رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی: دریافت سود سپرده صندوق نوآوری طبق اساسنامه بوده است

تهران (پانا) - رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه 100 برابر اعتباراتی که دولت در اختیار این صندوق قرار داده به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شده است، گفت: از آنجایی که اعتبارات طرح‌ها به صورت مرحله‌ای به شرکت‌ها اعطا می‌شود از این رو مابقی اعتبارات در بانک‌ها سپرده گذاری می‌شود و ما بر اساس اساسنامه می‌توانیم سود دریافت و در اختیار شرکت‌ها قرار داده شود.

کد مطلب: ۷۰۶۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد
بهزاد سلطانی در مصاحبه تلفنی اخبار ساعت 20 شبکه چهار صدا و سیما با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی دیوان محاسبات کشور در خصوص اینکه تاکنون 503 میلیارد تومان از اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده شده است، افزود: این عدد کامل نیست و تقریبا 3 برابر این میزان یعنی 1558 میلیارد تومان بوده است که به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شده است.
وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان رییس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: وی اعلام کرده است که در سال 1395 حدود حدود 2 هزار میلیارد تومان به صندوق واگذار شده است که این عدد هم کامل نیست.
سلطانی در این باره توضیج داد: 600 میلیارد تومانی که در 2 هفته آخر اسفندماه سال 1395 به صندوق داده شده است در این محاسبات وارد شده است در حالی که ذر این 2 هفته نه فرصت بررسی طرح‌های فناوری در اختیار داریم و نه می‌توان ارزیابی فنی و اقتصادی و بازار انجام داد.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه ارزیابی‌های فنی بیشتر از یکی دو هفته به طول می انجامد، خاطر نشان کرد: به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت 600 میلیارد تومان را در دو هفته هزینه کرد.
سلطانی به بیان اختلاف حساب 1557 میلیارد تومان هزینه کرد صندوق نوآوری و شکوفایی و 503 هزار میلیارد اعلام شده از سوی دیوان محاسبات پرداخت و اظهار کرد: در اعلام این عدد 758 میلیارد تومانی که برای دفتر کاری شرکت‌های دانش بنیان هزینه شده است، محاسبه نشده است.
به گفته وی بسیاری از شرکت‌ها از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین دفاتر کاری هزینه شده است.
وی عدم محاسبه اعتبارات صرف شده برای توانمند سازی شرکت‌ها را از دیگر مواردی دانست که در گزارش دیوان محاسبات نادیده گرفته شده است.
سلطانی در خصوص این سوال که چه درصدس از تسهیلات صندوق نوآوری در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته است، توضیح داد: بیش از اعتباراتی که از سوی دولت به این صندوق واگذاز شده است برای شرکت‌های متقاضی اعطا شده که از محل سود بانکی بوده است.
وی در خصوص شائبه سپرده گذاری این صندوق در بانک‌ها گفت: طبق اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق می‌تواند از بانک‌ها سود دریافت کند.
سلطانی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال وقتی برای شرکتی اعطای 5 میلیارد تومان مصوب می‌شود به یکباره به آن داده نمی‌شود بلکه به صورت مرحله‌ای است و متناسب با پیشرفت طرح اعطا می‌شود و دلیل آن نظارت بیشتر بر روند اجرای طرح‌های مصوب است.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: اگر از 5 میلیارد تومان مصوب 2 میلیارد آن به شرکت داده شود، مابقی یا باید در گاوصندوق صندوق نوآوری و شکوفایی باقی بماند و یا نظر بانک‌ها گذاشته شود که طبیعی است این میزان اعتبار در بانک‌ها نگهداری می‌شود و اساسنامه صندوق نیز به ما این اجازه را داده که از محل این سپرده گذاری سود دریافت کنیم.
سلطانی میزان سود این اعتبارات را 800 میلیارد تومان عنوان کرذ و گفت: قانون اجازه خرج کردن این اعتبارات را نمی‌دهد.
به گفته وی در حال حاضر دستگاه‌های دولتی طلب شرکت‌های دانش بنیان را پرداخت نمی‌کنند و از این رو برخی از شرکت‌ها در مرحله ورشکستگی قرار دارند و ما از محل این اعتبارات به شرکت‌ها کمک خواهیم کرد.
سلطانی با تاکید بر اینکه بلوکه کردن بخشی از اعتبارات از تعهدات این صندوق است، یادآور شد: بلوکه کردن اعتبارات نیز از سوی هیات امنا صندوق به ما تکلیف شده است؛ چراکه شرکت‌های دانش بنیان مطمئن باشند اعتباراتی که برای آنها تصویب شده است به آنها داده خواهد شد.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه اعتبارات بلوکه شده صندوق نوآوری و شکوفایی همین است و چیز دیگری نیست، اضافه کرد: با استفاده از سود همین سپرده‌ها توانسته‌ایم بیش از 100 برابر اعتباراتی که به صندوق واگذار شده است به شرکت‌ها واگذار کنیم.
وی با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری با ریخت و پاش نمی‌توان اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد گفت: منابع مالی باید مدیریت شود که ما نیز این مدیریت را انجام می‌دهیم و با روش اتخاد شده حتی اگر مجلس شورای اسلامی اعتبارات صندوق را تصویب نکند ما اطمینان داریم که سال آینده اعتبارات شرکت‌های دانش بنیان را پرداخت خواهیم کرد و ضرری متوجه طرح‌های مصوب نخواهد بود.
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه 4 بهمن) با ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 1395 در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: از سال 1391 تا پایان سال 1395 معادل 2هزار و 203 میلیارد تومان یعنی حدود 67درصد سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده است و بالغ بر 503 میلیارد تومان (حدود 25درصد) منابع مذکور در غالب تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته و 75 درصد مابقی منابع مذکور بر اساس اساسنامه صندوق یاد شده در بانک‌ها سپرده گذاری شده است.
وی اضافه کرد: در قبال سپرده گذاری صورت گرفته بانک‌ها اقدام به پرداخت حدود 266 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار