رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌‌ای:‌ سیستم خرده‌فروشی در ایران همچنان سنتی است

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌‌ای می‌گوید یکی از دلایل عدم موفقیت صنعت فرانچایز در کشور این است که کسانی فرانچایز را اغاز می‌کنند که خود در آن کسب‌وکار موفق نبوده‌اند و سیستم خرده‌فروشی در ایران همچنان سنتی است.

کد مطلب: ۷۰۱۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه توسعه کسب‌وکار، امیرخسرو فخریان اظهار کرد:‌ فرانچایز صنعتی تجربه شده در تمام دنیاست اما برخی از فعالان این صنعت در کارخود موفق نبوده‌اند و با شکست مواجه شده‌اند و باید گفت موفقیت یا عدم توفیق کسب‌وکارها در فرانچایز بستگی به ایده اولیه آن فعالیت دارد با برنامه به جلو برود.

وی افزود:‌ برخی افراد وجود دارند که کاری را آغاز و شعبی را افتتاح می‌کنند و در کنار آنکه توان مالی زیادی ندارند و محصول یا خدمات خود را به فرانچایز گیرنده ارایه می‌دهند و ایده خود را توسعه می‌دهند اما برخی ایده‌ها مناسب نیست و پس از مدتی شکست می‌‌‌خورد که یکی از دلایل آن محدودیت‌های مالی برای توسعه است.

فخریان خاطرنشان کرد:‌ برخی از فرانچایزها نیز وجود دارند که موفق می‌شوند و نمونه‌های آن نیزوجود دارند اما درایران هنوز کسی کاری بزرگ در استانداردهای صنعت فرانچایز ارایه نداده است که بتوان تحلیل و ارزیابی کرد که آیا موفق عمل کرده است یا خیر.

نمونه موفقی در فرانچایز که الگوی سایر کسب‌وکارها باشد نداریم

وی با بیان اینکه به طور معمول در شرایطی که فعالیتی به صورت زنجیره‌ای اداره می‌شود این علاقه‌مندی وجود دارد که از امکانات صاحب‌ فرانچایز در این زنجیره استفاده شود، تصریح کرد: مباحث مربوط به تجهیزات و مارکتینگ توسط فرانچایز دهنده باید انجام شود که در کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است و اگرچه نمونه‌های مختلفی وجود داشته است اما نمی‌توان گفت الگوی موفقی در فرانچایز برای سایر کسب وکارها در کشور وجود دارد.

وی افزود:‌ اگرچه برخی از شرکت‌ها یا فروشگاه‌ها وارد عرصه فرانچایز شده‌اند و موفق نیز عمل کرده‌اند اما سرعت آنها مانند سرعت کسب‌وکارهای موفق فرانچایزی در جهان نیست و باید گفت سیستم خرده فروشی در ایران هنوز سنتی است و درحال توسعه ومدرن شدن است ؛بنابراین یکی از پیش نیازها این است که کسب‌وکارها مدرن شوند و در ادامه به موفقیت نیز خواهند رسید.

فخریان با بیان اینکه فرانچایز لزوما مبتنی بر تکنولوژی و فناوری نیست و هر ایده موفقی می‌تواند مبنای کسب‌وکار موفق و گسترش در قالب فرانچایز باشد،تاکید کرد:‌ البته تکنولوژی و فناوری اکنون به الزامات روز جهان بدل شده است و اگر کسی که می‌خواهد فرانچایز ارایه دهد از تکنولوژی و ابزارهای نوین استفاده نکند، احتمال موفقیتش کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد:‌ برندینگ یکی از ابزارهای فرانچایز است و طبیعی است اگر ذهن مردم از کالا یا خدمتی مثبت باشد فرانچایز ضریب موفقیت دوچندانی به دست می‌آورد.

رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌‌ای خاطرنشان کرد:‌ در فروشگاههای زنجیره‌ای افق کوروش 30 شعبه در قالب فرانچایز وجود دارد و 30 قرارداد دیگر نیز وجود دارد که هنوز نهایی نشده است و این صنعت می‌تواند به تدریج جای خود را در اقتصاد ایران باز کند.

وی افزود:‌ رونق صنعت فرانچایز به توسعه کسب‌وکارها نیز کمک شایسته‌ای خواهد داشت و کمک می‌کند آن بخش از کسب‌وکارها که می‌خواهند خود مسئولیت کار خود را داشته باشند صاحب کسب‌وکار خود شده و به صورت مستقل عمل کنند.

فخریان تصریح کرد:‌ نمایشگاه و کنفرانس فرانچایز موجب آگاهی بیشتر کسب‌وکارها نسبت به فرانچایز خواهد شد و هر چه آگاهی بیشتر شود و مقالات و یادداشت ‌های اقتصادی در این زمینه منتشر شود در تفهیم و استاندارسازی اصول فرانچایز یاری دهنده خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر حضور مسئولان و دست‌اندرکاران می‌تواند در پیشبرد امور و اصلاح قوانینی که به تسهیل کسب‌وکار منجر می‌شود و حضور اصناف به ویژه صاحبان کسب‌وکارهای خرد که به صورت سنتی فعالیت می‌کنند نیز در آشنایی و حرکت به سمت کسب‌وکار نوین موثر خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌‌ای خاطرنشان کرد:‌ به طور حتم کارهایی که در دنیا در زمینه صنعت فرانچایز تجربه شده مناسب است و می‌توان بخشی از آن را مطابق با شرایط اقتصادی کسب‌‌وکارها در کشور بومی‌سازی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار