مصاحبه اختصاصی بمناسبت سالروز تشکیل نهاد مقدس امور تربیتی;

کارمایه ی اصلی امور تربیتی کلاس عملی برای دروس تئوری است

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرروش استان آذربایجان شرقی گفت: کارمایه ی اصلی امور تربیتی تشکیل کلاس های عملی و کارگاه های آموزشی برای دروس است.

کد مطلب: ۸۰۲۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
کارمایه ی اصلی امور تربیتی  کلاس عملی برای دروس تئوری است

هشتم اسفند تولدی تازه در تعلیم و تربیت است
طاهر علمی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا با تبریک فرارسیدن هفته ی باشکوه تربیت اسلامی و سالروز تشکیل نهاد امور تربیتی حضور آموزش دهندگان دانش و پرورندگان بینش، اظهار داشت: امور تربیتی به منزله شجره ی طیبه ای است که با اندیشه شهیدان رجایی و باهنر در مدارس کاشته شد تا دانش آموزان را به ارزش های اسلامی ترغیب کند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرروش استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه هشتم اسفند یادآور تولد تازه در نظام تعلیم و تربیت ایران اسلامی است، افزود: شهیدان رجایی و باهنر با نیک اندیشی نسبت به اینکه تعلیم بدون تربیت معنوی جامعه ی آرمانی جمهوری اسلامی را به بار نخواهند نشاند، در نخستین گام نهاد پربرکت امور تربیتی را بنا کردند.
وی با اشاره به ثمرات بسیار ارزشمند امور تربیتی ، اضافه کرد: انتقال ارزش های دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس، تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی و زمینه سازی برای ورود نگرش های دینی و ارزش های انقلاب به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی اشاره ای به ثمرات تشکیل امور تربیتی است.
علمی دیگر ثمره ی این نهاد مقدس را شناخت و پرورش استعدادهای دانش آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی و عاطفی آنان برشمرد و گفت: شهید رجائی مربی امور تربیتی را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش عنوان کردند و شهید باهنر در این مورد اذعان داشتند: هفته ی تربیت، هفته ی قدردانی از مربیانی است که باغبانان اندیشه و معرفت اند.
مسئول فرهنگی و تربیتی استان در ادامه ابراز داشت: مربیان تربیتی سازندگان نسلی معتقد، با ایمان و با نشاط هستند که در دستگاه تعلیم و تربیت همواره خوب زیستن، خوب ماندن و خوب ساختن در دل و جان این عزیزان موج می زند.
تشکیل امور تربیتی مسیر صحیح آموزشی با رویکرد قرآنی و دینی را میسر کرد
وی کارمایه ی اصلی امور تربیتی را تشکیل کلاس های عملی و کارگاه های آموزشی برای دروس عنوان کرده و بیان داشت: اجرای گروه سرود کلاس عملی درس تئوری هنر، بازدید ها و اردوها کلاس عملی درس تاریخ، برگزاری نماز جماعت و شرکت در نمازجمعه کارگاه عملی آموزش دینی مثال های بارزی از این عنوان می تواند باشد که چنین نگاهی به فعالیت های پرورشی در مدارس، نگاهی مدرن و امروزی می تواند باشد.
علمی اظهار داشت: از زمان تشکیل امور تربیتی مسیر صحیح آموزشی با رویکرد قرآنی و دینی در قالب برنامه های فرهنگی و هنری در میان دانش آموزان برای تقویت روحی و نشاط آنان توجه ویژه شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی استان با تشریح عملکرد امور تربیتی آذربایجان شرقی ، گفت: توجه به قرآن ومفاهیم والای این کتاب آسمانی در جهت تربیت قرآنی از طریق محافل انس با قرآن ،همخوانی ، طرح نور(حفظ ملی قرآن) با برگزاری کلاس های فوق برنامه در 43 دارالقرآن استان انجام شده است.
وی ادامه داد: توجه به فریضه نماز جماعت در مدارس، برگزاری جشن تکلیف پسران و دختران، آموزش عملی نماز و استفاده از ظرفیت والای روحانیت که در این خصوص اجرای طرح پیوند خانه، مسجد و مدرسه صورت گرفته و گنجاندن زنگ نماز در برنامه درسی مدارس اشاره ای به برنامه های بسیار خوب این معاونت می باشد.
علمی از برنامه های پر رونق این معاونت شرکت فعال و گسترده دانش آموزان و فرهنگیان در تمامی مراسم ها و مناسبت های ملی و مذهبی، گرامیداشت ایام الله، استفاده از رهنمودهای بزرگان دینی در جهت هدایت و نظارت درست و منطقی نام برد و گفت: برگزاری گفتمانهای دینی در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی، مذهبی و اخلاقی در جهت رشد و بالندگی باورهای دینی و رفع شبهات اخلاقی، مذهبی، روانی، اجتماعی، قضایی و حقوقی به مناسبت های مختلف در ادامه ی این برنامه ها صورت گرفته است.
این مقام مسئول برگزاری همایش ها، یادواره ها و جشنواره های مختلف از قبیل همایش توانمندسازی مربیان و مشاوران تحصیلی و تربیتی مدارس، جشنواره الگوهای برتز تدریس درس تفکر و سبک زندگی، جشنواره تجربیات برتر مربیان و یادواره های شهدا در مدارس را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.
وی دیگر برنامه های سالیانه امور تربیتی استان را اجرای طرح همیار مشاور، برگزاری آزمون مشاوره ای و سنجش و تحلیل آنالیز این آزمون ها، راه اندازی مرکز مشاوره در نواحی و مناطق، اجرا و تبلیغ طرح مصباح الهدی با هدف شناخت و معرفت پیدا کردن نسبت به ائمه اطهار در مدارس از طریق توزیع کتب امام شناسی، برگزاری گفتمان های دینی و جلسات پرسش و پاسخ و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در چهار مرحله و اعزام برگزیدگان به مسابقات کشوری را تشریح کرد.
علمی با اعلام اینکه برگزاری پرسش مهر ریاست جمهوری در استان با استقبال گرم دانش اموزان و فرهنگیان مواجه شده و بیشترین سهم را به خود اختصاص داد، از اعزام دانش آموزان برگزیده استانی به مسابقات کشوری و بین المللی قرآن، نماز و عترت خبر داده و گفت: در طول سالتحصیلی از مربیان و نخبگان دانش آموزی این مسابقات و همچنین مسابقات فرهنگی و هنری تجلیل به عمل آمده است.
وی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از دستاوردهای مهم امور تربیتی عنوان کرده و ادامه داد: اعزام دانش آموزان به مناطق شمالغرب و جنوب در قالب کاروان راهیان نور دختران و پسران از مهر ماه تا اسفند با همین هدف صورت گرفته است.
معاون پرورشی استان اضافه کرد: دیدار با خانواده های معظم شهدا و ایثارگران، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا ، گرامیداشت دهه مبارک فجر، دهه ولایت و امامت، دهه کرامت و بصیرت، ایام فاطمیه، هفته تربیت اسلامی، هفته بهداشت روان، هفته ی سلامت و هفته ی بسیج در جهت تعمیق و ترویج ارزش های اخلاقی، اجتماعی و مذهبی صورت می گیرد.
رتبه اول در بین دستگاه های استان /افزایش سرانه مطالعه
علمی توسعه و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب، فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، غدیر و عاشورا را از برجسته ترین برنامه های این نهاد دانست و اعلام کرد: ایجاد پایگاه های تابستانی در جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان از طریق برگزاری جلسات ستادی با کمک تمام مدارس و کانون ها و دارالقرآن ها و مکان های ورزشی به نحو احسن انجام گرفته است.
وی از کسب رتبه های اول و برتر استانی در بخش نماز، اوقات فراغت، امور جوانان و حجاب و عفاف از بین تمامی دستگاه ها ی استان خبر داد و اعلام کرد: با سنجشی که صورت گرفته در همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش، طرح ملی حفظ قرآن کریم، فعال سازی سامانه همگام الکترونیکی و دارالقران ها و فعالیت های فرهنگی و هنری توانسته ایم رتبه های برتر کشوری را به خود اختصاص دهیم.
معاون فرهنگی آموزش و پرورش استان همکاری خیرین و مشارکت های مردمی را طی دو سال گذشته چشمگیر برشمرد و ادامه داد: در این دوسال 132 باب نمازخانه مدرسه ای در نواحی و مناطق احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته که با اهداء 10 هزار متر مربع فرش سجاده ای تعداد 185 باب نمازخانه در مدارس مفروش شده است.
وی با اعلام اینکه دوهزار و 500 کلاس ابتدایی به کتابخانه مجهز شده است، خبر داد: با فعالیت هایی که در بخش کتاب و کتابخوانی شده توانسته ایم سرانه کتاب مدارس را از 9 جلد به 11 جلد افزایش دهیم.
علمی در بخش دیگر گفت و گو با اشاره به فعالیت های تربیتی سازمان دانش اموزی استان، گفت: این سازمان در طول سال اردوهای پیشتازان اعم از خواهران و برادران را به صورت استانی برای یک هزار و 470 نفر به صورت جواری برای دانش اموزان و 260 مربی خواهر و برادر برگزار نماید.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان ادامه داد: در طول سال 280 دانش اموز و 160 نفر مربی به اردوی ملی اعزام شده اند و در مجموع با احتساب سهمیه ی استان نزدیک 26 هزار نفر در قالب 777 رصد 23 نفره و 256 گروه 45 نفره در سامانه ثبت شده است.
وی در خصوص آموزش فعالیت های اجتماعی دانش آموزان تاکید کرده و گفت: برگزاری کلاس هاس توانمندسازی خبرگزاری پانا برای دانش آموزان علاقمند به خبرنگاری در سطح نواحی و مناطق 39گانه به صورت مقدماتی و پیشرفته برگزار شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار