آخرین خبر از آتش‌سوزی ساختمان میدان ولی‌عصر

احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو وجود دارد + تصاویر

تهران (پانا) - حریق ساختمان حرارتی وزارت نیرو که از روز گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد و آتش‌نشانان در تلاش برای اطفای این ساختمان هستند و به دلیل احتمال ریزش ساختمان وزارت نیرو ساکنان اطراف این مکان تخلیه شدند.

کد مطلب: ۷۱۰۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در واکنش به اینکه گفته شده علت آتش سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو فعال شدن کپسول اطفای حریق بوده است، گفت: کارشناسان علت حادثه را بررسی می‌کنند و از نظرات دیگران نیز استفاده خواهند کرد.

جلال ملکی با بیان اینکه ریسک خطر در ساختمان‌های اسکلت فلزی که چند ساعت در آتش می‌سوزد بالا است، اظهار کرد: نیروها گاهی از ساختمان خارج شده و مجددا داخل ساختمان می‌شوند و بازدید انجام می‌دهند.در حقیقت این کار به این معنا نیست که عملیات متوقف شده است. عملیات در این دقایق بدون کوچکترین وقفه پیشرفته است.

پیش بینی‌های لازم برای احتمال ریزش ساختمان در نظر گرفته شده است

سخنگوی سازمان آتش نشانی اضافه کرد: چون میزان حرارت در طبقه منهای چهار و میزان دود نیز در این طبقه زیاد است هنوز نتوانستیم به طبقه منهای چهار نفوذ کنیم ولی نیروهای آتش نشانی تا طبقه سوم رسیده‌اند. ضمن اینکه آتش به طبقات بالایی سرایت نکرده است اما دود غلیظی وجود دارد.

وی گفت: امیدواریم با همین روشی که در پیش گرفتیم بتوانیم تا ساعاتی دیگر میزان حرارت را پایین‌تر آورده و حتی به طبقه منهای چهار نیز نفوذ کنیم.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: به دلیل اینکه میزان حرارت و دود در طبقه منفی چهار زیاد است هنوز نتوانسته‌ایم به آنجا نفوذ کنیم. بهترین تدبیر این است که نیروها بیرون از ساختمان باشند و به صورت تجهیز سهمیه‌هایی که در داخل محفظه‌های ایجاد شده در سقف طبقه چهارم که آتش سوزی در آنجا اتفاق افتاده است، بدون حضور نیرو یا حداقل نیرو صورت گیرد.

وی ادامه داد: با همین تدبیری که از ساعات اولیه بامداد امروز در پیش گرفتیم میزان حرارت به حد خوبی کاهش پیدا کرده است و نیروهای ما می‌توانند خودشان را تا طبقه سوم یعنی روی سقف طبقه چهارم که اصل آتش سوزی در آنجا است، برسانند اما چون میزان حرارت در طبقه منهای چهار و میزان دود نیز در این طبقه زیاد است هنوز نتوانستیم به طبقه منهای چهار نفوذ کنیم ولی نیروهای آتش نشانی تا طبقه سوم رسیده‌اند. ضمن اینکه آتش به طبقات بالایی سرایت نکرده است اما دود غلیظی وجود دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: امیدواریم با همین روشی که در پیش گرفتیم بتوانیم تا ساعاتی دیگر میزان حرارت را پایین‌تر آورده و حتی به طبقه منهای چهار نیز نفوذ کنیم.

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اطفاء حریق در ساختمان وزارت نیرو گفت: هم‌اکنون شرایط اطفاء بسیار سخت است و دمای طبقه منفی 4 نوسان دارد به طوری‌که گاهی دما به 250 درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: آتش نشانانی که به طبقه منفی چهار نفوذ کردند، موفق شدند از سرایت آتش‌سوزی به طبقات دیگر جلوگیری کنند اما هنوز به اطفاء کامل حریق در طبقه منفی چهار موفق نشدند.

رئیس یگان حفاظت شهرداری​: ایجاد محدودیت تردد در 150 متری ساختمان وزارت نیرو

سردار محمدرضا علی‌پور رئیس یگان حفاظت شهرداری همچنین در جمع خبرنگاران از تخلیه ساکنین ساختمان‌های اطراف وزارت نیرو تا شعاع 100 متری محل حادثه خبر داد و گفت: همکاران ما به کمک دستور فرماندهی انتظامی و برای کمک به روان سازی عبور و مرور در محدوده خیابان کریمخان و ولیعصر و همچنین کمک به انجام بهتر و روان‌تر خدمات آتش نشانی در منطقه حاضر شدند.

وی با بیان اینکه محدوده 150 متری نقطه حادثه توسط ماموران ما پوشش داده شده است، گفت: ماموریت و ابلاغیه از سوی سازمان آتش نشانی است و همکاران ما جهت کمک به آتش نشانی وارد میدان شدند.

سردار علی‌پور با بیان اینکه تا شعاع 100 متری ساختمان به ساکنین و کسبه اطراف این ساختمان هشدار تخلیه داده‌ایم، تصریح کرد: به افراد اعلام کردیم که برای حفظ جانشان نسبت به تخلیه اماکن اقدام کنند که ماموران ما نیز در این راستا کمک کردند.

شهردار تهران: به اخطارهای آتش‌نشانی بی‌توجهی شده است

محمدعلی نجفی، شهردار تهران در جریان بازدید از حریق ساختمان ۸ طبقه وزارت نیرو در خیابان ولیعصر اظهار کرد: ساختمان اداری وزارت نیرو از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته در حال سوختن است و آتش‌سوزی در محل بایگانی این ساختمان است و حجم زیادی از اسناد، مدارک و کاغذ در آن وجود داشته و دسترسی به طبقه منهای چهار بسیار دشوار بوده است.

به گفته شهردار تهران، ساختمان‌های اطراف محل حادثه در بخش جنوبی، شرقی و غربی تخلیه شده‌اند و ساکنین نیز به هتل‌ها و مکان‌های امن منتقل شده‌اند.

وی افزود: هنوز آتش به صورت صد درصد کنترل نشده است و به نظر می‌رسد بخش غربی ساختمان فروکش کرده است. ترک‌هایی هم در ورودی‌های پارکینگ مشاهده می‌شود و احتمال اینکه ساختمان نشست کامل کند، وجود دارد.

نجفی ادامه داد: تاکنون سه بار در خصوص ایمنی به این ساختمان تذکر داده شده و به دلیل دولتی بودن ساختمان، مشکلاتی در خصوص اجرای کامل این اخطارها وجود داشته است.

شهردار تهران تأکید کرد: در اطراف خیابانی که ساختمان وزارت نیرو وجود دارد، ساختمان‌های مشابه این ساختمان وجود دارد که اسناد و مدارک کاغذی در آنجا نگهداری می‌شود و باید ساختمان‌های دولتی و خصوصی که اسناد و مدارک نگهداری می‌کنند، به هشدارهای آتش‌نشانی توجه ویژه داشته باشند.

نجفی درباره مقاوم سازی این ساختمان و در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود این ساختمان مقاوم‌سازی شده و اگر مقاوم‌سازی نمی‌شد، پس از ۲۰ ساعت عملیات ریزش می‌کرد، گفت: این ساختمان مقاوم‌سازی شده است. ساختمان ۵۱ سال عمر دارد و اگر مقاوم‌سازی نمی‌شد، نمی‌توانست این حجم از بار را تحمل کند.

شهردار تهران افزود: اخطارهایی درباره آتش‌نشانی داده شده است که اخطارهای ویژه‌ای است که به آن مسائل توجه نشد و مجموعه اقداماتی که باید، انجام نشده است. بنابراین احتمال ریزش به صورت کامل یا نشست بخشی از ساختمان وجود دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: پنج ساختمان اطراف محل حادثه تخلیه شد

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفت‌وگو با پانا گفت: ساعت 10 صبح روز گذشته دوشنبه 16 بهمن ماه، طبقه منفی چهار ساختمان حرارتی وزارت نیرو واقع در میدان ولیعصر (عج) دچار حریق شد که بلافاصله آتش‌نشانان به محل حریق اعزام شدند و با تلاش توانستند این حریق را مهار کنند اما مجددا این حریق شعله ور شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی افزود: بیش از 20 ساعت است که آتش‌نشانان در حال اطفای حریق هستند و تلاش برای اطفای حریق همچنان ادامه دارد و آتش‌نشانان ۴ ایستگاه و ۲ گروه نجات در حال عملیات هستند.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از وقوع هر نوع حادثه، در ساعت‌های میانی شب، پنج ساختمان اطراف محل وقوع حادثه تخلیه شد و آتش‌سوزی تا کنون خسارت جانی نداشته است.

همچنین مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مصدومیت 9 نفر در این حادثه خبر داد و به پانا گفت: 4 دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل حادثه مستقر است و حضور نیروهای اورژانس تا پایان عملیات ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار