رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان خبرداد:

تشخیص بیماری آسپرژیلوس در مزرعه شتر مرغ نهبندان

نهبندان (پانا) ـ رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت : آسپرژیلوس مهم ترین بیماری قارچی مشاهده شده در شتر مرغها می باشد.

کد مطلب: ۸۰۰۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تشخیص بیماری آسپرژیلوس در مزرعه شتر مرغ نهبندان

محمد راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان اظهار داشت: آسپرژیلوس، شایع ترین بیماری قارچی در گونه های مختلف پرندگان می باشد و از نظر اقتصادی، مهم ترین بیماری قارچی مشاهده شده در شتر مرغها می باشد.

وی افزود: آسپرژیلوس در شترمرغها معمولا" یک بیماری تنفسی می باشد که تمامی قسمت های دستگاه تنفسی می تواند درگیر شود که اغلب در جوجه های جوان ، ریه ها و در جوجه های بزرگتر کیسه های هوایی درگیر می شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان ادامه داد: بی حالی و افسردگی، بی اشتهایی، توقف رشد، جمع شدن خلط در دهان، یبوست شدید، نرمی استخوان و نهایتا" افزایش مرگ ومیر از علائم بالینی در شتر مرغهای مبتلاء می باشد.

راه انجام تصریح کرد: عفونتهای قارچی دستگاه گوارش معمولا" ازطریق آلودگی های شدید بستر، غذا و استفاده درازمدت آنتی بیوتیک ها بوجود می آید.

وی افزود: هیچگونه درمان مؤثر و عملی در برابر درگیری های سیستمیک آسپرژیلوس در مزارع پرورش شتر مرغ وجود ندارد و پیشگیری تنها راه مؤثر در برابر این بیماری می باشد و در موارد تک گیر، شتر مرغها را می توان با تجویز داروی ایتراکونازول به مدت 5 تا 10 روز درمان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان خاطرنشان کرد: مهم ترین اقدام در مواجه با شیوع آسپرژیلوس یافتن منبع آلودگی و جلوگیری از عفونت بیشتر توسط هاگها و ضدعفونی ضد قارچی می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار