مهار آلودگی هوا با احیای سرویس ادارات، راهکاری موثر که پیگیری‌‌ نمی‌شود

تهران (پانا) - یکی از راهکارهایی که هنگام آلودگی هوا مطرح می‌شود، احیای سرویس ادارات است که پیشنهاد این موضوع امسال هم از سوی پلیس و شورای عالی ترافیک مطرح شد اما به نظر می‌آید این پیشنهاد جدی گرفته نشده است.

کد مطلب: ۷۱۱۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت، حذف سرویس ادارات را سبب افزایش 20 درصدی تردید خودروهای سواری شخصی کارمندان عنوان کرده و گفته است یکی از موضوعات مورد تأکید، راه‌اندازی مجدد سرویس ادارات و سازمان‌هاست که قطعا علاوه بر بهبود وضعیت ترافیکی به کاهش آلودگی هوا هم منجر خواهد شد چراکه شاهد بودیم با حذف یک سرویس، 20 خودرو سواری کارکنان و کارمندان جایگزین آن شد.

فرمانده انتظامی پایتخت با بیان اینکه حذف سرویس ادارات به‌ هیچ‌ وجه کار درستی نبود، از تمام دستگاه‌ها و ادارات دولتی خواست تا در استفاده از خودروهای هیبریدی و پاک پیش‌قدم باشند.

این سخنان فرمانده نیروی انتظامی مورد تأیید دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیکی شهرهای کشور نیز قرار دارد. پوریا محمدیان یزدی بر لزوم احیای سرویس ادارات در شهر تهران برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا تأکید می‌کند و می‌گوید: باید احیای سرویس ادارات پیگیری شود و نیاز است در این حوزه شهرداری تهران از ظرفیت سازمان‌های تاکسیرانی همانند آنچه درباره سرویس مدارس اتفاق افتاده است، بهره بگیرد و برای احیای سرویس ادارات نیز اقدام جدی انجام شود.

معاونت راهبردی ریاست جمهوری در سال 90 براساس بند ح ماده 145 قانون‌ برنامه پنج ساله‌ چهارم‌ توسعه، به دلیل هزینه‌های جاری بالای سرویس‌های ادارات نسبت به حذف آن‌ها و اختصاص مبلغ این خدمت به کارکنان اقدام کرده بود.

اما شورای عالی ترافیک کشور مدتی بعد مجددا راه‌اندازی سرویس‌های ادارات را مورد بررسی قرار داد. با توجه به اینکه استفاده از خودروهای جمعی بر کاهش حجم ترافیک عبوری و آلاینده‌های زیست محیطی تأثیرگذار است، بنابراین پیشنهاد شد تا سرویس ایاب و ذهاب کارکنان دولتی و عمومی با استفاده از ناوگان مناسب که دارای شرایط استاندارد زیست محیطی و ایمنی باشد، تأمین شود.

این تصمیم شورای عالی حمل و نقل به دلیل آنکه سرویس ادارات براساس قانون برنامه چهارم توسعه لغو شده بود و وزارت کشور امکان ورود مستقیم به آن را نداشت اجرایی نشد اما بازگشت سرویس ادارات تا چه میزان بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا تأثیر خواهد گذاشت؟

محمد ابراهیمی، کارشناس ترافیک معتقد است به کارگیری ناوگان مناسب ویژه حمل و نقل عمومی و الزام کارمندان به استفاده از سرویس ادارات، تأثیر حداکثری در کاهش ترافیک صبحگاهی خواهد داشت. او می‌‌گوید:‌حذف سرویس ادارات کار مطالعه‌شده‌ای نبود، بلکه به دلیل فقدان شبکه حمل و نقل عمومی مناسب و نبود پوشش مورد نیاز مسافران صبحگاهی، قطع سرویس‌دهی ایاب و ذهاب به کارمندان ادارات، زود هنگام بود و با حذف این سرویس‌ها و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی مردم چاره‌ای جز استفاده از خودرو شخصی نیافتند و به این ترتیب روز به روز بر میزان ترافیک شهرها افزوده شد. در مجموع تا وقتی که شبکه حمل و نقل عمومی با حجم انبوه مسافر سازگار نباشد، نیاز به سرویس در جابه‌جایی دانش‌آموزان و کارمندان وجود دارد..

در شورای چهارم شهر تهران نیز بر ضرورت بازگشت سرویس ادارت به شهر تأکید و شرکت واحد اتوبوسرانی از سوی شورای شهر مأمور شده بود تا بررسی‌های لازم در خصوص احیای سرویس ادرات را انجام دهد و پیشنهادهای خود را به منظور ازسرگیری فعالیت سرویس ادارات به شورا ارائه کند اما تا پایان دوره شورای چهارم خبری از نتایج این مأموریت نشد.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان شهری معتقد هستند اگر قرار باشد همان اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده در ادارات دولتی به کارمندان سرویس دهی کنند خود به یکی از منابع تولید آلودگی هوا تبدیل می‌شوند.

به اعتقاد آنها ادارات دولتی و نهادهای خصوصی و نیمه خصوصی به دلیل افزایش هزینه‌های مالی علاقه‌ای به راه‌اندازی دوباره سرویس ادارات ندارند و باید در خصوص بازگشت سرویس ادارت تصمیم یکپارچه با حضور مسئولان دولتی و شهری گرفته شود. اگر قرار به بازگشت سرویس ادارت باشد، باید اتوبوس یا مینی‌بوس‌های تازه‌نفس باشند که خود به منبع تولید آلاینده تبدیل نشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار