مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران :

احترام و محبت نیازهای اصلی مراجعان به مددسراهای شهرداری

اسلامشهر(پانا)- مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت :افراد مراجعه کننده به مددسراهای شهرداری انتظاردارندبا آنها مثل بقیه شهروندان برخورد شود وما سعی می‌کنیم این حس احترام و محبت را به آنها بدهیم .

کد مطلب: ۷۰۶۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهرستانهای تهران ،رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در رابطه با گرمخانه های شهرداری اظهارداشت: ما در مجموع 16مددسرا داریم که ظرفیت آنها 1500تخت است، اما تا 3هزارنفر را هم می‌توانیم به شکل کف‌خواب پوشش دهیم و بیشتر مراجعان این مرکز ثابت هستندو بعضی از آنها یکی دو‌سال است که هر شب مثلا در مددسرای خاوران می‌خوابندو آنجا هر شب بیشتر از 450نفر پذیرش می‌شوند .

وی در ادامه افزود: ما غذا و امکانات اولیه رفاهی برای بی‌خانمان‌ها فراهم می‌کنیم و برایشان سرگرمی و مسابقه ترتیب می‌دهیم و آموزش‌های اجتماعی داریم و درباره بیماری‌ها آگاهشان می‌کنیم، اما اگر مراکز حمایتی دیگر مثل بهزیستی و کمیته امداد با ما همکاری کنند، می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی بیشتری را برطرف کنیم و تعداد بیشتری از این خیابان‌خواب‌ها را به خانواده برگردانیم و متأسفانه الان ما خودمان هستیم و خودمان؛ هیچ سازمانی مسئولیت قبول نمی‌کند .

قدیمی تاکید کرد: مراجعه‌کننده‌های گرمخانه 3دسته‌اند، دسته اول، بی‌خانمان‌ها یا درراه‌مانده‌هایی هستند که با میل شخصی به گرمخانه می‌آیند،دسته دوم، بی‌خانمان‌ها و معتادانی که توسط ون‌های گشت شهرداری شناسایی می‌شوند و در صورتی که تمایل به ترک‌کردن داشته باشند، به مراکز درمانی منتقل می‌شوند و در آنجا ترک می‌کنند و دسته سوم، متکدیان هستند که گشت‌های شهرداری با تماس‌های مردمی یا در زمان انجام مأموریت، آنها را شناسایی و جذب می‌کنند و به مراکز نگهداری شبانه‌روزی در لویزان و اسلامشهر انتقال می‌دهند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران خاطر نشان کرد:ما اینجا سعی می‌کنیم امکانات مورد نیاز مراجعان را در حد متعادلی فراهم کنیم، اما مهم‌تر از این امکانات، آرامش و امنیتی‌است که باید در محیط وجود داشته باشد، این افراد همه‌نوع خشونت و آسیب را در خیابان دیده‌اند و حالا به اینجا پناه آورده‌اندو تنها چیزی که به آن نیاز دارند، محبت است و احترام و اینکه پذیرفته شوند و با آنها مثل بقیه شهروندان برخورد شود وما سعی می‌کنیم این حس احترام و محبت را به آنها بدهیم و به همین دلیل است که هر یک اینجا را خانه خود می‌دانند.

بخشی از ساختمان گرمخانه خاوران، درمانگاه کوچکی‌است با چند تخت و قفسه‌ای از دارو‌ها که پزشک به همراه یک پرستار در آن مستقر هستند و هر شب به بیماران رسیدگی می‌کنند.

پزشک گرمخانه خاوران در این رابطه اظهار داشت: ما دراین گرمخانه ، مرکز درمان کاهش آسیب داریم و معمولا بین 100تا 150نفر در این مرکز در حال درمان هستند و این افراد تا ظهر در گرمخانه خاوران می‌مانند و اگر یکی از مراجعان، بیماری حادی داشته باشد که نتوانیم آن را به طورسررپایی درمان کنیم، باید فرد را به بیمارستان ارجاع دهیم.

وی در ادامه افزود: 85درصد کسانی که به مددسرای خاوران می‌آیند، به صورت خودمعرف هستند و 15درصد توسط گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری تهران به اینجا آورده می‌شوندو اگر کسی فقط قصد یک شب ماندن در اینجا را داشته باشد، یک فرم پذیرش برایش پر می‌شود، اما برای بقیه، حتما پرونده تشکیل می‌دهیم و به هر حال برای کمک به این افراد نیاز به همکاری سازمان‌های مختلف داریم و بحث بی‌خانمانی چیزی نیست که شهرداری به‌تنهایی بتواند آن را مدیریت کند، باید همه سازمان‌ها و مؤسساتی که احساس مسئولیت دارند به میان بیایند و گوشه‌ای از کار را بگیرند.

/خبرنگار:هدیه خادم/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار