند و در صورت عدم توجه تعطیل می شوند.
ایمانیه تصریح کرد: بر اساس بخشنامه ای که به بیمارستان ها و زایشگاهها صادر شده باید نسبت به کاهش آمار سزارین در مراکز دولتی و دانشگاهی هر ماه تا پنج درصد و در مراکز خصوصی هر ماه تا دو و نیم درصد اقدام شود.
وی ادامه داد : برای تشویق این مراکز نسبت به ترویج زایمان طبیعی تعرفه پزشکان و مراکز درمانی در زایمان طبیعی پنج برابر شده است و هزینه زایمان برای مادران نیز رایگان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت : در راستای افزایش موالید ، کاهش سزارین در برنامه جمعیتی کشور قرار دارد و در کنار آن هر نوع تبلیغ برای انجام عمل وازاکتومی در مردان و بستن رحم در زنان نیز متوقف شده و انجام عمل که پیشتر به صورت رایگان انجام می گرفت نیز متوقف شده است.
دکتر ایمانیه افزود: در این زمینه منتظر مصوبه مجلس و ابلاغ دولت هستیم و با ابلاغ این قانون انجام وازاکتومی در مردان و بستن لوله رحم در زنان هیچ نوع یارانه ای نخواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار